Mazda: Wankel sa vracia na scénu! Potvrdil to sám šéf automobilky

Priaznivci technologickej avantgardy môžu otvárať šampanské. Rotačný motor sa vracia na scénu. Nečakajte ho však pod kapotou športového kupé. Dostane celkom inú úlohu, z ktorej môžu byť fanúšikovia legendárnej Mazdy RX-8 sklamaní. Dalo sa to však čakať.

22.10.2020 16:00
1
Wankelov motor sa má do dvoch rokov vrátiť na... Foto: Mazda
Mazda MX-30 - 2020 Wankelov motor sa má do dvoch rokov vrátiť na scénu pod kapotou elektrickej Mazdy MX-30. Dostane úlohu generátora, keďže batérie tohto elektromobilu majú skromnú kapacitu 35,5 kWh.

Mazda ide vždy proti prúdu. V čase keď, väčšina výrobcov posiela benzínové a naftové motory do minulosti, vyvíja nielen novučičký radový benzínový 6-valec, ale dokonca aj celkom nový diesel. Elektrina Mazde jednoducho veľa nehovorí. Jej prvým počinom na tomto poli sa stala vlani Mazda MX-30 – zvláštny elektrický crossover so skromnou kapacitou batérií 35,5 kWh a protismerným zadným párom dverí, inšpirovaným slávnym kupé RX-8. Ešte väčším šokom bola informácia, že tento elektromobil nebude na domácom japonskom trhu poháňaný elektromotorom, ale riadnym benzínovým 4-valcom 2,0 Skyactiv-G.

A takto to bude vyzerať pod kapotou. Vpravo sa... Foto: Mazda
Mazda MX- 30- Wankelov motor A takto to bude vyzerať pod kapotou. Vpravo sa nachádza kompaktný rotačný motor a vľavo generátor elektrickej energie.

Teraz prichádza ďalšia informácia. MX-30 rozšíri ponuku pohonov o elektrickú verziu s predlžovačom dojazdu. A práve tu prichádza na scénu Wankelov motor, s ktorým Mazda skončila v roku 2012 spolu s ukončením výroby kupé RX-8. A hoci sa o tomto zámere už mnohokrát špekulovalo, informácie sa trieštili. Teraz je konečne všetko jasné. Návrat Wankelovho motora v úlohe generátora pre MX-30 potvrdil sám šéf automobilky Akira Marumoto. Na cesty by sa táto verzia mala dostať do roku 2022. Zatiaľ na tie japonské. Má ísť o jednorotorový atmosférický agregát, ktorého najväčšou výhodou sú extrémne kompaktné rozmery a takmer žiadne vibrácie.

Týmto krokom Mazdy sa zároveň vysvetľuje, prečo pri čisto elektrickej verzii MX-30 použila také malé batérie, ktoré umožňujú v ideálnych podmienkach dojazd maximálne 210 km. Jednoducho rátala s pomocou maličkého generátora. Ten má podľa Mazdy zbaviť majiteľov stresu, že nedosiahnu svoj cieľ. BMW však napríklad svoj elektromobil i3 pomocného generátora nedávno zbavilo. S nasadením Wankelovho motora do superšportu ani žiadneho iného osobného auta už nerátajte. Rotačný motor má síce svoje výhody, ale aj limity. Nízka životnosť, vysoká spotreba oleja a vysoké emisie napokon stáli za rozhodnutím stiahnuť ho z výroby.

Mazda
		MX-30 - 2020
Mazda MX-30
		- 2020
+23Mazda MX-30 - 2020

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
1 debata chyba
Viac na túto tému: #wankelov motor #Mazda MX-30 #Mazda #elektromobily #elektromobil
Články podľa značiek