Ford Puma ST: Kompaktné SUV to hrá na hothatch. Stovku dá za 6,7 s

29.09.2020 10:00

Puma ST je prvým SUV od Fordu so športovými ambíciami. Napriek tomu, že má pod kapotou trojvalec. Úpravy divízie Ford Performance však spravili svoje.

Puma je prvým SUV Fordu s logom ST. Tomu...
Puma je prvým SUV Fordu s logom ST. Tomu zodpovedá atraktívny tuning s aerodynamickými prvkami, 19-palcovými diskami kolies či špecifickým zeleným lakom Mean Green. Autor: Ford

Kompaktné SUV od Fordu vrátilo vlani do hry názov Puma, ktorý sa nám spájal v minulosti s kupé na báze Fiesty. Dnes patrí crossoveru, ktorý sa predstavil vlani. A keďže táto trieda je in, Ford sa rozhodol stvoriť Pumu ST – prvý crossover so športovými ambíciami. Trojvalec pod jeho kapotou síce nebudí veľkú dôveru, ale výkon Pume ST rozhodne nechýba. Celohliníkový preplňovaný agregát 1,5 EcoBoost s variabilným časovaním ventilov na strane sania aj výfuku, dáva slušných 147 kW pri 6 000 otáčkach a krútiaci moment 320 Nm už od 2 500 otáčok za minútu. Integrované turbodúchadlo v zbernom výfukovom potrubí ponúka rýchle reakcie na stlačenie plynu a klapka vo výfuku sa zas stará o potrebnú akustickú kulisu.

Upravený podvozok má o 50 % tuhšiu torznú...
Upravený podvozok má o 50 % tuhšiu torznú priečku zadnej nápravy, hrubšie stabilizátory, špecifické smerovo vinuté pružiny či väčšie brzdové disky. Autor: Ford

Nechýba ani časticový filter a jedinečný systém vypínania jedného valca pri nízkom zaťažení, čo znižuje spotrebu paliva a emisie. Motor je spojený so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a kratším stálym prevodom, takže Puma ST sa dostane na stovku za atraktívnych 6,7 sekundy. Maximálna rýchlosť končí pri údaji 220 km/h. Ak si chcete dynamický potenciál užiť naplno, za príplatok vám Ford pribalí Launch Control, teda riadenú trakciu pre šprint z miesta. No aj bez neho je Puma ST žihadlom, keďže už v sérii obsahuje na prednej hnanej náprave čisto mechanický samosvorný diferenciál LSD. A potom je tu systém jazdných režimov. Puma ST dostala do vienka hneď štyri módy – Eco, Normal, Sport a Track.

Trojvalec 1,5 EcoBoost je naladený až na 147 kW...
Trojvalec 1,5 EcoBoost je naladený až na 147 kW a 320 Nm krútiaceho momentu. Spolupracuje výhradne so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Autor: Ford

Najzaujímavejší je posledný z nich, určený na maximalizáciu dynamických schopností. V tomto móde má Puma deaktivovanú reguláciu preklzu kolies a stabilizácia ESC zasahuje v obmedzenej miere v režime wide–slip. Schopnostiam Pumy ST sekunduje aj jej výrazne upravený podvozok. Zmeny majú v porovnaní s Fiestou ST eliminovať hendikep vyššieho ťažiska. Okrem hrubších stabilizátorov s priemerom 24 a zadného 28 mm, je tu o 50 % tuhšia torzná priečka zadnej nápravy, špeciálne patentované smerovo vinuté pružiny so zvýšenou laterálnou tuhosťou a tiež tlmiče Hitachi. Riadenie má o 25 % priamejší prevod (11,4 : 1), čo zabezpečuje rýchlejšie reakcie na pohyb volantu. Brzdová sústava používa kotúče s priemerom 325, respektíve 271 mm. Za svoje služby si má novinka pýtať len 6,9 litra benzínu na 100 km.

Kabínu zušľachťuje sploštený športový volant,...
Kabínu zušľachťuje sploštený športový volant, sedadlá Recaro či dekorácie imitujúce karbón. Autor: Ford

Svoje „neposedné“ gény dáva ostrá Puma navonok výrazným tuningom. Lesklú čiernu masku a otvor v nárazníku dopĺňa nový „splitter“, zvyšujúci prítlak prednej nápravy o 80 %. Väčší je aj zadný spojler či vložka nárazníka s dvojitou matnou koncovkou výfukového traktu. Neprehliadnuteľné sú tiež matné 19-palcové disky kolies obuté pneumatikami Michelin Pilot Sport 4S. Pripravená je špecifická paleta lakov, vrátane Agate Black, Desert Island Blue, Fantastic Red, Frozen White, Magnetic a výrazného odtieňa Mean Green, dostupného len pre rad ST. Interiér je zušľachtený splošteným koženým volantom, vyhrievanými sedadlami Recaro, čalúnením Miko Dinamica s prešívaním Metal Grey.

Pritom sa nebráni luxusu v podobe vyhrievaného čelného okna či rozhrania Ford Sync 3 s 8-palcovou obrazovkou a hlasovým ovládaním, indukčným nabíjaním smartfónov, audiosústavy B&O a aplikáciami FordPass Connect, ktoré umožňujú diaľkové spojenie s vozidlom a ovládanie niektorých jeho funkcií. Balík asistenčných systémov obsahuje autonómne brzdy, detekciu križujúcich vozidiel, adaptívny tempomat či parkovací asistent. Pritom Puma ST nestratila nič zo svojej praktickosti. Naďalej je tu batožinový priestor s objemom 456 litrov, vrátane takzvaného MegaBoxu pod podlahou s objemom 80 litrov. Umožňuje bezpečne umiestniť napríklad dva golfové „bagy“. Novinka Fordu sa má dostať k prvým zákazníkom ešte pred koncom tohto roka.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 226
Šírka (mm) 1 805
Výška (mm) 1 533
Rázvor náprav (mm) 2 588
Svetlá výška (mm) 152
Objem kufra (l) 456 – 1 216
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 358

Technické údaje

Model Puma 1,5 EcoBoost ST
Zdvihový objem (ccm) 1 497
Počet valcov/ventilov 3/12
Max. výkon (kW/ot.) 147/6 000
Krútiaci moment (Nm/ot.) 320/2 500 – 3 500
Prevodovka 6M
0 – 100 km/h (s) 6,7
Max. rýchlosť (km/h) 220
Spotreba na 100 km (l) 6,9
Ford
		Puma ST -
		2021
Ford Puma
		ST -
		2021
+22Ford Puma ST -
		2021

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Ford Puma ST #Ford Puma #Ford
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek