Automobilový priemysel prechádza v časoch koronakrízy ťažkou skúškou. Platí to aj pre najväčšiu automobilku sveta – koncern Volkswagen. Hoci sa mu v treťom štvrťroku podarilo opäť vrátiť do čiernych čísiel a v septembri dokonca zlepšiť odbyt aj v medziročnom porovnaní, za celý rok je stále v strate. Zmazať 1,7 miliardový „dlh“ za druhý kvartál, nie je jednoduché. Od januára do konca septembra predal koncern 6,5 milióna vozidiel, čo je o 1,5 milióna menej ako vlani. Červené čísla však neplatia pre všetky koncernové značky.
Kým samotný VW je v strate jeden miliardy eur, Seat v strate 290 miliónov eur a Bentley prerobil 52 miliónov, sú tu „hviezdy“, ktoré vykázali prevádzkový zisk. Okrem Audi, ktorému sa aj vďaka Lamborghini podarilo vygenerovať 200 miliónov eur, a Porsche, ktoré má na konte úžasných 1,9 miliardy eur, je to aj česká Škoda. Tá si totiž pripísala na konto 469 miliónov eur. Samozrejme, v medziročnom porovnaní nie je čo oslavovať, pretože prevádzkový zisk Škody padol o dramatických 60 %, ale tento rok je úspechom byť vôbec v pluse.
Ako je to možné? Hospodári Škoda lepšie ako VW, má lepší manažment a nižšie náklady? Na túto tému sa vyjadril sám šéf koncernu Herbert Diess. A bol neľútostne priamy. Tvrdí, že česká automobilka by nebola nikdy tam kde je, nebyť Volkswagenu. Stále ide o relatívne malú značku na to, aby dokázala niesť na svojich ramenách náklady kompletného vývoja vozidiel. Veľkú časť tohto vývoja uskutočňuje a financuje práve Volkswagen, z čoho Škoda jednoznačne profituje. Podobné to má byť podľa Diessa s Porsche.
Šéf pripomenul, že sa často zabúda na to, ako veľmi je Porsche integrované v koncerne VW a aké obrovské výhody preň z toho plynú. Porsche napríklad využíva na 80 % platformy Audi. „Tak vysoké ziskové marže sú u Porsche možné len preto, že je súčasťou koncernu. So Škodou je to rovnaké,“ povedal doslova. Zdá sa teda, že Herbert Diess nie je celkom spokojný s nerovným rozdelením kompetencií v rámci koncernu, kde niektoré značky profitujú na úkor iných. Na druhej strane je tu ale Seat, ktorý má podobný status ako Škoda, no i tak je opäť v mínuse.