Citroën C4 rúca segmenty. Tankovať bude benzín, naftu aj ‘elektrinu‘

21.10.2020 10:00

Avantgardného nástupcu hatchbacku C4 nám Citroën ukázal už v júli, no až teraz o ňom vieme viac. Jeho najbližším príbuzným bude Peugeot 2008, čo znamená, že dostane aj čisto elektrickú verziu ë-C4.

Originalita novému Citroënu C4 naozaj nechýba....
Originalita novému Citroënu C4 naozaj nechýba. Na formáte hatchbacku triedy C kombinuje prvky liftbacku aj SUV. Nechýbajú ani typické štylistické znaky súčasných modelov, čo vidieť na úzkej maske a delených svetlách. Autor: Citroën

Citroën sa v posledných rokoch zameral na ofenzívu v populárnej triede SUV. Na svet priviedol modely C3 Aircross a luxusný C5 Aircross. A má s nimi úspech. V Európe ale stále hrá dôležitú úlohu segment nižšej strednej triedy, teda kompaktných hatchbackov. A práve z neho Citroën po ukončení výroby C4 v roku 2018 vypadol. Medzeru sa síce snažil „zaplátať“ modernizáciou pôvodného Cactusu, ktorý sa zo dňa na deň zmenil z lowcostového crossoveru na solídnejší hatchback, ale zákazníkov ním príliš neoslnil. Ročné registrácie sa aj po „konverzii“ vyšplhali približne na 55 000 kusov, čo nie je veľa, ak uvážime, že segment hatchbackov triedy C má v Európe stále podiel 28 %.

Základom C4 je predĺžená platforma CMP, teda...
Základom C4 je predĺžená platforma CMP, teda presne tá, ktorá už podopiera Peugeot 2008. Vďaka tomu má C4 rázvor náprav 2 670 mm a dĺžku m4 360 mm, čím jasne reprezentuje segment nižšej strednej triedy. Autor: Citroën

Na scénu tak nastupuje nový Citroën C4, ktorý automobilka ukázala už začiatkom leta, no až teraz odhaľuje detaily. A prečo sme naň čakali celé dva roky. Novinka si totiž musela počkať na novú platformu CMP, ktorú poznáme z aktuálneho Peugeotu 208 a 2008 či z Opelov Corsa a Mokka. To, že základy C4, hoci sa bude uchádzať o prienik v triede, ktorej kraľuje VW Golf či Opel Astra, naznačujú skôr príslušnosť k nižšej triede, by mu nemalo ublížiť. Modularita platformy totiž umožňuje dostatočnú flexibilitu v rozmeroch a najmä možnosť čisto elektrického pohonu. Nový Citroën C4 má na dĺžku 4 360 a na šírku 1 800 mm. Za konkurenciou teda rozhodne nezaostáva.

Masívna ochrana podvozka naznačuje, že C4 si...
Masívna ochrana podvozka naznačuje, že C4 si trúfne aj na horšie cesty. Vzadu sú prekvapením zložito tvarované svetlá. Autor: Citroën

Platí to aj o rázvore náprav s hodnotou 2 670 mm, ktorý je väčší ako má VW Golf a len o málo kratší ak ho porovnáme so Škodou Octavia. Zo segmentu ale výrazne vyčnieva výškou 1 525 mm. To nie je náhoda. Už prvý pohľad prezrádza, že Citroën nechcel ísť konvenčnou cestou. A to je dobré, pretože súťažiť so zavedenými hráčmi v segmente sa mu v minulosti príliš neosvedčilo. C4 je tak nielen hatchbackom, ale v prvom rade crossoverom. Spája typické výrazové prvky Citroënu s mierne zvýšeným podvozkom, masívnou plastovou ochranou spodných partií karosérie a splývavou siluetou kabíny.

Interiér má ponúknuť priestor, komfort aj...
Interiér má ponúknuť priestor, komfort aj moderný infotainment. Digitálny kokpit už poznáme z C5 Aircross, centrálna obrazovka bez rámčeka s uhlopriečkou 10 palcov je ale úplne nová. Dobrou správou je návrat samostatného panelu klimatizácie. Autor: Citroën

Predné reflektory a maska sú inšpirované futuristickým konceptom 19_19 a platí to aj o zadných svetlách. Nechýbajú ani ochranné prvky Airbump, aj keď tentoraz skôr s estetickou funkciou. Zákazníci budú mať navyše na výber 31 farebných možností, ktoré vznikajú kombináciou laku karosérie a farebných paketov. V kabíne bude ďalších šesť odlišných farebných konceptov. V základe bude C4 jazdiť na 17-palcových diskoch a vo vyšších úrovniach na osemnástkach. Kufor poskytne slušných 380 litrov pre batožiny. V kabíne sľubuje Citroën ďalších 39 litrov v celkovo šestnástich odkladacích miestach.

Do kufra sa zmestí 380 litrov nákladu. Ďalších...
Do kufra sa zmestí 380 litrov nákladu. Ďalších 16 odkladacích priestorov v kabíne pojme 39 litrov. Autor: Citroën

O komfort sa postará známy balíček prvkov Citroën Advanced Comfort, vrátane penových sedadiel a najmä tlmičov s hydraulickými dorazmi, ktoré sa dostanú do všetkých verzií, okrem základnej s manuálnou prevodovkou. Palubná doska obsahuje dva displeje. Jeden v úlohe prístrojového panela, známy z Cactusu a druhý dotykový, v úlohe infotainmentu. Môže mať 5– alebo 10-palcov a je prekrytý sklom. Dobrou správou je zachovanie samostatného panelu klimatizácie. Bezpečnosť má na starosti až 20 asistenčných systémov, z ktorých Citroën vyzdvihuje najmä asistenta pre jazdu v kolóne.

Elektrická verzia e-C4 s výkonom 100 kW dostane...
Elektrická verzia e-C4 s výkonom 100 kW dostane batérie s kapacitou 50 kWh, ktoré majú vystačiť podľa metodiky WLTP na 350 km jazdy. Autor: Citroën

Konečne poznáme aj skladbu motorov. Je zhodná s Peugeotom 2008. Benzínové alternatívy tak reprezentuje 3-valec 1,2 PureTech s výkonmi 74, 96 a 114 kW. Najslabší je kombinovaný so 6-stupňovým manuálom a najsilnejší výlučne s 8-stupňovým automatom. Pri strednej výkonovej verzii máte na výber z oboch prevodoviek. Naftu bude tankovať diesel 1,5 Blue dCi s výkonmi 81 alebo 96 kW. Slabší s manuálom a silnejší s automatom. No najviac do popredia dáva Citroën čisto elektrickú verziu ë-C4 s výkonom 100 kW a krútiacim momentom 260 Nm. Batérie s kapacitou 50 kWh majú podľa metodiky WLTP stačiť na dojazd 350 km.

Podpora nabíjania s výkonom 100 kW znamená, že akumulátory získajú 80 % kapacity za 30 minút. Francúzska novinka by sa mala dostať na európske trhy ešte do konca tohto roka vrátane elektrickej verzie. Známe sú aj ceny, no zatiaľ len v domovskej krajine. Za najlacnejší benzínový variant zaplatia zákazníci 20 900 eur, za diesel 23 200 eur a za e-C4 35 600 eur. Francúzi však môžu počítať s dotáciou na nákup vo výške 7 000 euro. Na Slovensku odštartuje predaj verzií so spaľovacími motormi v decembri, tá elektrická dorazí najskôr na jar 2021.

Rozmery, objemy, hmotnosť

Dĺžka (mm) 4 360
Šírka (mm) 1 800
Výška (mm) 1 525
Rázvor náprav (mm) 2 670
Objem kufra (l) 380

Technické údaje

Motor 1,2 PureTech 100 1,2 PureTech 130 1,2 PureTech 155 1,5 Blue HDi 1,5 Blue HDi ë-C4
Zdvihový objem (ccm) 1 199 1 199 1 199 1 499 1 499
Počet valcov/ventilov 3/12 3/12 3/12 4/16 4/16 4/16
Max. výkon (kW/ot.) 74/5 500 96/5 500 114/5 500 81/- 96/- 100/-
Krútiaci moment (Nm/ot.) 205/1 750 230/1 750 240/1 750 -/- 300/1 750 260/-
Prevodovka 6M 6M/8A 8A 6M 8A
Citroën C4 -
		2021
Citroën C4 -
		2021
+29Citroën C4 -
		2021

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Citroën ë-C4 #Citroën C4 #Citroen
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek