
V roku 2018 sa športová divízia Seatu odčlenila od materskej automobilky a vytvorila vlastnú značku. Cupra tak odštartovala novú kapitolu histórie s cieľom priviesť na svet autorské vysokovýkonné modely. Samozrejme, nešlo to rýchlo. Nová Cupra Ateca a Cupra Leon ostali stále verné pôvodnému receptu – „tuningu“ sériových Seatov. I keď s novým logom. Až Formentor znamená pre Cupru dramatickú zmenu. Je naozaj prvým modelom značky, ktorý nie je len derivátom martorellských „masoviek“ a ani jednoduchou úpravou Atecy či väčšieho Tarraca. Formentor, pomenovaný po výbežku ostrova Malorka, prichádza s autentickým dizajnom a autentickými proporciami.
Atraktívny Crossover nemá vonkajšie rozmery zhodné so žiadnymi SUV koncernu VW. A platí to aj o rázvore náprav 2 680 mm. Márne by ste ho porovnávali s Atecou, Tarracom, Kodiaqom, Karoqom či dokonca „čínskym“ SUV-kupé Škoda Kodiaq GT. Formentor využil naplno modularitu platformy MQB, aby dosiahol autonómnu pozíciu. Je dlhý 4 450, široký 1 839 a vysoký 1 511 mm. To znamená, že od Atecy je dlhší o 87 mm, no zároveň o 285 mm kratší ako Tarraco. A hoci podvozkom má blízko k Leonu, jeho rázvor je o osem milimetrov kratší. Formentor je zároveň novinkou pre celý koncern Volkswagen. Ako prvý vstupuje do novej triedy CUV (Crossover Utility Vehicle), čo sú autá kombinujúce výhody SUV so športovým charakterom kompaktného vozidla.

SUV-kupé tu síce sú už dlhšie, vždy sú však odvodené od svojich klasických súrodencov. Formentor nie. Nízka kabína v štýle kupé je usadená na „svalnatom“ pontóne s výraznými prelismi v oblasti blatníkov, ktoré ukrývajú 19-palcové kolesá. Ako inak, s bronzovými motívmi. Celé ťažisko je posunuté dozadu, čomu pomáha krátky zadný previs a dlhá predná kapota. Prednú časť zdobí maska s masívnym výpletom. Diódové reflektory s matným pozadím dopĺňajú samostatne umiestnené kruhové hmlové svetlá. Vzadu je dominantou žiariaca lišta prepájajúca svetlá a mohutný difúzor s dvoma pármi výfukov. Dramatický akcent môžu dotvoriť matné laky karosérie Petrol Blue Matt alebo Magnetic Tech Matt. Okrem toho ponúka Formentor špecifické odtiene Graphene Tec, Dark Camouflage a Desre Red.

Spojitosť so sériovou produkciou nájdeme len v kabíne. Formentor totiž využil palubnú dosku z nového Leonu či skôr Cupra Leonu. Aj tým naznačuje, že má bližšie k športovým kompaktom ako k SUV. Novinka však prináša niekoľko špecifických prvkov, ktoré menia celkovú atmosféru. Tak napríklad ambientné podsvietenie „palubovky“ pod čelným oknom, nový volant s tlačidlami pre štart motora a voľbu jazdných režimov, a, samozrejme, športové sedadlá s integrovanými opierkami hláv čalúnené čiernou kožou alebo v odtieni Petrol Blue. Odlišnú grafiku má aj digitálny prístrojový štít a 12-palcové multimediálne dotykové rozhranie, kompatibilné so smartfónmi cez Apple CarPlay a Android Auto.

Napriek redukcii vonkajších rozmerov v porovnaní s Tarracom má Formentor ponúkať posádke stále dostatok priestoru a kufor s objemom 450 litrov. Postarané je aj o bezpečnosť. Balík asistenčných systémov na úrovni SAE 2 znamená kombináciu adaptívneho tempomatu a udržiavania v jazdnom prúde. Integrovaná SIM karta umožňuje využívať on-line aplikácie či diaľkové ovládanie uzamykania a nabíjania cez smartfón. Vychytávkou je ambientné osvetlenie vo funkcii signalizácie nedobrovoľného opustenia jazdného prúdu alebo varovania pri vystupovaní, ak hrozí kontakt s križujúcim vozidlom.

Technika pod kapotou nie je veľkým prekvapením. Tú si totiž Formentor požičal z Cupry Ateca a Tarraca FR. Aspoň zatiaľ. V prvej vlne sa predstavuje s nefalšovaným preplňovaným 4-valcom 2,0 TSI vyladeným na 228 kW a 400 Nm krútiaceho momentu. Cupru Ateca tak prekonáva o sedem kilowattov. Motor je spojený sériovo so 7-stupňovou dvojspojkou DSG a pohonom oboch náprav 4Drive. Alterantívou je plug-in hybridný pohon e-Hybrid, kombinujúci benzínový 4-valec 1,4 TSI (110 kW) s elektromotorom (85 kW), integrovaným v 6-stupňovej dvojspojkovej prevodovke DSG. Systémový výkon 180 kW sprevádza krútiaci moment 400 Nm. Sila však bude smerovaná len k predným kolesám. Batérie s kapacitou 13 kWh zabezpečia hybridnému Formentoru dojazd približne 50 km.
Ponuka bude časom oveľa širšia. Formentor ponúkne totiž až sedem alternatív. Takže sa nevyhne ani základnej benzínovej motorizácii 1,5 TSI (110 kW) a dieselovému 4-valcu 2,0 TDI (110 kW). Oba skombinuje s manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies. Chýbať nebudú ani slabšie benzínové 4-valce 2,0 TSI (140, 180 kW) s DSG a štvorkolkou 4Drive a slabší plug-in hybrid e-Hybrid s výkonom 150 kW. To je trochu prekvapením, pretože doterajšie Cupry disponovali výlučne najvýkonnejšími verziami motorov. Vrcholová Cupra Formentor (228 kW) zrýchli na stovku za 4,9 sekundy a jej maximálna rýchlosť bude obmedzená na 250 km/h.
Podvozok disponuje prednými závesmi McPherson a zadným nezávislým zavesením. Ale pozor, len vo verziách s výkonom nad 110 kW. Takže aj v tomto smere ustupuje Formentor tradícii a dáva prednosť čo najširšej ponuke. Podobne je to s adaptívnymi tlmičmi DCC, prispôsobujúcimi charakteristiku pruženia okamžitým podmienkam alebo zvolenému jazdnému režimu. Tých bude spolu päť – Comfort, Sport, Individual, Off-road a Cupra. Predpokladáme, že posledné dva budú výsadou silnejších verzií a verzií s pohonom oboch náprav. Za príplatok ponúkne Cupra zákazníkom brzdovú sústava Brembo. Tým všetkým bude disponovať úvodná limitovaná edícia Veloz First Edition s motorom 2,0 TSI (228 kW), 19-palcovými diskami, so športovými nárazníkmi, s odhalenými výfukmi či so športovými sedadlami. Na Slovensku štartuje Formentor Veloz na 45 900 eurách.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 4 450 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 839 |
výška (mm) | 1 511 |
Rázvor náprav (mm) | 2 680 |
Batožinový priestor (l) | 450 |
Technické údaje
Verzia | 2,0 TSI 4Drive | 1,4 TSI e-Hybrid |
---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 1 998 | |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW/ot.) | 228/5 300 | 110 + 85/- |
Krútiaci moment (Nm) | 400/2 000 – 5 200 | 400/- |
Prevodovka/pohon | 7-DSG/4×4 | 7-DSG/4×2 |
0 – 100 km/h | 4,9 | – |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 | – |
Spotreba na 100 km (l) | 9,6 | – |