Čínska automobilka Geely patrí už dnes k najväčším na svete. Veď vlani vyrobila dva milióny áut. V každom prípade je to najväčší výrobca áut z „ríše strede“. S Európu má ale spoločného oveľa viac ako si myslíte. A to najmä z dvoch dôvodov. Tým prvým je, že pred dekádou sa stalo majoritným vlastníkom švédskeho Volva, a tým druhým, že vlani od Daimleru kúpilo Smart. Okrem toho je Li Shufu, zakladateľ Geely, najväčším jednotlivým vlastníkom Daimleru, teda vlastne automobilky Mercedesu-Benz.
Kým na novú generáciu Smartu, ktorý vznikne výhradne pod čínskou taktovkou, si ešte chvíľu počkáme, spolupráca so Švédmi pokročila podstatne ďalej. V posledných desiatich rokoch vyvinuli Geely s Volvom dve nové platformy CMA pre veľké a BMA pre menšie modely. Tieto platformy používajú nielen Volvá, vyrábané dnes už vo veľkom v Číne, ale aj čínske Geely a tiež modely novej značky Lynk & Co, ktorá nielenže zaútočila na Európu ale v Holandsku má dokonca s Volvom spoločný výrobný závod.
Tam ale transfer technológii nekončí. Kým platformy CMA a BMA vznikli spoločnými silami, nová elektrická platforma SAE (Sustainable Experience Architecture), ktorú Geely práve predstavilo, má byť dielom Geely a bude je využívať celkovo deväť značiek vrátane Volva. Odtiaľ už nie je ďaleko ani k Polestaru. Pod skratkou sa skrýva čosi ako „architektúra udržateľných zážitkov“. Na rozdiel od súčasných platforiem už totiž so žiadnym iným, ako elektrickým pohonom ani nepočíta.
Je to teda obdoba elektrických platforiem koncernu VW, ktoré označuje ako MEB či PPE. Nová architektúra bude mimoriadne modulárna. Umožní montáž jedného, dvoch alebo až troch elektromotorov a tiež použitie rôznej kapacity akumulátorov. V najvýkonnejšej verzii by mal elektrický pohon zabezpečiť akceleráciu z 0 na 100 km/h za tri sekundy. Vhodná bude tiež pre veľké množstvo modelov – od sedanov či kupé až po SUV. A to v rôznych triedach. Geely hovorí o modeloch triedy A až po D a E čo sú luxusné autá vyššej triedy.
Najväčšia elektrická ofenzíva tak môže prísť nie z Európy či Kalifornie, ale z Číny. Zdieľanie unifikovaných elektrických komponentov pre milióny elektrických áut deviatich značiek by mohlo stlačiť cenu elektromobilov na úroveň tých s konvenčným pohonom. To by bol skutočný prelom. Verí v to aj samotný Li Shufu. Počas prezentácie SAE povedal. „Nová platforma bude znamenať najväčší krok Geely za posledných desať rokov a bude mať veľký vplyv na jeho rozvoj.“