Na ostré verzie nového trojkového a štvorkového radu sme si museli chvíľu počkať, no oplatilo sa to. V Mníchove urobili skvelú prácu. BMW M3 a M4 ťažia totiž z technológie ikonického BMW M5. Na ceste tieto dvojčatá rozhodne neprehliadnete. Obe dostali špecifický tvar predných ľadviniek. Možno trochu kontroverzný, ale o to výraznejší. Zmena je to najmä pre sedan M3, keďže štvorkové kupé dostalo megalomanské ľadvinky už v základných verziách. Pri M3 a M4 ich posunulo BMW do ešte extrémnejšej roviny. Úplne nový je tiež agresívne modelovaný nárazník, sériovo dodávaná karbónová strecha, odvetrávacie otvory v blatníkoch a na kapote, rozšírené prahy a vzadu zas karbónový spojler a difúzor s dvoma pármi hrozivo pôsobiacich výfukov.
Poďme však na to najdôležitejšie. Pod prednou kapotou pracujú nové radové 6-valce 3,0 TwinPower Turbo. Majú nepriame chladenie stlačeného vzduchu, dva prídavné chladiče v blatníkoch a vo verzii Competitione aj samostatný chladič prevodového oleja. O mazanie sa stará dvojkomorová olejová vaňa a o dodávku paliva zas priame vstrekovanie benzínu pod tlakom 350 barov. Motor dosahuje úžasných 353 kW a krútiaci moment 550 Nm. Verzia Competitione pridáva ďalších 22 kW (375 kW) a 100 Nm krútiaceho momentu (650 Nm). Skvelou správou je zachovanie ponuky 6-stupňovej manuálnej prevodovky! Alternatívou je 8-stupňový automat M Steptronic so špecificky naladenými prevodovými pomermi. Ale to nie je všetko. Nové M3 a M4 Competitione môžu po prvý raz počítať s pohonom oboch náprav xDrive.
Štandardom je síce pohon zadných kolies, ale toho sa nemusíte vzdať ani v prípade, že zvolíte xDrive. Systém 4×4, ktorý odvádza väčšinu hnacieho momentu k zadnej náprave, má totiž tri režimy. A okrem 4WD a 4WD Sport aj mód 2WD, keď sa M3 a M4 zmenia na nefalšované zadokolky. Podmienkou je deaktivovaná stabilizácia DSC. Driftovácí mód tak dá šancu vyniknúť vašim vodičským schopnostiam. Jazdných módov je však oveľa viac. Len samotný stabilizačný systém DSC má vďaka funkcii M Traction Control desať úrovní nastavenia. A potom je tu adaptívny podvozok. Všetko to môžete mať pod palcom na volante. Stačí použiť tlačidlo M Mode so základnou konfiguráciou Road, Sport a okruhovou Track, ktorá je jedinečná pre výkonnejšie verzie Competitione.
Dynamika je okúzľujúca. Sedan aj kupé šprintujú na stovku za 4,2 sekundy a verzie Competitione dokážu stiahnuť ďalšie tri desatinky. Omračujúca je aj akcelerácia na rýchlosť 200 km/h. Trvá iba 13,7, respektíve 12,5 sekundy. Ani sa nemožno čudovať, že v zozname príplatkov nájdeme keramické M brzdy. Výroba odštartuje ešte v tomto roku. Sedan M3 bude vznikať v domovskom závode BMW v Mníchove. Kupé sa zas „zvezie“ na linke s BMW 4 v Dingolfingene. Ako prvé prídu na trh zadokolky. Pohon xDrive dostanú verzie Competitione v priebehu budúceho roka. A ešte neskôr sa stretneme s úplnou novinkou v podobe BMW M3 Touring. Emkové kombi bude mať v 35-ročnej histórii BMW 3 absolútnu premiéru.
Technické údaje
Verzia | M3 | M3 Competitione | M4 | M4 Competitione |
---|---|---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 2 993 | 2 993 | 2 993 | 2 993 |
Počet valcov/ventilov | 6/24 | 6/24 | 6/24 | 6/24 |
Max. výkon (kW/ot.) | 353/6 250 | 375/6 250 | 353/6 250 | 375/6 250 |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 550/2 650 | 650/2 750 | 550/2 650 | 650/2 750 |
Prevodovka | 6M | 8A | 6M | 8A |
0 – 100 km/h (s) | 4,2 | 3,9 | 4,2 | 3,9 |
Max. rýchlosť (km/h) | 290 | 290 | 290 | 290 |
Spotreba na 100 km (l) | 10,8 | 10,2 | 10,8 | 10,2 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 705 | 1 730 | 1 700 | 1 725 |