BMW M3/M4: Nová generácia má manuál, xDrive aj driftovací mód!

Po premiére novej generácie BMW 3 a kupé 4 sa čakalo už len na povestnú čerešničku na torte – ostré verzie s logom M. Je sa na čo tešiť. V Mníchove totiž nezabudli na manuál a k tomu všetkému pridali podľa vzoru BMW M5 štvorkolku s driftovacím módom.

24.09.2020 10:00
debata
Najväčšou dizajnovou zmenou prešlo BMW M3.... Foto: BMW
BMW M4 Coupé Competition - 2021 Najväčšou dizajnovou zmenou prešlo BMW M3. Dostalo totiž megalomanské ľadvinky z kupé M4. Sériové trojky majú konvenčné riešenie prednej časti. Obe verzie spájajú agresívne nárazníky, rozšírené prahy, výduchy na blatníkoch či karbónová strecha.

Na ostré verzie nového trojkového a štvorkového radu sme si museli chvíľu počkať, no oplatilo sa to. V Mníchove urobili skvelú prácu. BMW M3 a M4 ťažia totiž z technológie ikonického BMW M5. Na ceste tieto dvojčatá rozhodne neprehliadnete. Obe dostali špecifický tvar predných ľadviniek. Možno trochu kontroverzný, ale o to výraznejší. Zmena je to najmä pre sedan M3, keďže štvorkové kupé dostalo megalomanské ľadvinky už v základných verziách. Pri M3 a M4 ich posunulo BMW do ešte extrémnejšej roviny. Úplne nový je tiež agresívne modelovaný nárazník, sériovo dodávaná karbónová strecha, odvetrávacie otvory v blatníkoch a na kapote, rozšírené prahy a vzadu zas karbónový spojler a difúzor s dvoma pármi hrozivo pôsobiacich výfukov.

Vzadu nechýba mohutný difúzor ani dva páry... Foto: BMW
BMW M4 Coupé Competition - 2021 Vzadu nechýba mohutný difúzor ani dva páry hrozivo pôsobiacich koncoviek výfukov s aktívnymi klapkami.
BMW M3 a M4 budú jazdiť na zmiešanom profile pneumatík. Predné 18-palcové disky obúvajú plášte s rozmerom 275/40, kým tie zadné 19-palcové širšie 285/35. Pre obe verzie sú k dispozícii nové laky karosérie – žltý Sao Poolo Yellow, červený Tornado Red a jedovato zelený Islo of Man Green. Štandardom sú full-led svetlá s čiernym pozadím a za príplatok laserové BMW Laser Lights. Interiér je vybavený anatomickými sedadlami s koženým poťahom Merino, po prvý raz ventilované, no dopriať si môžete aj karbónové sedadlá s integrovanými opierkami hláv. Luxus reprezentuje sériovo dodávaná 3-zónová klimatizácia, infotainment Live Cockpit Professional s dvojicou displejov, navigáciou Google Maps a ambientné podsvietenie. Príplatkový balík M Drive Professional obohatí infotainment o analýzu telemetrických údajov.
Srdcom BMW M3 a M4 je trojlitrový radový... Foto: BMW
BMW M4 Coupé Competition - 2021 Srdcom BMW M3 a M4 je trojlitrový radový 6-valec TwinPower Turbo s dvojkomorovou olejovou vaňou a prídavnými chladičmi oleja. Má výkon 353 kW a vo verzii Competitione až 375. Spojený môže byť s manuálnou aj automatickou prevodovkou.

