Je prekvapivé, že koncern VW dal Škode prednosť v predstavení elektrického SUV Enyaq pred vlastným ID.4. Česi totiž svoju revolučnú novinku ukázali už na začiatku septembra. Bolo to dané pravdepodobne tým, že elektrickú ofenzívu odštartovala tak či tak materská značka menším elektrickým hatchbackom ID.3, ktorý bol úplne prvým modelom, postaveným na platforme MEB. Navyše, na trh sa dostanú títo elektrickí súrodenci v približne rovnakom čase, takže zasa až taký náskok mať Škoda nebude. A ID.4 ponúkne Volkswagen hneď od začiatku výlučne v konfigurácii s najväčším paketom batérií.
Aj keď automobilka avizoval príchod elektrického SUV už v roku 2017 konceptom ID. Crozz, novinka má bližšie k novšej štúdii ID. Roomzz. Namiesto splývavej siluety kabíny dal totiž Volkswgen prednosť priestrannejšej verzii karosérie, podobne ako Enyaq. Na dĺžku má ID.4 4 584 mm. Stojí teda medzi klasickým Tiguanom a 7-miestnym Tiguanom Allspace. Rázvorom náprav 2 766 mm sú si ale veľmi podobné. Že ide naozaj o SUV, naznačuje svetlá výška 210 mm a tiež veľké kolesá s priemerom 20 alebo dokonca 21-palcov. Úhľadné línie karosérie s absentujúcou prednou maskou a množstvom detailov, uľahčujúcich prúdenie vzduchu, sa napriek robustným proporciám podpísali na skvelom koeficiente aerodynamického odporu s hodnotou len Cd 0,28.
Predné full-LED svetlá IQ Lights sú spojené svetelnou lištou a dokážu vyčarovať uvítaciu „šou“. Podstatnejšie ale je, že pracujú so stále aktivovaným diaľkovým svetlom bez oslňovania iných účastníkov premávky. Potrebný vzduch sa ku klimatizáciám či chladiacemu systému batérií privádza výlučne otvormi v prednom nárazníku. Z profilu sú nápadné mohutné prahy, mimochodom vyrobené z hliníka, a výrazný lem okien. Motív zadných 3D svetiel nadväzuje na tie predné. Na úvod ponúkne Volkswagen na výber štyri farby karosérie – modrú Blue Dusk Metallic, bielu Glacier White Metallic, žltú Honey Yellow Metallic a sivú Mangan Grey Metallic. Okrem toho je k dispozícii dizajnový balík Exterieur Style Packet s čiernymi zrkadlami či striebornými stĺpikmi a strechou.
Do interiéru sa vstupuje rozmernými dverami s elektricky ovládanými kľučkami dverí. V kabíne ID.4 vďaka veľkému rázvoru a kompaktnému elektrickému pohonu ponúka priestor zodpovedajúci o triedu väčším SUV. Palubná doska nesie malý prístrojový panel pred vodičom a veľký centrálny displej infotainmentu Discover Pro s uhlopriečkou 10 palcov. Ten je domovom pre navigáciu, komunikáciu, médiá aj funkcie nastavenia vozidla. Kompatibilitu so smartfónmi zabezpečujú platformy Aplle CarPlay a Android Auto. Nechýba hlasové ovládanie ani aplikácie We Conect Start s on-line informáciami o premávke a nabíjacích staniciach či s diaľkovým ovládaním niektorých funkcií prostredníctvom telefónu. A potom je tu head-up displej s rozšírenou realitou či pokročilé hlasové ovládanie.
Balík asistenčných systémov IQ Drive zahŕňa autonómne brzdy, udržiavanie v jazdnom prúde, adaptívny tempomat s čítačkou rýchlostných limitov, či výstrahu pred križujúcimi vozidlami. Ambientné podsvietenie s červenou linkou pod čelným oknom sa využíva na intuitívne upozornenia pri hroziacom nebezpečenstve. Väčšina systémov sa ovláda cez obrazovky, ale pre voľbu jazdných režimov zvolil Volkswagen kolískový ovládač na pravej strane prístrojového panela. ID.4 navyše poskytuje slušný batožinový priestor s objemom 543 litrov, ktorý je dostupný cez elektricky ovládané veko. Po sklopení operadiel stúpne prepravná kapacita na 1 575 litrov. Bezemisné SUV sa nebráni ani prívesu s hmotnosťou do jeden tony. Zvládne s ním 12-percentné stúpanie.
Výroba ID.4 odštartuje v Zwickau dvoma limitovanými edíciami 1ST a 1ST Max s bohatou výbavou. Obsahovať budú napríklad 20-palcové disky, dizajnový paket, vyhrievané sedadlá a čelné okno, 2-zónovú klimatizáciu, navigáciu či tepelné čerpadlo na predĺženie dojazdu. 1ST Max pridá svetlá Matrix LED, 21-palcové disky, adaptívne tlmiče DCC ale aj 3-zónovú klimatizáciu, head-up displej, 12-palcovú obrazovku infotainmentu a rozšírený balík asistenčných systémov. Z úvodných sérií vznikne spolu 27 000 exemplárov. Až potom sa na linky dostanú voľne konfigurovateľné verzie. Očakáva sa aj skorý príchod verzií s pohonom oboch náprav, teda s dvojicou elektromotorov, a tiež lacnejších modifikácií s menšou kapacitou akumulátorov.
Rozmery, objemy, hmotnosť
Dĺžka (mm) | 4 584 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 852 |
Výška (mm) | 1 612 |
Rázvor náprav (mm) | 2 766 |
Svetlá výška (mm) | 220 |
Objem kufra (l) | 543 – 1 575 |
Technické údaje
Verzia | ID.4 80 4×2 |
---|---|
Pohon | zadný elektromotor |
Max. výkon (kW) | 150 |
Krútiaci moment (nm) | 310 |
0 – 100 km/h (s) | 8,5 |
Max. rýchlosť (km/h) | 160 |
Kapacita batérií (kWh) | 77 |
Dojazd podľa WLTP (km) | 520 |
Max. nabíjací výkon (kW) | 125 |