VW Golf R: Čerešnička na torte je tu. Má 320 koní a novú štvorkolku

Po novom Golfe GTI a GTI Clubsport sa čakalo už len na najostrejšiu verziu ôsmej generácie. Nové „erko“ nesklame, je najvýkonnejším sériovým Golfom všetkých čias. Na manuál však zabudnite.

05.11.2020 10:00
debata (3)
Nový Golf R dáva svoje schopnosti najavo... Foto: Volkswagen
VW Golf R - 2021 Nový Golf R dáva svoje schopnosti najavo pomerne distingvovaným tuningom. Nechýba nárazník s väčšími otvormi ani typický modrý prúžok v maske a svetlách. Tentoraz však svieti.

Za sebou máme premiéru Golfov GTI, GTD, GTE aj doteraz najvýkonnejšieho Golfu GTI Clubsport. Práve ten sa výkonom dotiahol na siedmu generáciu Golfu R a tak bolo jasné, že nástupca bude musieť opäť zdvihnúť latku. Hádanka je vyriešená, pretože Volkswagen práve odhalil svoj najrýchlejší sériový Golf všetkých čias. Tak ako velí tradícia, nedáva svoje vlohy najavo príliš agresívne. Svaly ukrýva pod relatívne distingvovaným tuningom. Prehliadnuť ho však nemôžete. Má nový predný nárazník so splitterom, väčšie sacie otvory v lesklej čiernej farbe a namiesto červeného modrý svietiaci prúžok, ktorý sa tiahne cez úzku masku a reflektory až do blatníkov.

Zboku zaujmú 19-palcové kolesá, rozšírené prahy aj dvojitý strešný spojler. Spod diskov vykúkajú modré strmene bŕzd. A vzadu zas nájdete mohutný difúzor s dvoma pármi matných výfukov. GTI má len dva. Ak vám nestačia, Volkswagen dodá „parádnu“ a hlučnp sústavu Arapovič. Navyše sa Golf R krčí o 20 mm bližšie k asfaltu. Celé to dotvára typický modrý lak Lapiz Blue Metallic, no zákazníci dostanú na výber aj biely odtieň Pure White či dramaticky pôsobiacu čiernu verziu Black Peral Effect. Golf R privíta vodiča svetelnou šou reflektorov aj projekciou loga R na asfalte. Nezaostáva ani infotainment Discover Pro s 10-palcovou dotykovou obrazovkou. Spolu s digitálnym prístrojovým panelom, má totiž špecifickú grafiku.

Podvozok Golfu R je o 20 mm nižší. Spätosť s... Foto: Volkswagen
VW Golf R - 2021 Podvozok Golfu R je o 20 mm nižší. Spätosť s asfaltom demonštruje aj 19-palcovými diskami či rozšírenými prahmi.

Virtuálny kokpit ponúka niekoľko profilov vrátane centrálne zobrazovaného otáčkomera. Nechýbajú anatomické sedadlá s integrovanými opierkami hláv, športový kožený volant, karbónové dekorácie, pedále z nehrdzavejúcej ocele a modré akcenty. Tlačidlom R na volante sa aktivujú jazdné módy a pri silnejšom stlačení ostrý režim R. Potom sa Golf R zmená na „zviera“. Ambientné osvetlenie s tridsiatimi farbami ladí s podsvietením displeja. To najpodstatnejšie však Golf R ukrýva pod kapotou. Jeho srdcom je vylepšený 4-valec 2,0 TSI evo4 radu EA 888 s novým tepelným manažmentom, variabilným časovaním na sacej aj výfukovej strane a tiež variabilným zdvihom výfukových ventilov.

Vzadu je jedinečným poznávacím znamením dvojité... Foto: Volkswagen
VW Golf R - 2021 Vzadu je jedinečným poznávacím znamením dvojité krídlo a neprehliadnuteľný difúzor s dvoma pármi výfukov. Za príplatok si môžete dopriať aj výfukovú sústavu Akrapovič.

Výsledkom je výkon 235 kW (320) a krútiaci moment 420 Nm. Automobilka tvrdí, že je to o 14 kW viac v porovnaní s predchodcom. Celkom tak to však nie je. Keď Golf R siedmej generácie prišiel v roku 2017 na scénu, mal 228 kW (310 k), no o sedem prišiel kvôli emisiám. V skutočnosti je tak novinka silnejšia len o sedem kilowattov. Prírastok 20 Nm, ktorých je spolu 420, však sedí. Ani krátka emisná epizóda Golfu R však nemení nič na fakte, že nové erko je najvýkonnejším Golfom všetkých čias. Škoda, že manuál ponúkne len v USA, Európa si bude musieť vystačiť so 7-stupňovou dvojspojkou DSG. Čo je ale podstatné, Golf R sa môže pochváliť úplne novým pohonom oboch náprav 4Motion.

Interiér disponuje špecifickou grafikou... Foto: Volkswagen
VW Golf R - 2021 Interiér disponuje špecifickou grafikou prístrojov, karbónovými dekoráciami, no najmä športovým volantom a anatomickými sedadlami s integrovanými opierkami hláv.

Na zadnej náprave je totiž diferenciál s dvoma spojkami, ktoré vektorujú krútiaci moment medzi pravým a ľavým kolesom, a to v pomere od 1 : 100 až po 100 : 1. Znižuje sa tým nedotáčavosť v zákrutách. K tomu všetkému sú tu aj elektronické uzávierky XDS. Aj vďaka skvelej trakcii tak Golf R šprintuje na stovku za 4,7 sekundy. O prítlak do sedadla je teda postarané, i keď medzigeneračne si „erko“ polepšilo len o jednu desatinku sekundy. Maximálku krotí obmedzovač pri obligátnych 250 km/h, ale balíkom R-Performance mu popustí uzdu ešte o ďalších 20 km/h. Výkon a akcelerácia však nie je všetko. Volkswagen tvrdí, že nový Golf R je tým najzábavnejším ostrým Golfom, aký kedy vytvoril. Má to byť vodičsk nirvána.

Zvuk 235 kilowattov z motora 2,0 TSI Evo môže... Foto: Volkswagen
VW Golf R - 2021 Zvuk 235 kilowattov z motora 2,0 TSI Evo môže doladiť príplatkový výfukový systém Akrapovič.

Stojí za tým nielen špeciálne vyladený podvozok s tuhšími pružinami, pomocným predným hliníkovým rámom či zväčšený záporný odklono kolies, ale aj skutočnosť, že systém Vehicle Dynamics Manager koordinuje po prvý raz činnosť motora, prevodovky, pohonu oboch náprav, uzávierok aj adaptívnych tlmičov DCC v reálnom čase – až 200-krát za sekundu. Výsledkom je priam neuveriteľné 19-sekundové zlepšenie času na referenčnom okruhu Nurburgring. Nový Golf R ho totiž zvládne za sedem minút a 51 sekúnd. Za príplatok si môžete dopriať k bežným jazdným módom aj režimy Drift a Special.

Predaj Golfu R odštartuje Volkswagen už tento mesiac. K verzii Golf R Variant, teda k rýchlemu kombi, sa automobilka zatiaľ nevyjadrila. Minulá generácia však bola úspešná, takže v budúcom roku nie je príchod ostrého Variantu vylúčená. Väzy by mu mohli zlomiť azda len emisie. Každý gram CO2 navyše je dnes totiž prísne stráženou komoditou. A ako už Volkswagen oznámil, do emisných limitov sa tento rok nezmestí. Bokom si pripravil zopár miliónov na pokuty. Aj preto si myslíme, že prvé exempláre erka dorazia k majiteľom skôr začiatkom budúceho roka.
VW Golf R - 2021
VW Golf R - 2021
+7VW Golf R - 2021

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #VW #VW Golf #VW Golf R
Články podľa značiek