Hyundai i20 N: Nové ‘enko‘ nadchne dizajnom aj technikou

Toto nie je hra na hothatch. Hyundai stvoril ďalšie auto, ktoré sa bude cítiť dobre aj na okruhu. Má 150 kW, manuál, Launch Control, upravený podvozok a za príplatok „samosvor“. Okrem toho úžasne vyzerá.

27.10.2020 10:00
debata
Hyundai i20 N svoje ambície navonok rozhodne... Foto: Hyundai
Hyundai i20 N - 2021 Hyundai i20 N svoje ambície navonok rozhodne netají. A ani nezavádza. Za jeho širokou maskou so šachovnicovým výpletom ukrýva úplne nový motor 1,6 T-GDI CVVD, ktorý má v koncerne premiéru.

Po obrovskom úspechu Hyundaiu i30 N, ktorý podkúril aj zavedeným ikonám ako Volkswagenu Golf GTI, si Kórejci trúfli na ďalší hothatch. Opäť na ňom nešetrili. Tentoraz je základom nová generácia i20, ktorá len nedávno dorazila na trh. Už vtedy sa šepkalo o ostrom „enku“. Výsledok rozhodne nesklame. Toto nie je len akýsi paket so športovými doplnkami, tuning sa dotkol dizajnu aj techniky. Inšpirácia pritom pochádza priamo zo špeciálu i20 Coupé WRC, ktorý pre Hyundai vybojoval vlani titul majstra sveta výrobcov po tom, čo s ním získal štyri víťazstvá. Chcete dôkaz? Obe vozidlá majú rovnakú pohotovostnú hmotnosť – 1 190 kg.

Hyundai i20 N jazdí na 18-palcových... Foto: Hyundai
Hyundai i20 N - 2021 Hyundai i20 N jazdí na 18-palcových 5-skrutkových diskoch obutých pneumatikami Pirelli P-Zero. Jeho podvozok je o 10 mm bližšie k asfaltu a má novú prednú nápravu aj brzdový systém s kotúčmi zväčšenými až o 40 mm.

Adrenalín dáva i20 N najavo širokou prednou maskou so šachovnicovým výpletom aj agresívnym nárazníkom so zväčšenými sacími otvormi. Nechýba kontrastná červená linka Tomato Red, ktorá tentoraz prerastá až do rozšírených prahov. V sérii sú LED svetlá s matným pozadím. Z profilu upútajú 18-palcové disky kolies s matne sivou úpravou a červenými strmeňmi bŕzd. Pôvodný chrómový lem okien vystriedala klavírna čerň, ktorá dominuje aj streche, zakončenej predĺženým spojlerom. Matné okno je opticky predĺžené až po svietiacu linku, spájajúcu zadné svetlá. V difúzore nárazníka je umiestnená dvojitá koncovka výfuku ako aj ikonické trojuholníkové hmlové svetlo.

Difúzor s dvojitou koncovkou výfukov obsahuje... Foto: Hyundai
Hyundai i20 N - 2021 Difúzor s dvojitou koncovkou výfukov obsahuje aj ikonické trojuholníkové hmlové svetlo.

Zákazníci budú mať na výber zo šiestich lakov karosérie. Okrem typickej belasej Performance Blue, ktorou divízia N odštartovala pred dvoma rokmi svoju kariéru, to bude napríklad aj biela Polar White, strieborná Sleek Silver alebo čierna Phantom Black. V interiéri vládne rovnako vzrušujúca atmosféra. Špecifické sú najmä anatomické sedadlá s integrovanými opierkami hláv, vyvinuté špeciálne pre i20 N. Kožený volant obsahuje logo N, tlačidlá na priamu voľbu jazdných režimov či červené tlačidlo na aktiváciu funkcie Rev Maching, čo je automatický medziplyn. S čiernymi poťahovými materiálmi kontrastuje belasé prešívanie a kovové pedále. Infotainment s virtuálnym kokpitom môže doplniť 10,25-palcová obrazovka multimédií.

V kabíne majú debut nielen anatomické sedadlá s... Foto: Hyundai
Hyundai i20 N - 2021 V kabíne majú debut nielen anatomické sedadlá s integrovanými opierkami hláv, ale aj virtuálny kokpit s otáčkomerom s variabilným červeným poľom. Volant obsahuje tlačidlá na voľbu jazdných režimov a aktiváciu funkcie Rev Maching.

