Dacia má ťažký rok. Pandémia udrela najmä na jej ekonomicky citlivú cieľovú skupinu. Za prvých osem mesiacov predala v Európe o 40,5 % menej áut ako vlani. Flintu do žita však nehádže. Naopak, z tretej generácie Sandera, ale aj sedanu Logan sa môžu stať čoskoro európske bestsellery. Nie je vôbec vylúčené, že oslovia celkom nových zákazníkov, ktorým nie je po chuti ustavičné zdražovanie nových áut z dôvodu emisných technológií, no zároveň nemajú záujem o kúpu tých ojazdených. Dacia by mohla byť riešením. Aj v prípade noviniek sľubuje totiž bezkonkurenčný cenovo-hodnotový pomer. Niet dôvodu jej neveriť.
Tretia generácia Sandera nadväzuje na mimoriadne úspechy tých predošlých. Verili by ste, že od uvedenia na trh sa zo Sandera predalo v Európe 2,1 milióna kusov? Z toho až neuveriteľných 65 %, teda 1,3 milióna, pripadlo na zvýšenú out-doorovú verziu Stepway. Od roku 2017 je Sandero vôbec najpredávanejším európskym modelom v segmente súkromných zákazníkov. To nové má ešte väčšie ambície. Už to nebude len stará technika Renaultu zabalená v novšom kabáte. Sandero preberá aktuálne „základy“ Renaultu Clio, teda platformu CMF, ktorá prináša vyššiu tuhosť, vyšší komfort a bezpečnosť, ale aj nižšie emisie. To napriek tomu, že ide o jej lacnejšiu verziu Low-Spec.
Cena stále na uzde
Nová platforma priniesla aj nový formát, hoci rozmery sa dramaticky nemenili. Sandero je dlhé 4 058, široké 1 733 a vysoké 1 499 mm. Je teda o 30 mm dlhšie a o 19 mm nižšie. Zaujme však šírkou, kde pribudlo až 115 mm! Sandero v tomto parametri poráža dokonca materské Clio. Verzia Stepway je ešte o čosi väčšia. Odlišné nárazníky pridali na dĺžke 11 mm. Výška je až 1 535 mm (+ 136 mm), za čím stojí podvozok zvýšený o 41 mm na konečných 174, ale aj geniálne strešné nosiče s výklopnými priečkami s nosnosťou 80 kg. Rázvor náprav narástol o 25 mm na konečných 2 604. Na prvý pohľad je jasný veľký pokrok v dizajne. Na „lowcost“ si už takmer nespomeniete. Sandero je dynamickejšie a úhľadnejšie. Plynulejší profil má na svedomí viac sklonené čelné okno či detail v podobe antény presunutej vzad.
Výraznú prednú masku lemujú svetlá s grafikou písmena Y. Ale pozor, všetky Sanderá dostanú štandardne diódovú technológiu namiesto halogénových reflektorov. Tie nové majú o 37 % dlhší dosah a o deväť percent širší svetelný kužeľ. Motív Y nájdeme aj v zadných svetlách. Stepway pridáva masívnejšiu prednú masku, klenutejšiu kapotu, ochranné prvky spodných partií karosérie vrátane chráničov nárazníkov, či spomínané patentované strešné nosiče. Kým bežné Sandero jazdí na plechových diskoch s priemerom 15 palcov a vo vyšších verziách ponúkne 16-palcové Flexwheels, ktoré imitujú kolesá z ľahkých zliatin, pre Stepway sú pripravené plnohodnotné hliníkové disky.
Vnútri na nepoznanie
Interiér prešiel ešte radikálnejšou premenou. Objavujú sa tu kvalitnejšie materiály a členitejší dizajn. Minulosťou sú lacné kruhové prieduchy ventilácie. Palubná doska používa textilné dekorácie. Stepway navyše prináša špecifické oranžové dekorácie. Ergonómiu zlepšujú úplne nové sedadlá s väčším rozsahom nastavenia, väčšia regulácia volantu, dve lakťové opierky a kratšia radiaca páka. Cestujúci vzadu budú mať o 42 mm viac miesta na nohy. Vďaka väčšej šírke karosérie sľubuje Dacia vzadu dosť miesta pre troch cestujúcich. V kufri pribudlo 21 litrov. Uložiť sem môžete až 328 litrov batožín. A bude to ľahšie, keďže nakladacia hrana klesla o 17 mm a piate dvere majú elektrický zámok namiesto mechanického. Ďalších 21 litrov odkladacích priestorov nájdete v kabíne, napríklad aj v stredovom boxe medzi sedadlami.
Na palube sa tiež objavujú celkom nové komfortné prvky. Pripravená je automatická klimatizácia známa z Dusteru. A dopriať si môžete po prvý raz otvárateľné strešné okno. O bezpečnosť posádky sa stará šesť airbagov, nové hlavové opierky a za príplatok aj monitorovanie slepých uhlov zrkadiel (30 – 140 km/h). Nechýbajú autonómne brzdy (7 – 170 km/h), asistent rozjazdu do kopca, elektrická parkovacia brzda, systém núdzového volania eCall alebo parkovací asistent. Infotainment vyriešila Dacia veľmi rafinovane. Prístrojový panel s dvojicou „budíkov“ a displejom dopĺňa iba držiak na smartfón. Stačí ho spojiť s káblom alebo cez Bluetooth s vozidlom a pomocou bezplatnej aplikácie Media Control, používať telefón na ovládanie viacerých funkcií, dokonca priamo z volantu.
Namiesto dieselu LPG
Vyššia úroveň Media Nav dostala 8-palcový, voľne stojaci dotykový displej a navigáciu. Konektivitu zabezpečujú bezdrôtové rozhrania Apple CarPlay alebo Android Auto. Aj tento systém možno doplniť o držiaky smartfónov s USB portom. Sandreo teda vyhovie aj mladšej generácii. Obrazovka môže navyše slúžiť parkovacej kamere, ktorá je ďalšou premiérou Sandera. Horšie je to pod kapotou. Tu sa skôr uberalo, ako pridávalo. Emisné limity "oskalpovali“ Sandero o naftový motor 1,5 dCi. V ponuke ostanú výlučne 3-valce – slabší atmosférický 1,0 SCe (48 kW) s 5-stupňovým manuálom a jeho preplňovaná verzia 1,0 TCe (66 kW). Pre výkonnejšiu verziu je okrem 6-stupňovej manuálnej prevodovky pripravená po prvýkrát automatická prevodovka CVT.
Záplatou za úsporný diesel má byť verzia 1,0 Bi-Fuel (74 kW) s prídavnou 40-litrovou nádržou na LPG a manuálnou prevodovkou. V takejto konfigurácii bude mať Sandero dojazd na jedno tankovanie až 1 300 km. Samozrejme, spolu s palivom v benzínovej nádrži. A tiež o 11 % nižšie emisie CO2. Šušká sa aj o mild-hybride s motorom 1,6 E-Tec (103 kW). V kabíne by malo byť tichšie ako doteraz. Stará sa o to nové uloženie motorov a tiež viac izolačných materiálov. Jazdné vlastnosti vylepší nová predná náprava s obdĺžnikovými ramenami, väčší rozchod a rázvor či elektrický posilňovač riadenia s účinkom zvýšeným o 36 %. Dacia sľubuje ľahšie ovládanie a menšie náklony v zákrutách. Predaj Sandera odštartuje autmobilka vo februári. Prvé vozidlá zamieria k zákazníkom na jar.
Rozmery, objemy
Verzia | Sandero | Stepway |
---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 088 | 4 099 |
Šírka (mm) | 1 848 | 1 848 |
Výška (mm) | 1 499 | 1 535 |
Rázvor náprav (mm) | 2 604 | 2 604 |
Svetlá výška (mm) | 133 | 174 |
Veľkosť kufra (l) | 328 | 328 |
Technické údaje
Motor | 1,0 SCe | 1,0 TCe | 1,0 TCe Bi-Fuel |
---|---|---|---|
Výkon (kW) | 48 | 66 | 74 |
Prevodovka | 5M | 6M/CVT | 6M |