Continental vyvíja superčistý diesel. NOx zníži o 60 %!

Aj keď podiel naftových áut v Európe neustále klesá, nejaký ten čas tu s nami ešte budú. Majú totiž vyššiu účinnosť. A Continental verí, že dokáže vyriešiť aj ich najväčšiu neresť - emisie oxidov dusíka. Vraj to nemusí byť drahé.

01.10.2020 12:00
debata (1)
Projekt superčistého diesla SCED spojí... Foto: Continental
Continental - diesel SCED Projekt superčistého diesla SCED spojí elektrický katalyzátor, mild-hybridnú sústavu a vysokotlaké vstrekovanie paliva do koordinovaného celku. Riadiť to bude jednotka eCM, ktorá využije aj dáta z navigácie a dopravy.

Od naftových motorov sa odvracajú zákazníci aj mnohé automobilky. Nemá to však príliš logiku, pretože dieselové autá majú nižšiu spotrebu, a teda aj nižšie emisie skleníkového CO2. Napriek tomu miznú z produkcie rýchlym tempom. Najmä v nižších triedach. Dnes si už nekúpite dieselovú Fabiu, dieselový VW Polo a čoskoro ani naftový Renault Clio či Daciu Sandero. To je len niekoľko príkladov. Nemecký Continental, jeden z najväčších dodávateľov pre automobilový priemysel, je však presvedčený, že diesely ešte nepovedali posledné slovo.

„Naftový motor bude v budúcnosti hrať dôležitú úlohu v naplňovaní potrieb mobility,“ píše sa v správe spoločnosti Emitec, ktorá spadá pod tento gigant. Už od roku 2017 pracuje na súbore technických riešení, ktoré by mohli urobiť naftový motor ešte čistejším, ako je v súčasnosti. A mieri najmä na emisie oxidov dusíka (NOx), ktoré sú stále považované za najväčšiu neresť dieslov, napriek tomu, že systém selektívnej katalytickej redukcie (SCR) ich v nových naftových motoroch Euro 6d znížil na minimum.

Elektrický katalyzátor Emicat výrazne zredukuje... Foto: Continental
Continental - diesel SCED Elektrický katalyzátor Emicat výrazne zredukuje emisie NOx, pretože sa zhreje oveľa skôr ako pri súčasných naftových motoroch. A to bez využitia paliva.

Rezervy tu ale stále sú. Pod názvom Super Clean Electrified Diesel (SCED), sa neskrýva nič iné, ako snaha vytvoriť superčistý elektrifikovaný naftový motor, ktorý by mal splniť emisnú normu Euro 7, plánovanú na koniec roka 2022. Emisie NOx majú klesnúť až o 60 %, a to pri znížení spotreby paliva. Súčasné diesle totiž minú časť nafty práve kvôli emisným systémom. Napríklad kvôli rýchlemu zahriatiu SCR katalyzátora. Emitec však vyvinul katalyzátor Emicat s elektrickým predhrevom, ktorý dokáže dosiahnuť potrebnú teplotu ešte predtým, než sa zahreje výfukovými plynmi alebo dodatočne vstreknutou naftou.

Chýbať nesmie ani 48 V generátor. Práve on... Foto: Continental
Continental - diesel SCED Chýbať nesmie ani 48 V generátor. Práve on vyrobí energiu pre elektrický ohrev katalyzátora.

Samozrejme, takýto predhrev si vyžaduje elektrickú energiu. Aby však nepochádzala z „paliva“, Continental plánuje superčistý diesel spojiť so 48 V mild-hybridným štartér-generátorom, ktorý sa postará o rekuperáciu brzdnej energie, a tú uloží do li-ion akumulátora. Práve z nej bude Emicat napájaný. Samotná mild-hybridná technológia ušetrí približne tri percentá paliva. Aby bol proces využitia energie správne rozdelený medzi SCR a podporu pri akcelerácii vozidla, budú všetky komponenty riadené cez spoločnú jednotku cEM (connected Energy Management).

Práve tá rozhodne, kedy má auto brzdiť motorom, kedy rekuperovať brzdnú energiu a kedy „plachtiť“ a vypínať motor pre zníženie spotreby paliva. Využije na to dáta navigácie, údaje o profile trasy, ale aj on-line dopravné informácie, prípadne dáta, ktoré pochádzajú z komunikácie vozidla a inteligentnej infraštruktúry – napríklad zo semaforov na križovatkách. Continental tvrdí, že toto riešenie nebude musieť byť nutne drahé, keďže len využije koordináciu systémov a komponentov, ktoré sa v motoroch dnes už bežne nachádzajú.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #CO2 #NOx #Cintinental #Emitec #Emicat #katylzátor
Články podľa značiek