AirCar: Nové slovenské lietajúce auto už naozaj lieta!

03.11.2020 18:30

Po štyroch rokoch vývoja absolvovalo lietajúce auto dizajnéra Štefana Kleina prvý skutočný skúšobný let. A úspešne. V pláne je štvormiestna verzia či derivát schopný pristávať na vode.

AirCar má v porovnaní s pôvodným AeroMobilom...
AirCar má v porovnaní s pôvodným AeroMobilom kompaktnejšiu konštrukciu a je ľahší. Autor: KleinVision

Tento projekt by ste očakávali kdesi v Silicon Valley, no jeho domovom je dielňa na nitrianskom letisku v Janíkovciach. Práve tu vyvíja a konštruuje slovenský dizajnér Štefan Klein svoj nový AirCar. Jeho meno bolo síce ešte donedávna spojené so spoločnosťou AeroMobil, ktorá šokovala svet rovnomenným projektom lietajúceho auta, no v roku 2016 Klein z AeroMobilu odišiel. Rok nato založil novú spoločnosť KleinVision a pustil sa do práce. Cieľom nebolo nič iné, ako ďalšie auto, ktoré dokáže lietať. Nejde o fikciu. Potvrdil to prvý let na letisku v Piešťanoch.

Krídla AirCaru sa zasúvajú do telesa vozidla...
Krídla AirCaru sa zasúvajú do telesa vozidla vertikálne. Autor: KleinVision

AirCar sa síce vzniesol do vzduchu už vlani a potom si to niekoľkokrát zopakoval, išlo však len o krátke nízke lety nad plochou letiska. Až teraz zamieril na oblohu. AirCar má v porovnaní s AeroMobilom radikálne odlišnú koncepciu. Jeho krídla sa nezložia horizontálne nad pôdorys stroja, ale najprv sa zmenšia sklopením a následne sa vertikálne zasunú do centrálneho telesa vozidla. Toto riešenie umožnilo zmenšiť celkový formát a získať viac využiteľného priestoru. K transformácii auta na lietadlo či naopak stačí jediný povel tlačidlom. Celý proces netrvá dlhšie ako tri minúty.Na vzlet potrebuje AirCar dráhu dlhú približne 300 metrov.

Transformácia z auta na lietadlo a opačne...
Transformácia z auta na lietadlo a opačne nezaberie viac ako tri minúty. Autor: KleinVision

Okrem vysunutia krídiel sa vysunie aj chvostová časť a rozloží tlačná vrtuľa. Kompaktnejšia konštrukcia v porovnaní s predchádzajúcim AeroMobilom má byť veľkou výhodou najmä v cestnej premávke. AirCar sa totiž zmestí na bežné parkovacie miesto. Jeho hmotnosť by mala byť približne 1 100 kg, pričom uvezie ďalších 200 kg. Na pohon využíva na ceste aj vo vzduchu 4-valcový motor BMW s objemom 1,6 litra a výkonom 140 koní (103 kW). To stačí na to, aby počas letu dosiahol rýchlosť 200 km/h. Zásoba paliva zabezpečí dolet približne 1 000 km.

Spotreba na hodinu letu predstavuje asi 18 litrov benzínu. Firma chce spustiť výrobu už v budúcom roku. V pláne sú aj ďalšie verzie. Napríklad výkonnejšia dvojmotorová, štvormiestna či taká, ktorá by dokázala pristávať aj na vode.

Pozrite si prvý let slovenského lietajúceho auta

AirCar -
		2020
AirCar -
		2020
+8AirCar -
		2020

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Štefan Klein #lietajúce auto #AirCar #Aeromobil
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek