Renault E-Tech: Francúzske hybridy majú až 150 patentov. Niektoré z F1

Hybridy a plug-in hybridy dnes nie sú ničím výnimočným, no ekologická technológia E-Tech od Renaultu sa od konkurencie výrazne líši. Používa zvláštnu prevodovku bez synchronizácie a bez spojky!

24.09.2020 16:00
debata (3)
Hybridná technológia E-Tech sa dostane do Clia,... Foto: Renault
Renault - hybridná technológi E-Tech Hybridná technológia E-Tech sa dostane do Clia, Capturu aj Mégane.

Renault rozširuje paletu „zelených“ áut o hybridné Clio a plug-in hybridný Captur s Mégane. Na tom nie je nič prekvapujúce. Hybridy a plug-in hybridy sú dnes bežné. No Renaut využil pri hybridizácii svoje skúsenosti z tímu F1, a to už bežné nie je. Jeho novinky totiž nepoužívajú klasickú paralelnú či sériovú koncepciu, ktorú poznáme v Toyotých či Mercedesoch-Benz, ale kombináciu oboch. Pod skratkou E-Tech sa teda skrýva hybridný a plug-in hybridný systém, ktorý sám Renault označuje ako „sériovo-paralelný“. A hovorí o revolúcii. Zaregistrovať si pri ňom dal až 150 patentov.

Technológia Renaultu kombinuje až tri... Foto: Renault
Renault - hybridná technológi E-Tech Technológia Renaultu kombinuje až tri elektromotory. Atmosférický benzínový 4-valec 1,6 SCe a dva elektrické – jeden v úlohe štartéra-generátora a druhý v úlohe trakčného elektromotora.

Vďaka novému riešeniu dokáže hybridné Clio absolvovať 80 % času jazdy v meste s vypnutým spaľovacím motorom a Captur zas využiť čisto elektrický pohon do vzdialenosti 50 km až do rýchlosti 135 km/h. Oba systémy spája atmosférický benzínový 4-valec 1,6 SCe (68 kW), upravený špeciálne pre potreby hybridného systému, a dvojica elektromotorov. Jeden s výkonom 15 kW, označovaný ako HSG (High-Voltage Starter Generator), čo je vysokonapäťový štartér je spojený priamo s motorom, a druhý, so zvláštnou prevodovkou Multi-Mode bez spojky a bez synchronizácie. V Cliu má hlavný elektromotor výkon 36 kW a v Capture E-Tech až 68 kW.

Plug-in hybridný Captur E-Tech pridáva k... Foto: Renault
Renault - hybridná technológi E-Tech Plug-in hybridný Captur E-Tech pridáva k systému li-ion batérie s kapacitou 9,8 kWh, ktoré umožnia elektrický dojazd do vzdialenosti 50 km a v meste dokonca 65.

Výsledkom je systémový výkon 103 kW pre Clio E-Tech, respektíve 117 kW v Capture E-Tech. Kým hybridné Clio si vystačí s batériou s kapacitou 1,2 kWh, čo je podobné Toyote Prius, Captur má pod zadnými sedadlami 9,8 kWh elektrickej energie. Použitie zvláštnej prevodovky má prinášať vyššiu účinnosť a menšie straty v pohonnom reťazci. Systém vie pracovať až v 15 rôznych módoch, v ktorých kombinuje silu všetkých troch motorov a prevodov v záujme čo najnižšej spotreby paliva alebo dodávky potrebného výkonu. Zmeny módov majú byť podľa Renaultu prakticky nepostrehnuteľné.

Elektromotor využíva dva prevodové stupne, aby bol rozsah rýchlosti pri elektrickej jazde čo najväčší, kým benzínový motor ich má k dispozícii štyri. Autá sa vždy rozbiehajú v elektrickom režime. Prevody ovládajú elektrické servomotory pomocou zubových spojok, pričom elektromotor slúži aj ako synchronizátor otáčok pevodovky a spaľovacieho motora. Clio E-Tech má zrýchľovať na stovku za 9,9 sekundy a dosiahnuť rýchlosť 180 km/h pri normovanej spotrebe 4,3 litra benzínu na 100 km. Plug-in hybridný Captur si podľa normy WLTP vystačí dokonca len s 1,5 litrami paliva. Na stovku pritom zrýchľuje za 10,1 sekundy a dosiahne 173 km/h. Nabíjanie batérií Capturu z domácej siete trvá tri až päť hodín.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Renault #Renault Clio #Renault Captur #hybridy #E-Tech #plug-in hybridy
Články podľa značiek