Rodina ôsmej generácie Golfu sa neustále rozrastá. Máme tu hatchback aj kombi Variant a k tomu trojicu ostrých Golfov GTI, GTE a GTD. Čaká sa už len na vrcholový Golf R. No ešte pred ním prichádza ako ochutnávka Golf GTI s prívlastkom Clubsport. Ten sa prvýkrát objavil v roku 2016 spolu so siedmou generáciou a vytvoril akýsi prechod medzi Golfom GTI a ostrým Golfom R. Nemecká automobilka na to využila 40. výročie tejto ikony, z ktorej malo pôvodne vzniknúť len 5 000 exemplárov, no dnes je ich 2,3 milióna! Výkon preplňovaného 4-valca 2,0 TSI sa vyšplhal z decentných 162 kW na oveľa atraktívnejších 195. To ale nebol koniec.
V roku 2017 pridal Volkswagen 400-kusovú limitovanú edíciu Golfu Clubsport S, ktorá vytvorila časom 07:49:21 minúty nový rekord medzi sériovými „predokolkami“ na referenčnom okruhu Nürburgring. Ani sa niet čomu čudovať. Clubsport S si totiž požičal kompletnú techniku z Golfu R, teda motor 2,0 TSI vyšľachtený až na 228 kW. Rozdiel bol v podstate len v absentujúcom pohone 4Motion. Ten ostal výsadou erka. Ako sa zdá, nový člen rodiny rýchlych Golfov mal veľký úspech, pretože automobilka z Wolfsburgu predstavuje Golf Clubsport aj v ôsmej generácii. Ako inak, je opäť silnejší.
Jeho nové 4-valcové srdce 2,0 TSI Evo síce zatiaľ nestačí limitovanému Clubsportu S, no tých 221 kW ho rozhodne stavia nad súčasný Golf GTI (+ 41 kW), ale aj nad predošlý Clubsport (+ 26 kW). Agregát novej generácie s kódovým označením EA888 má množstvo úprav. Tou najzásadnejšou je väčší medzichladič a turbodúchadlo Continental, ktoré nahradilo pôvodné turbo Garrett. Zvýšil sa aj tlak priameho vstrekovania, z 200 na 350 barov. A potom je tu znížené trenie a upravený softvér riadiacej jednotky. Takže došlo nielen k zlepšeniu výkonu, ale aj krútiaceho momentu, ktorý narástol z 370 na rovných 400 Nm. Zlou správou je, že ku Golfu Clubsport nedostanete manuálnu prevodovku. Štandardom je 7-stupňová dvojspojka.
S prenosom výkonu na asfalt pomáha mechanický samosvorný diferenciál VAQ, ako aj pneumatiky s profilom 225/40 obuté na špecifických 18-palcových diskoch. S takouto výzbrojou šprintuje Golf GTI Clubsport na stovku pod šesť sekúnd. Maximálka je obmedzená na obligátnych 250 km/h. Clubsport však nie je rýchly len v priamom smere. Zníženie podvozka o ďalších 15 mm v porovnaní s Golfom GTI, väčší odklon kolies, nové uloženie ramien zadnej nápravy, priamejšie riadenie a adaptívne tlmiče DCC s pätnástimi nastaveniami tuhosti umožňujú podstatne rýchlejší prejazd zákrut. O deceleráciu sa zas stará výkonnejší brzdový systém s 18-palcovými diskami.
Nový systém riadenia dynamiky koordinuje činnosť motora, prevodovky, elektronických uzávierok XDS aj adaptívneho podvozka. Celé to zastrešuje volič jazdných režimov, kde sa okrem klasických módov Eco, Comfort, Sport a Individual objavuje režim Special, ktorý je naladený na okruh Nürburgring! Preberá ostré nastavenia režimu Sport, ale podvozok necháva o čosi mäkší, aby kolesá lepšie kopírovali nerovnú trať. Vďaka tomu zvláda Clubsport ikonické „zelené peklo “ za sedem minút a 54 sekúnd, čo je v porovnaní s Golfom GTI zlepšenie o 13 sekúnd, ale len o málo horší výsledok ako s výkonnejším Clubsportom S predošlej generácie.
Dynamiku naznačuje novinka agresívnym aerodynamickým tuningom, ktorý zvýšil prítlak prednej aj zadnej nápravy. K motoru a brzdám vedú vzduch podstatne väčšie sacie otvory v nárazníku s plástovým výpletom. Nechýba ani typická červená linka prerastajúca až do LED svetiel. Zboku neujdú pozornosti červené strmene bŕzd či rozšírené prahy s čiernymi pruhmi. Vzadu nájdeme dvojdielny strešný spojler a difúzor s dvojicou mohutných koncoviek výfukov. Zlovestnú atmosféru dotvára matné pozadie svetiel. V kabíne pridáva Clubsport sedadlá s integrovanými opierkami, potiahnuté čalúnením ArtVelours, špecifickú grafiku displejov či sploštený volant s perforovanou kožou.
Golf GTI Clubsport by mal na trh doraziť ešte pred koncom tohto roka. A v tom budúcom dozaista uvidíme aj výkonový vrchol v podobe Golfu R. Ten sa by sa mal posunie nad súčasných 228 kW, pretože Clubsport mu až príliš nápadne dýcha na krk.