Maserati MC20: Hyperšport s revolučným 6-valcom má 630 koní

15.09.2020 07:00

Po predlhých šestnástich rokoch sa Maserati vracia na scénu hyperšportov. Nové MC20 má byť nekompromisné na okruhu, no zároveň komfortné na bežných cestách. A pod zadným vekom má naozaj mimoriadny motor Netunno. Neskôr je však naplánovaný aj kabriolet a dokonca čisto elektrická verzia.

Nový hyperšport z dielne Maserati prekvapuje...
Nový hyperšport z dielne Maserati prekvapuje elegantným vzhľadom bez agresívnych prvkov. Autor: Maserati

Pamätáte sa ešte na úžasné Maserati MC12? Je to už dávno, predstavilo sa v roku 2004 a využilo techniku Ferrari Enzo. Odvtedy sa veľa zmenilo, technológie postúpili vpred a značka sa pozviechala z krízy. Kým v časoch MC12 predával „trojzubec“ v Európe len okolo 2 500 vozidiel, v roku 2017 sa dostal takmer na 10 000 exemplárov a vlani na 5 600. Imidž značky môže teraz posilniť úplná novinka zo sveta áut snov – hyperšport MC12. Premiéru mal mať už v máji, no koronakríza zamiešala karty, takže dlhoočakávanú novinku odhalila automobilka z Modeny až dnes. To jej však nijako neuberá na význame. Najväčšie posolstvo znie, že toto auto je na rozdiel od MC12 čistokrvným Maserati. Automobilka dokonca investovala do novej výrobnej linky závodu na Viale Ciro, kde sa rodia Maserati už celých 80 rokov.

Tajomstvo aerodynamiky bez veľkých spojlerov sa...
Tajomstvo aerodynamiky bez veľkých spojlerov sa skrýva v konštrukcii podvozka. Autor: Maserati

Dizajn hyperšportu prekvapuje svojou eleganciou. Žiadne agresívne otvory a spojleri tu nenájdete. S výnimkou diskrétneho aktívneho zadného krídla, ktoré je však pri nízkych rýchlostiach prakticky neviditeľné. Celé kúzlo aerodynamiky je totiž schované v podvozku, ktorý tvorí v podstate jeden veľký difúzor. Popri skvelom prítlaku sa vďaka hladkým líniám podarilo dosiahnuť relatívne nízky odpor vzduchu reprezentovaný koeficientom Cd 0,38. Experti na aerodynamiku strávili vo veternom tuneli spoločnosti Dallara 2 000 hodín a uskutočnili 1 000 počítačových simulácií CFD (Computational Fluid Dynamics). Skelet aj karoséria sú vyrobené z uhlíkových vlákien, takže celý hyperšport s dĺžkou 4 669 a rázvorom náprav 2 700 mm váži menej ako 1 500 kg.

Motor 3,0 V6 BiTurbo s výkonom 463 kW využíva...
Motor 3,0 V6 BiTurbo s výkonom 463 kW využíva technológiu dvoch spaľovacích komôr v každom valci, inšpirovanú svetom F1. Autor: Maserati

Srdcom MC20 je novučičký vidlicový 6-valec s uhlom rozovretia 90 stupňov. Maserati ho pomenovalo Nettuno a viaže sa k nemu niekoľko patentov zo sveta F1. Rodil sa spoluprácou Masearti a konštruktérov z laboratória Modena Innovation Lab. Má objem 3 000 kubických centimetrov, kompresný pomer 11 : 1, priame aj nepriame vstrekovanie pod tlakom 350 barov. Jeho najväčšou zvláštnosťou sú však dve spaľovacie komory pre každý valec. Prvá sa nachádza pri centrálnej sviečke a druhá pod ňou s druhou sviečkou, ktorá je situovaná zboku. Komory sú spojené špeciálnymi otvormi. Pri vysokom zaťažení zmes vstupuje najprv do predkomory, kde sa zapáli. Tento zážih postupuje do hlavnej komory, pričom vytvára viacero špičiek plameňov, ktoré zapália hlavnú dávku paliva.

Do kabíny sa vstupuje cez dvojicu krídlových...
Do kabíny sa vstupuje cez dvojicu krídlových dverí. Na komfortných prvkoch Maserati nešetrilo. Je tu špičkový infotainment, audio s 12 reproduktormi aj dvojzónová klimatizácia. Autor: Maserati

Takýto proces spaľovania vytvára silné turbulencie, čo prispieva k vyššej účinnostia rýchlejšiemu horeniu. Motor je podporovaný dvojicou turbodúchadiel a využíva suchú kľukovú skriňu. Výsledkom je výkon 630 koní (463 kW) pri 7 000 otáčkach za minútu a masívna dávka krútiaceho momentu, ktorý vrcholí hodnotou 730 Nm už pri 3 000 otáčkach. Maserati tvrdí, že je to najvýkonnejší produkčný 6-valec súčasnosti. Sila motora putuje k zadným kolesám cez 8-stupňovú automatickú prevodovku s dvojicou spojok v olejovom kúpeli. S takouto strojovňou šprintuje MC20 na stovku za 2,9 sekundy a na dvojnásobok za 8,8 sekundy. Maximálna rýchlosť je situovaná nad hranicou 350 km/h. Vodič má pritom na výber päť jazdných režimov.

Masívne nasadenie karbónu je zjavné najmä pri...
Masívne nasadenie karbónu je zjavné najmä pri pohľade zozadu na odhalený difúzor. Autor: Maserati

Od základného GT cez režim Wet na mokré vozovky až po adrenalínový Corsa a ESC Off, ktorý vypína trakčnú kontrolu a auto necháva plne v rukách "pilota“. Na ceste držia MC20 dvojité lichobežníkové ramená s takzvaným semi-virtuálnym zavesením. Vyrobené sú z kovaného hliníka. Aktívne tlmiče umožňujú nastaviť komfortné aj nekompromisne tvrdé odpruženie. Za príplatok dodá Maserati hydraulický systém, ktorý do rýchlosti 40 km/h zvýši polohu karosérie. Kabína nie je rozhodne zariadená sparťansky. Nájdeme tu nielen kožu a moderný infotainment MIA s dvojicou 10,25-palcových displejov, jedným v úlohe virtuálneho kokpitu, ale aj klimatizáciu či 12-reproduktorové audio Premium Unbranded so zvukovým systémom Sonus Faber. A potom je tu reštylizované logo trojzubca, ktoré sa mení po celých pätnástich rokoch. Aj to dokladuje, ako modenskej automobilke na MC20 záleží.

Do výroby sa novinka dostane ešte koncom tohto roka a k prvým zákazníkom má doraziť začiatkom toho budúceho. Kým karoséria a podvozok budú vznikať priamo v Modene, revolučný 6-valec dodá nová divízia Maserati Engine Lab. O cenách ani plánovanom počte kusov zatiaľ Maserati nič neprezradilo.

Maserati MC20 -
		2020
Maserati MC20 -
		2020
+22Maserati MC20 -
		2020

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Maserati MC20 #Maserati
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek