Citroën sa v posledných rokoch zameral na ofenzívu v populárnej triede SUV. Na svet priviedol modely C3 Aircross a luxusný C5 Aircross. A má s nimi úspech. V Európe ale stále hrá dôležitú úlohu segment nižšej strednej triedy, teda kompaktných hatchbackov. A práve z neho Citroën po ukončení výroby C4 v roku 2018 vypadol. Medzeru sa síce snažil „zaplátať“ modernizáciou pôvodného Cactusu, ktorý sa zo dňa na deň zmenil z lowcostového crossoveru na solídnejší hatchback, ale zákazníkov ním príliš neoslnil. Ročné registrácie sa aj po „konverzii“ vyšplhali približne na 55 000 kusov, čo nie je veľa, ak uvážime, že segment hatchbackov triedy C má v Európe stále podiel 28 %.
Na scénu tak nastupuje nový Citroën C4, ktorý automobilka ukázala už začiatkom leta, no až teraz odhaľuje detaily. A prečo sme naň čakali celé dva roky. Novinka si totiž musela počkať na novú platformu CMP, ktorú poznáme z aktuálneho Peugeotu 208 a 2008 či z Opelov Corsa a Mokka. To, že základy C4, hoci sa bude uchádzať o prienik v triede, ktorej kraľuje VW Golf či Opel Astra, naznačujú skôr príslušnosť k nižšej triede, by mu nemalo ublížiť. Modularita platformy totiž umožňuje dostatočnú flexibilitu v rozmeroch a najmä možnosť čisto elektrického pohonu. Nový Citroën C4 má na dĺžku 4 360 a na šírku 1 800 mm. Za konkurenciou teda rozhodne nezaostáva.
Platí to aj o rázvore náprav s hodnotou 2 670 mm, ktorý je väčší ako má VW Golf a len o málo kratší ak ho porovnáme so Škodou Octavia. Zo segmentu ale výrazne vyčnieva výškou 1 525 mm. To nie je náhoda. Už prvý pohľad prezrádza, že Citroën nechcel ísť konvenčnou cestou. A to je dobré, pretože súťažiť so zavedenými hráčmi v segmente sa mu v minulosti príliš neosvedčilo. C4 je tak nielen hatchbackom, ale v prvom rade crossoverom. Spája typické výrazové prvky Citroënu s mierne zvýšeným podvozkom, masívnou plastovou ochranou spodných partií karosérie a splývavou siluetou kabíny.
Predné reflektory a maska sú inšpirované futuristickým konceptom 19_19 a platí to aj o zadných svetlách. Nechýbajú ani ochranné prvky Airbump, aj keď tentoraz skôr s estetickou funkciou. Zákazníci budú mať navyše na výber 31 farebných možností, ktoré vznikajú kombináciou laku karosérie a farebných paketov. V kabíne bude ďalších šesť odlišných farebných konceptov. V základe bude C4 jazdiť na 17-palcových diskoch a vo vyšších úrovniach na osemnástkach. Kufor poskytne slušných 380 litrov pre batožiny. V kabíne sľubuje Citroën ďalších 39 litrov v celkovo šestnástich odkladacích miestach.
O komfort sa postará známy balíček prvkov Citroën Advanced Comfort, vrátane penových sedadiel a najmä tlmičov s hydraulickými dorazmi, ktoré sa dostanú do všetkých verzií, okrem základnej s manuálnou prevodovkou. Palubná doska obsahuje dva displeje. Jeden v úlohe prístrojového panela, známy z Cactusu a druhý dotykový, v úlohe infotainmentu. Môže mať 5– alebo 10-palcov a je prekrytý sklom. Dobrou správou je zachovanie samostatného panelu klimatizácie. Bezpečnosť má na starosti až 20 asistenčných systémov, z ktorých Citroën vyzdvihuje najmä asistenta pre jazdu v kolóne.
Konečne poznáme aj skladbu motorov. Je zhodná s Peugeotom 2008. Benzínové alternatívy tak reprezentuje 3-valec 1,2 PureTech s výkonmi 74, 96 a 114 kW. Najslabší je kombinovaný so 6-stupňovým manuálom a najsilnejší výlučne s 8-stupňovým automatom. Pri strednej výkonovej verzii máte na výber z oboch prevodoviek. Naftu bude tankovať diesel 1,5 Blue dCi s výkonmi 81 alebo 96 kW. Slabší s manuálom a silnejší s automatom. No najviac do popredia dáva Citroën čisto elektrickú verziu ë-C4 s výkonom 100 kW a krútiacim momentom 260 Nm. Batérie s kapacitou 50 kWh majú podľa metodiky WLTP stačiť na dojazd 350 km.
Podpora nabíjania s výkonom 100 kW znamená, že akumulátory získajú 80 % kapacity za 30 minút. Francúzska novinka by sa mala dostať na európske trhy ešte do konca tohto roka vrátane elektrickej verzie. Známe sú aj ceny, no zatiaľ len v domovskej krajine. Za najlacnejší benzínový variant zaplatia zákazníci 20 900 eur, za diesel 23 200 eur a za e-C4 35 600 eur. Francúzi však môžu počítať s dotáciou na nákup vo výške 7 000 euro. Na Slovensku odštartuje predaj verzií so spaľovacími motormi v decembri, tá elektrická dorazí najskôr na jar 2021.
Rozmery, objemy, hmotnosť
Dĺžka (mm) | 4 360 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 800 |
Výška (mm) | 1 525 |
Rázvor náprav (mm) | 2 670 |
Objem kufra (l) | 380 |
Technické údaje
Motor | 1,2 PureTech 100 | 1,2 PureTech 130 | 1,2 PureTech 155 | 1,5 Blue HDi | 1,5 Blue HDi | ë-C4 |
---|---|---|---|---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 1 199 | 1 199 | 1 199 | 1 499 | 1 499 | – |
Počet valcov/ventilov | 3/12 | 3/12 | 3/12 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 74/5 500 | 96/5 500 | 114/5 500 | 81/- | 96/- | 100/- |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 205/1 750 | 230/1 750 | 240/1 750 | -/- | 300/1 750 | 260/- |
Prevodovka | 6M | 6M/8A | 8A | 6M | 8A | – |