VW Golf Clubsport: Najrýchlejšie GTI má 221 kW. Dýcha na krk erku

Prvý Golf GTI s prívlastkom Clubsport predstavil VW len pred štyrmi rokmi. A ako sa zdá, zákazníkom sa zapáčil. Špecifickú verziu totiž dostane aj ôsma generácia. Stovku dá pod šesť sekúnd.

15.10.2020 10:00
debata
Golf GTI Clubsport priostril agresívnym... Foto: Volkswagen
VW Golf GTI Clubsport - 2020 Golf GTI Clubsport priostril agresívnym nárazníkom s veľkými otvormi pre vstup chladiaceho vzduchu. Nechýba ani typická červená linka, ktorá prerastá až do LED reflektorov. Za príplatok sú pripravené matricové svetlá IQ. Lights.

Rodina ôsmej generácie Golfu sa neustále rozrastá. Máme tu hatchback aj kombi Variant a k tomu trojicu ostrých Golfov GTI, GTE a GTD. Čaká sa už len na vrcholový Golf R. No ešte pred ním prichádza ako ochutnávka Golf GTI s prívlastkom Clubsport. Ten sa prvýkrát objavil v roku 2016 spolu so siedmou generáciou a vytvoril akýsi prechod medzi Golfom GTI a ostrým Golfom R. Nemecká automobilka na to využila 40. výročie tejto ikony, z ktorej malo pôvodne vzniknúť len 5 000 exemplárov, no dnes je ich 2,3 milióna! Výkon preplňovaného 4-valca 2,0 TSI sa vyšplhal z decentných 162 kW na oveľa atraktívnejších 195. To ale nebol koniec.

V roku 2017 pridal Volkswagen 400-kusovú limitovanú edíciu Golfu Clubsport S, ktorá vytvorila časom 07:49:21 minúty nový rekord medzi sériovými „predokolkami“ na referenčnom okruhu Nürburgring. Ani sa niet čomu čudovať. Clubsport S si totiž požičal kompletnú techniku z Golfu R, teda motor 2,0 TSI vyšľachtený až na 228 kW. Rozdiel bol v podstate len v absentujúcom pohone 4Motion. Ten ostal výsadou erka. Ako sa zdá, nový člen rodiny rýchlych Golfov mal veľký úspech, pretože automobilka z Wolfsburgu predstavuje Golf Clubsport aj v ôsmej generácii. Ako inak, je opäť silnejší.

Štvorvalec 2,0 TSU EA888 dostal nové, väčšie... Foto: Volkswagen
VW Golf GTI - 2020 Štvorvalec 2,0 TSU EA888 dostal nové, väčšie turbodúchadlo Continental, väčší medzichladič stlačeného vzduchu či priame vstrekovanie pod tlakom až 350 barov.

Jeho nové 4-valcové srdce 2,0 TSI Evo síce zatiaľ nestačí limitovanému Clubsportu S, no tých 221 kW ho rozhodne stavia nad súčasný Golf GTI (+ 41 kW), ale aj nad predošlý Clubsport (+ 26 kW). Agregát novej generácie s kódovým označením EA888 má množstvo úprav. Tou najzásadnejšou je väčší medzichladič a turbodúchadlo Continental, ktoré nahradilo pôvodné turbo Garrett. Zvýšil sa aj tlak priameho vstrekovania, z 200 na 350 barov. A potom je tu znížené trenie a upravený softvér riadiacej jednotky. Takže došlo nielen k zlepšeniu výkonu, ale aj krútiaceho momentu, ktorý narástol z 370 na rovných 400 Nm. Zlou správou je, že ku Golfu Clubsport nedostanete manuálnu prevodovku. Štandardom je 7-stupňová dvojspojka.

Clubsport má v porovnaní s bežným GTI podvozok... Foto: Volkswagen
VW Golf GTI Clubsport - 2020 Clubsport má v porovnaní s bežným GTI podvozok znížený o ďalších 15 mm. A k tomu pridáva 18-palcové disky, za príplatok devätnástky. Špecifikom sú tiež rozšírené prahy, čierne pruhy a červené strmene bŕzd.

S prenosom výkonu na asfalt pomáha mechanický samosvorný diferenciál VAQ, ako aj pneumatiky s profilom 225/40 obuté na špecifických 18-palcových diskoch. S takouto výzbrojou šprintuje Golf GTI Clubsport na stovku pod šesť sekúnd. Maximálka je obmedzená na obligátnych 250 km/h. Clubsport však nie je rýchly len v priamom smere. Zníženie podvozka o ďalších 15 mm v porovnaní s Golfom GTI, väčší odklon kolies, nové uloženie ramien zadnej nápravy, priamejšie riadenie a adaptívne tlmiče DCC s pätnástimi nastaveniami tuhosti umožňujú podstatne rýchlejší prejazd zákrut. O deceleráciu sa zas stará výkonnejší brzdový systém s 18-palcovými diskami.

Kabíne vládnu anatomické sedadlá, sploštený... Foto: Volkswagen
VW Golf GTI Clubsport - 2020 Kabíne vládnu anatomické sedadlá, sploštený volant s perforovanou kožou aj špecifická grafika prístrojov.

Nový systém riadenia dynamiky koordinuje činnosť motora, prevodovky, elektronických uzávierok XDS aj adaptívneho podvozka. Celé to zastrešuje volič jazdných režimov, kde sa okrem klasických módov Eco, Comfort, Sport a Individual objavuje režim Special, ktorý je naladený na okruh Nürburgring! Preberá ostré nastavenia režimu Sport, ale podvozok necháva o čosi mäkší, aby kolesá lepšie kopírovali nerovnú trať. Vďaka tomu zvláda Clubsport ikonické „zelené peklo “ za sedem minút a 54 sekúnd, čo je v porovnaní s Golfom GTI zlepšenie o 13 sekúnd, ale len o málo horší výsledok ako s výkonnejším Clubsportom S predošlej generácie.

Dynamiku naznačuje novinka agresívnym aerodynamickým tuningom, ktorý zvýšil prítlak prednej aj zadnej nápravy. K motoru a brzdám vedú vzduch podstatne väčšie sacie otvory v nárazníku s plástovým výpletom. Nechýba ani typická červená linka prerastajúca až do LED svetiel. Zboku neujdú pozornosti červené strmene bŕzd či rozšírené prahy s čiernymi pruhmi. Vzadu nájdeme dvojdielny strešný spojler a difúzor s dvojicou mohutných koncoviek výfukov. Zlovestnú atmosféru dotvára matné pozadie svetiel. V kabíne pridáva Clubsport sedadlá s integrovanými opierkami, potiahnuté čalúnením ArtVelours, špecifickú grafiku displejov či sploštený volant s perforovanou­ kožou.

Golf GTI Clubsport by mal na trh doraziť ešte pred koncom tohto roka. A v tom budúcom dozaista uvidíme aj výkonový vrchol v podobe Golfu R. Ten sa by sa mal posunie nad súčasných 228 kW, pretože Clubsport mu až príliš nápadne dýcha na krk.
VW Golf GTI Clubsport - 2020
VW Golf GTI Clubsport - 2020
+4VW Golf GTI Clubsport - 2020

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #VW #VW Golf #VW Golf GTI #VW Golf GTI Clubsport
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek