
V Európe sa zákazníci odvracajú od nafty, aspoň v nižších segmentoch, kde úmerne tomu klesá aj ponuka naftových modelov. Lenže na účinnosť dieselov zatiaľ žiaden benzínový motor nemá. Vyššia účinnosť pritom znamená nižšiu spotrebu paliva a nižšie emisie CO2. Jednoducho, aj napriek mohutnej hybridizácii a elektrifikácii dokážu diesely stále výrazne prispieť k eliminácii flotilových emisií. Dobre to vie aj Mercedes-Benz – automobilka historicky spätá s naftou. Na diesely preto nemieni len tak ľahko rezignovať. Dokonca predstavuje vylepšený 4-valec OM 654, ktorý je vôbec najfrekventovanejším dieselom stuttgartských produktov, označovaný najčastejšie ako 220d.
Na svet prišiel v roku 2016 a už vtedy ohuroval svojimi parametrami – napríklad výkonom 143 kW a krútiacim momentom 400 Nm. Po hĺbkovej revízii dostal prívlastok M a k tomu pár technologických vychytávok, ktoré ho katapultujú do nových dimenzií. V prvom rade došlo úpravou zdvihu k miernemu zväčšeniu objemu – z pôvodných 1 950 na 1 993 kubických centimetrov. Tlak vstrekovačov nafty zas vzrástol z 2 500 na 2 700 barov. Motor bude navyše štandardne spojený so štartér-generátorom ISG, ktorý je súčasťou 9-stupňovej automatickej prevodovky 9G-Tronic. Samotný 48 V mild-hybridný okruh podporuje motor výkonom 15 kW a krútiacim momentom 200 Nm.

Vo výsledku tu tak máme agregát s výkonom 197 kW a krútiacim momentom 550 Nm – to sú na naftový 4-valec priam neuveriteľné čísla. V modeloch strednej triedy by mala novinka spotrebovať len 3,5 litra nafty na 100 km, teda ešte asi o štyri decilitre menej ako slabší predchodca. Ak uvážime, že nehovoríme o zložitom hybride ani plug-in hybride, ide o fantastický výsledok. A kde bude mať nový diesel OM 654 M premiéru? Šepká sa, že si ho Stuttgart „šetrí“ pre novú generáciu triedy C, ktorú predstaví v budúcom roku. Odtiaľ ale zmieri do oveľa širšieho portfóĺia – triedy E a celej plejády SUV. Spolu s týmto 4-valcom sa predstaví aj vylepšený benzínový 4-valec M254 s výkonom 202 kW a krútiacim momentom 400 Nm. Opäť s podporou ISG.