Každý vie, že xenóny a „ledky“ svietia lepšie ako obyčajné reflektory vybavené žiarovkami H7. A nielen to. Diódy majú nižšiu spotrebu energie, väčší kontrast vďaka bielemu svetlu a k tomu všetkému dlhšiu životnosť. A hoci LED svetlá sa dnes pomaly stávajú štandardom už pri základných verziách výbavy, na trhu sú stále milióny áut s klasickými halogénovými svetlami. Zameniť takúto žiarovku za diódu síce nie je technický problém, no kým iné časti auta môžete často „vylepšovať“, svetlá sú nedotknuteľné.
Legislatíva je k takýmto zámenám nekompromisná. Vychádza to z európskych predpisov EHK/OSN. Jednoducho, ak ste si kúpili auto, ktoré má svetlá s bežnou žiarovkou, neexistuje žiadna legálna možnosť, ako dodatočne zlepšiť svetlá vášho auta xenónovými výbojkami alebo „ledkami“. Opatrnosť legislatívy sa opiera o riziko nebezpečného oslnenia iných účastníkov cestnej premávky. Dobre vidieť musia všetci, nielen vy, a na úkor iných. Lenže ľady sa konečne lámu. Svoj podiel má na tom nielen spoločnosť Osram, ktorá je jedným z najväčších hráčov na poli svetelnej techniky, ale aj nemecký autoklub ADAC.
Ten už v roku 2018 uskutočnil kontrolu svetiel 1 880 vozidiel, pri ktorom zistil, že pri každom piatom aute sa objavil chybný zdroj svetla. V teste boli zastúpené všetky druhy osvetlenia vrátane xenónových a LED svetiel, a ukázalo sa, že podiel porúch je v prípade klasických žiaroviek najvyšší. Preto sa ADAC stal zástancom zmien, ktoré by mali viesť k legalizácii dodatočnej výmeny žiaroviek za modernejšie diódy. Technicky to nie je problém, hoci o triviálnu zmenu nejde. Súprava na výmenu H7 za LED musí obsahovať napríklad chladenie a adaptér, ktorý zaručí správnu komunikáciu LED svetla s elektronikou.
Inak by si vozidlo mohlo myslieť, že svetlo nie je v poriadku a diagnostika by signalizovala chybu. Všetky tieto parametre spĺňa nová súprava Osram Night Break, ktorá je podľa Osramu prvou legálnou diódovou náhradou za výbojky H7, schválenou samotným nemeckým úradom pre motorové vozidlá KBA. Má to však háčik, takúto úpravu môžu podstúpiť legálne len nemeckí zákazníci. Osramu sa totiž podarilo presadiť potrebnú legislatívu iba na národnej úrovni. Vodiči s novými svetlami si navyše musia pre prípad policajnej kontroly alebo pri kontrole STK nosiť so sebou dodatok k typovému schváleniu vozidla. A svetlá musia byť označené špeciálnou nálepkou.Dobrou správou pre Nemcov je aj to, že s takto upravenými svetlami môžu smelo vyraziť do zahraničia. Výnimkou sú len krajiny s ľavostrannou premávkou. Naopak, zlou správou je, že takéto LED súpravy sú zo strany TÜV zatiaľ schválené len pre niekoľko typov vozidiel, ktoré využívali svetlá so žiarovkami H7 a len pre stretávacie svetlá. Medzi nimi napríklad aj pre Škodu Octavia tretej generácie, Ford Mondeo, VW Passat alebo pre Audi A3. Ponuka Osramu sa bude nepochybne rozširovať a časom sa azda zmení aj legislatíva ďalších krajín EÚ. Zákazníci zaplatia za samotné žiarovky Night Brake LED približne 130 eur.
Pri niektorých autách aj nutná ďalšia investícia do adaptéru komunikujúceho so zbernicou dát. Za tieto peniaze im však Osram sľubuje trikrát väčší jas s farbou denného svetla (6 000 kelvinov), päťkrát dlhšiu životnosť v porovnaní s H7 a neporovnateľne nižšiu spotrebu elektrickej energie. Výmenu je možné zvládnuť aj bez návštevy servisu. Pomôže inštruktážne video. Podľa Osramu na to stačí skrutkovač. Na Slovensku si však na legalizáciu dodatočne montovaných LED svetiel ešte počkáme. Nič také sa totiž zatiaľ nechystá.