Poďme však na to najdôležitejšie. Pod prednou kapotou pracujú nové radové 6-valce 3,0 TwinPower Turbo. Majú nepriame chladenie stlačeného vzduchu, dva prídavné chladiče v blatníkoch a vo verzii Competitione aj samostatný chladič prevodového oleja. O mazanie sa stará dvojkomorová olejová vaňa a o dodávku paliva zas priame vstrekovanie benzínu pod tlakom 350 barov. Motor dosahuje úžasných 353 kW a krútiaci moment 550 Nm. Verzia Competitione pridáva ďalších 22 kW (375 kW) a 100 Nm krútiaceho momentu (650 Nm). Skvelou správou je zachovanie ponuky 6-stupňovej manuálnej prevodovky! Alternatívou je 8-stupňový automat M Steptronic so špecificky naladenými prevodovými pomermi. Ale to nie je všetko. Nové M3 a M4 Competitione môžu po prvý raz počítať s pohonom oboch náprav xDrive.

Interiér je vybavený infotainmentom BMW... Foto: BMW
BMW M3 Competition - 2021 Interiér je vybavený infotainmentom BMW Cockpit Professional s dvojicou veľkých displejov aj športovým volantom a anatomickými koženými sedadlami. Po prvý raz sú ventilované. Za príplatok dodá BMW karbónové sedadlá ľahšie o 9,6 kg.

Štandardom je síce pohon zadných kolies, ale toho sa nemusíte vzdať ani v prípade, že zvolíte xDrive. Systém 4×4, ktorý odvádza väčšinu hnacieho momentu k zadnej náprave, má totiž tri režimy. A okrem 4WD a 4WD Sport aj mód 2WD, keď sa M3 a M4 zmenia na nefalšované zadokolky. Podmienkou je deaktivovaná stabilizácia DSC. Driftovácí mód tak dá šancu vyniknúť vašim vodičským schopnostiam. Jazdných módov je však oveľa viac. Len samotný stabilizačný systém DSC má vďaka funkcii M Traction Control desať úrovní nastavenia. A potom je tu adaptívny podvozok. Všetko to môžete mať pod palcom na volante. Stačí použiť tlačidlo M Mode so základnou konfiguráciou Road, Sport a okruhovou Track, ktorá je jedinečná pre výkonnejšie verzie Competitione.

Dynamika je okúzľujúca. Sedan aj kupé šprintujú na stovku za 4,2 sekundy a verzie Competitione dokážu stiahnuť ďalšie tri desatinky. Omračujúca je aj akcelerácia na rýchlosť 200 km/h. Trvá iba 13,7, respektíve 12,5 sekundy. Ani sa nemožno čudovať, že v zozname príplatkov nájdeme keramické M brzdy. Výroba odštartuje ešte v tomto roku. Sedan M3 bude vznikať v domovskom závode BMW v Mníchove. Kupé sa zas „zvezie“ na linke s BMW 4 v Dingolfingene. Ako prvé prídu na trh zadokolky. Pohon xDrive dostanú verzie Competitione v priebehu budúceho roka. A ešte neskôr sa stretneme s úplnou novinkou v podobe BMW M3 Touring. Emkové kombi bude mať v 35-ročnej histórii BMW 3 absolútnu premiéru.

Technické údaje

Verzia M3 M3 Competitione M4 M4 Competitione
Zdvihový objem (ccm) 2 993 2 993 2 993 2 993
Počet valcov/ventilov 6/24 6/24 6/24 6/24
Max. výkon (kW/ot.) 353/6 250 375/6 250 353/6 250 375/6 250
Krútiaci moment (Nm/ot.) 550/2 650 650/2 750 550/2 650 650/2 750
Prevodovka 6M 8A 6M 8A
0 – 100 km/h (s) 4,2 3,9 4,2 3,9
Max. rýchlosť (km/h) 290 290 290 290
Spotreba na 100 km (l) 10,8 10,2 10,8 10,2
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 705 1 730 1 700 1 725
BMW M3 Competition - 2021
BMW M3 Competition - 2021
+28BMW M3 Competition - 2021
BMW M4 Coupé Competition  - 2021
BMW M4 Coupé Competition  - 2021
+30BMW M4 Coupé Competition  - 2021

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #BMW #BMW M4 #BMW M3
Články podľa značiek