Hyundai Tucson: Nová generácia je čistá avantgarda. Zabrať dá aj prémii

Štvrtá generácia populárneho Tucsonu nie len obyčajnou generačnou obmenou. Toto je revolúcia, ktorá ukazuje potenciál kórejských automobiliek. Má inovatívny dizajn, digitálny interiér, asistenčné systémy najvyššej triedy a pod kapotou elektrifikované pohony vrátane mild-hybridných, hybridných aj plug-in hybridných.

17.09.2020 10:00
debata (3)
Tucson prináša veľmi nevšedný dizajn s... Foto: Hyundai
Hyundai Tucson - 2021 Tucson prináša veľmi nevšedný dizajn s takzvanými parametrickými svetlami, ktoré v deaktivovanom stave splývajú so zložitou štruktúrou masky.

Hyundai Tucson je najúspešnejším SUV kórejskej značky. Od roku 2004 predala na celom svete z troch generácii viac ako sedem miliónov exemplárov. V Európe ich bolo 1,4 milióna. Teraz prichádza na rad štvrtá generácia a rozhodne nejde len o obyčajnú výmenu odchádzajúceho modelu za nový. Tucson reprezentuje budúcnosť značky v oblasti dizajnu, digitalizácie, asistenčných systémov aj pohonov ohľaduplných k životnému prostrediu. Toto nie sú frázy. Tucson je prvým modelom Hyundaia, ktorý vznikal od začiatku podľa nového dizajnového jazyka Sensuous Sportiness, teda „zmyselná športovosť“.

Nech si už pod týmto marketingovým pojmom predstavíte čokoľvek, novinku si s konkurenciou určite nepomýlite. Hyundaiu sa totiž podarilo preniesť na výrobné linky väčšinu futuristických prvkov vlaňajšieho konceptu Vision T, ktorý predstavil na autosalóne v Los Angeles. Stačí pohľad na revolučné svetlá Parametric Hiden Lights, ktoré sú v deaktivovanom stave prakticky neviditeľné a splývajú s trojuholníkovou štruktúrou masky. Hoci profil Tucsonu je aerodynamický, čo zvýrazňuje chrómová lišta okien, boky zdobia nezvyklo ostré prelisy. Parametrické motívy nájdeme aj v zadných svetlách s 3D grafikou či v nárazníku.

Tucson, postavený na úplne novej platforme,... Foto: Hyundai
Hyundai Tucson - 2021 Tucson, postavený na úplne novej platforme, mierne narástol. Do dĺžky pribudlo 20 a na rázvore 10 mm. Je tiež o centimeter vyšší. Najviac však šokuje ostrými prelismi.

A potom je tu „neviditeľný“ zadný stierač či sklenené logo. Dizajnu prospela aj zmena formátu. Novinka meria na dĺžku 4 500, na šírku 1 865 a na výšku 1 650 mm. Je teda o 20 mm dlhšia, o 15 širšia a o päť milimetrov vyššia. Rázvor náprav sa natiahol o rovný centimeter na výsledných 2 680 mm. Zákazníci budú môcť voliť z palety deviatich lakov karosérie vrátane troch nových – strieborného Shimmering, sivého Amazon a zeleno-modrého Teal. S každou farbou karosérie je možné kombinovať kontrastnú čiernu alebo sivú strechu. Tucson bude jazdiť na diskoch s priemerom 17 až 19 palcov.

Interiér inovatívnosťou nijako nezaostáva. Neostal tu kameň na kameni. Hyundai zredukoval klasické tlačidlá na absolútne minimum. Namiesto nich je tu 10,25-palcové rozhranie AVN- T a kapacitné spínače. V nich sú integrované funkcie audia, navigácie aj klimatizácie. Displej je hladko zakomponovaný do stredovej konzoly, ktorá prerastá nielen do stredového tunela, ale aj do palubnej dosky a tá následne do výplní dverí. Dvojitá strieborná lišta, inšpirovaná vodopádmi, vytvára dve samostatné kóje pre vodiča a spolujazdca. Zmizli aj analógové prístroje, prednosť dostal virtuálny kokpit, tiež s 10,25-palcovou obrazovkou.

Vzadu sa opäť objavuje „parametrický“ dizajn,... Foto: Hyundai
Hyundai Tucson - 2021 Vzadu sa opäť objavuje „parametrický“ dizajn, napríklad v grafike svetiel, ale aj na nárazníku.

Samozrejmosťou je plná konektivita so smartfónmi cez Apple Carplay a Android Auto. Systém umožňuje diaľkové spojenie s vozidlom aj využitie služieb Bluelink. Podporuje mapy Google Maps či kalendáre Apple a Google, ktoré môžete synchronizovať s vaším telefónom. Z komfortných prvkov spomeňme aparatúru Krell, trojzónovú bezprievanovú klimatizáciu, ktorá okrem klasických prieduchov využíva nové štrbiny v palubnej doske, či ambientné podsvietenie so 64 farbami a desiatimi intenzitami. V plejáde bezpečnostných prvkov pribudol stredový airbag medzi vodičom a spolujazdcom, ale aj množstvo asistenčných systémov.

