Mercedes-Benz má v súčasnosti len dva elektromobily – EQC 400 a dodávku EQV. Do roku 2022 by ich malo byť pribudnúť ďalších päť. Od EQA a EQB až po vlajkovú loď EQS. Čakanie na novinky skracuje stuttgartská automobilka konceptom EQC 4×4², ktorý ukazuje potenciál elektrického pohonu. Ak si dobre pamätáte, s takýmto označením sme už v stretli, no bolo to v prípade luxusného off-roadu triedy G. Išlo o extrémnu verziu G 500 (310 kW) s portálovými nápravami, ktoré zvýšili svetlú výšku géčka na 450 mm a úmerne tomu aj jeho prejazdnosť v teréne.
Rovnaký recept teraz Stuttgart použil na svoje elektrické EQC 400. Luxusné SUV s dvojicou elektromotorov a výkonom 300 kW jednoducho prestaval na poriadne drsný off-road. Má ísť o dôkaz, že dobrodružstvo a emócie sa zaobídu bez emisií a že elektrický pohon je rovnako vhodný do terénu ako ten klasický. EQC 4×4² Concept má preto opäť portálové nápravy, kde hnacie hriadele nevedú do stredu kolesa, ale nad jeho náboj s koncovým prevodom. Bláznivá štúdia má tak podvozok vysoký až 295 mm, čo je o 58 viac v porovnaní so štandardnou triedou G.
Nechýba ani zväčšený rozchod kolies zvýraznený rozšírenými blatníkmi, mohutná plastová ochrana spodných partií karosérie ani vyslovene terénne pneumatiky s rozmerom 285/50 R20. Nábehové uhly predstavujú 31,8 a 33 stupňov. EQC 4×4² je vďaka tomu schopné prekonávať nielen obrovské nerovnosti, ale aj brody hlboké 400 mm, čo je o 150 mm viac, ako zvládne konvenčné EQC 400. Na strechu je možné namontovať stan či uchytiť nafukovací čln. Pri skorom rannom odchode zo „základného tábora“ by ste pritom nemali zobudiť spiacich členov expedície.
No to neznamená, že elektrické EQC 4×4² nevydáva žiaden zvuk. Naopak, pre koncept vyvinul Mercedes-Benz nový akustický prejav povinného systému AVAS (Acoustic Vehicle Alert System), ktorý má pri nízkych rýchlostiach varovať chodcov a okolie pred blížiacim sa tichým elektromobilom. Kým však bežný EQC 400 využíva na tento účel externý reproduktor, EQC 4×4² má meniče zabudované priamo v reflektoroch, aj preto dostal nový prvok názov „lampspeaker“. Upravený je tiež zvukový prejav v kabíne, ktorý reaguje na polohu plynového pedála, okamžitú rýchlosť či rekuperáciu.
Technika sa pravdepodobne nemení. Štúdiu by tak mali opäť poháňať elektromotory so spoločným výkonom 300 kW. Je však možné, že koncové prevody zvyšujú krútiaci moment na kolesách, čo by znamenalo ešte lepšie jazdné vlastnosti v ťažkých podmienkach. Otázkou je, nakoľko by bol takýto elektrický off-road nezávislý kdesi v prírode, na míle vzdialený od najbližšej nabíjacej stanice. EQC 400 má totiž batérie s kapacitou 80 kWh, ktoré majú za ideálnych podmienok stačiť na 417 km jazdy. V našom nedávnom teste to však bolo len 300.
Pridajte si k tomu väčšiu hmotnosť, horšiu aerodynamiku, väčší odpor terénnych pneumatík, a najmä terén, ktorý „vyžmýka“ batérie oveľa rýchlejšie ako jazda v meste či jazda ustálenou rýchlosťou. EQC 4×4² je teda lákavá predstava ako dobyť prírodu bez výfuku a exhalátov, no celkom nereálna. Zobrať si kanistre s rezervným palivom, tak ako to robia expedičné off-roady, v tomto prípade jednoducho nejde. Externý naftový generátor by iste v núdzovej situácii pomohol, no je proti filozofii tohto bezemisného konceptu.