Grafika prístrojov je prispôsobená športovej jazde. Napríklad otáčkomer s variabilnou červenou zónou, závislou od teploty motorového oleja, alebo indikátorom optimálneho radenia. Centrálna obrazovka môže zas zobrazovať telemetrické údaje pri jazde na okruhu, ale aj informácie o okamžitom výkone, krútiacom momente, tlaku preplňovania alebo o akcelerácii a preťažení. Prídu vhod, keďže i20 N dostalo do vienka poriadnu nálož pod kapotou. Ako prvé v koncerne prichádza s preplňovaným motorom 1,6 T-GDi Smartstream s kontinuálnym variabilným časovaním ventilov CVVD a priamym vstrekovaním pod tlakom až 350 barov. Pohonná jednotka je vyzbrojená kvapalinou chladeným turbodúchadlom aj chladičom stlačeného vzduchu.

Preplňovaný 4-valec dostal do vienka kvapalinou... Foto: Hyundai
Hyundai i20 N - 2021 Preplňovaný 4-valec dostal do vienka kvapalinou chladené turbodúchadlo, variabilné časovanie ventilov CVVD, priame vstrekovanie pod tlakom 350 barov aj aktívne výfukové klapky. Výsledkom je 150 kW a 275 Nm krútiaceho momentu.
Výsledkom je výkon 150 kW pri 6 500 otáčkach a krútiaci moment 275 Nm v rozsahu od 1 750 až do 4 500 otáčok za minútu. Ten spracúva výlučne 6-stupňová manuálna prevodovka, upravená na prenos väčšej sily a vyzbrojená automatickým medziplynom. Za príplatok ponúkne Hyundai samosvorný diferenciál, zlepšujúci trakciu v zákrutách. S pomocou Launch Control pre štart z miesta tak i20 N zvládne stovku za 6,7 sekundy a dosiahne maximálku 230 km/h. Adrenalín za volantom podporí elektrický zvukový generátor a aktívne výfukové klapky. Vodič má k dispozícii jazdné režimy Normal, Eco, Sport, N a individuálny N Custom. Jeho voľbou je možné nastaviť charakteristiku motora, jeho zvuku, reakcie posilňovača riadenia či úroveň zásahov stabilizačného systému ESP, ktorý má tri úrovne.

Upravený podvozok je o 10 mm bližšie k asfaltu. Vystužený bol až na dvanástich miestach. Predná náprava N Power Sense Axle je úplne nová a odlišné je aj naladenie pružín, tlmičov či priamejšie riadenie s pomerom 12,0 : 1 (predtým 12,4 : 1). Hribšie stabilizátory krotia náklony v zákrutách. Na asfalte držia i20 N pneumatiky Pirelli P-Zero s profilom 215/40 R18. Brzdová sústava využíva kotúče s priemerom zväčšeným až o 40 mm. Disky sú uchytené piatimi skrutkami. Pritom i20 N nezabúda na bezpečnosť. Balík SmartSense obsahuje prakticky všetky asistenčné systémy, vrátane adaptívneho tempomatu, udržiavania v jazdnom prúde, autonómnych bŕzd s detekciou chodcov a cyklistov či monitoring slepých uhlov zrkadiel.

Novinku uvedie Hyundai na trh v prvom štvrťroku 2021. Krok automobilky je o to cennejší, že súčasná doba nepraje z dôvodu emisných limitov autám pre radosť.

Rozmery

Dĺžka (mm) 4 075
Šírka (mm) 1 750
Výška (mm) 1 440
Rázvor náprav (mm) 2 580

Technické údaje

Motor 1,6 T-GDI CVVD
Počet valcov/ventilov 4/16
Max. výkon (kW/ot.) 150/6 500
Max. krút. moment (Nm/ot.) 275/1 750 – 4 500
Prevodovka 6M
0 – 100 km/h (s) 6,7
Max. rýchlosť (km/h) 230
Hyundai i20 N - 2021
Hyundai i20 N - 2021
+12Hyundai i20 N - 2021

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Hyundai #Hyundai i20 #Hyundai i20 N
Články podľa značiek