Tucson má nový asistent pre odbočovanie v križovatke, ktorý registruje pri odbočovaní doľava „neviditeľné“ protismerné vozidlá v zákryte stĺpikov a v prípade rizika stretu aktivuje autonómne brzdy. Jeho inteligentný tempomat odteraz upravuje rýchlosť aj na základe profilu trasy a dopravného značenia. Systém sledovania mŕtveho uhla zobrazuje vozidlá po stranách priamo na prístrojovom paneli a v prípade núdze aktivuje brzdy a zásahy do riadenia. Ďalšou inováciou je parkovací asistent, ktorý zvládne manévre aj bez vodiča za volantom.

Kabína je kompletne prepracovaná. Hyundai... Foto: Hyundai
Hyundai Tucson - 2021 Kabína je kompletne prepracovaná. Hyundai vsadil na jednoduché línie a rozsiahlu digitalizáciu. Namiesto tlačidiel tu nájdete displeje a kapacitné ovládače.

Tucson zároveň myslí na „zabudnuté“ deti na zadných sedadlách, upozornením na ich prítomnosť. Posádka bude ťažiť z väčšieho priestoru. Tak napríklad zadní pasažieri dostali navrch 26 mm pre kolená. Platí to aj pre hybridné verzie, keďže batérie sú uložené pod zadnými sedadlami. V kufri zas podľa motorizácie pribudlo v porovnaní s predchodcom od 33 do 107 litrov. Maximálny objem je 620 litrov a po sklopení operadiel, delených v „prémiovom“ pomere 40 : 20 : 40 až 1 799 litrov. Kabína ponúkne tri farebné spracovania – čierne, béžové alebo modro-zelené.

Pod kapotou predstavuje Hyundai v Tucsone najrozsiahlejšiu ponuku elektrifikovaných motorov. Mild-hybridné verzie so 48 V štartér-generátorom si môžete dopriať s benzínovými agregátmi 1,6 T-GDI Smartstream (110, 132 kW) a dieselom 1,6 CRDi 100 kW). A keďže Hyundai má k dispozícii inteligentnú manuálnu prevodovkou iMT s automatickou spojkou, ktorá vie plachtiť, kombinujú sa mild-hybridy okrem dvojspojkového automatu aj s ňou. Výnimkou je diesel, štandardne spojený so 7-stupňovou automatickou prevodovkou. Vzdať sa netreba ani štvorkolky, tá je dostupná pre silnejší benzínový motor aj diesel.

Väčšina motorizácií ponúka nejakú formu... Foto: Hyundai
Hyundai Tucson - 2021 Väčšina motorizácií ponúka nejakú formu elektrifikácie. Začína sa to benzínovými motormi 1,6 T-GDi a dieselom 1,6 CRDI so 48 V štartér-generátorom a končí plug-in hybridnou verziou, ktorá má mať výkon až 195 kW.

Hybrid skombinuje 4-valec 1,6 T-GDi s elektromotorom s výkonom 44,2 kW, 6-stupňovým automatom a li-ion batériou s kapacitou 1,49 kWh. K predným kolesám tak poputuje systémových 169 kW. Neskôr sa ukáže aj plug-in hybrid s výkonom 195 kW, no jeho bližšie špecifikácie Hyundai zatiaľ nezverejnil. V každom prípade využije motor 1,6 T-GDi. Sympatické je, že Hyundai zachoval aj ponuku klasických verzií 1,6 T-GDI (110) a 1,6 CRDi (85 kW), vždy s manuálom a pohonom predných kolies. Automobilka zároveň pripomína, že pre Tucson je pripravený modernejší benzínový 4-valec 1,6 T-GDi s kontinuálnym časovaním ventilov CVVD, ktoré sa prispôsobuje okamžitým podmienkam.

Predné kolesá nesú vzpery McPherson a zadné viacprvkové nezávislé zavesenie. Za príplatok dostanete adaptívne tlmiče ESC, ktoré zvyšujú komfort a v móde Sport redukujú náklony karosérie. Okrem toho sú k dispozícii jazdné módy Normal a Eco. Pri pohone všetkých kolies HTRAC je novinkou systém Terrain Modes. Umožňuje prispôsobiť trakčné vlastnosti pre rôzne terénne povrchy – blato, piesok a sneh. Nový Hyundai Tucson bude schádzať z výrobných liniek českého závodu v Nošoviciach. Pôjde už o tretiu generáciu vyrábanú u našich západných susedov. Prvé kusy sa majú k zákazníkom dostať ešte koncom roka.

Technické údaje

Motor 1,6 T-GDI 1,6 CRDi 1,6 T-GDI 48V 1,6 T-GDI 48V 1,6 CRDi 48V 1,6 TGDi HEV
Zdvihový objem (ccm) 1 598 1 598 1 598 1 598 1 598 1 598
Počet valcov/ventilov 4/16 4/16 4/16 4/16 4/16 4/16
Max. výkon (kW/ot.) 110 85 110 132 100 169
Krútiaci moment (Nm/ot.) 250 280 250 265 280 (320) 265
Prevodovka 6M 6M 6M/7DSG 6M/7DSG 6M/7DSG 6A
Pohon 4×2 4×2/4×4 4×2 4×2/4×4 4×2/4×4 4×2/4×4
0 – 100 km/h (s) 10,3/10,6 12,1 10,3/9,6 9,4/9,9 11,4/11,6 8,0/8,3
Max. rýchlosť (km/h) 189 175 189 205/201 180/180 193
Hyundai Tucson - 2021
Hyundai Tucson - 2021
+15Hyundai Tucson - 2021

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Hyundai #Hyundai Tucson
Články podľa značiek