
Po mnohých avízach predstavuje BMW svoju kľúčovú novinku pre budúcnosť. Takzvané SAV BMW iX si preto nemýľte s nedávno prezentovaným „čínskym“ elektrickým SUV iX3. Nemá s ním nič spoločné. Toto je sériová verzia konceptu Vision iNEXT, po karbónovom BMW i3 z roku 2013, prvý elektromobil novej generácie z Mníchova. Je postavený na novej platforme určenej výhradne batériovým modelom a prináša premiéru piatej generácie elektrického pohonu eDrive. V konštrukcii využíva hliníkový priestorový rám a karbónovú klietku Carbon Cage. Mix materiálov sa podpisuje na redukcii hmotnosti.

Novinka nie je pritom žiadnym drobčekom. Presné rozmery síce nepoznáme, no automobilka prezradila, že dĺžkou a šírkou atakuje iX BMW X5, výškou BMW X6 a veľkosťou kolies BMW X7. Takže tu máme elektrické SUV, ktoré sa pustí do boja skôr s Audi e-tron ako s Mercedesom-Benz EQC. Dizajnom opäť nešetrí tradičných priaznivcov mníchovskej značky. Provokuje obrími ľadvinkami, ktoré vyvolali kontroverziu už pri premiére v BMW 4, M4 a M3. Tentoraz sú ale zaslepené, pretože iX nepotrebuje toľko chladiaceho vzduchu. Nemajú len estetickú funkciu. Práve maska so zvláštnou štruktúrou je totiž jednou z technologických „vychytávok“ iX. Vyvinutá bola v technologickom centre LuTZ.

Maska ukrýva všetky senzory a kamery potrebné pre asistenčné systémy a funkcie autonómneho riadenia. Ich dáta bude spracovávať nová elektronická platforma s 20-násobne vyšším výpočtovým výkonom, ako majú súčasné mníchovské modely. S minimalistickým dizajnom ladí aj hrdlo nádržky ostrekovača ukryté v logu BMW, kľučky dverí zapustené do karosérie či „zamaskované“ pánty zadného veka. Predné svetlá, dotýkajúce sa futuristickej masky, sú zas najužšími sériovo vyrábanými reflektormi na svete. Zozadu iX zaujme zadným stĺpikom evokujúcim BMW i3 a opäť extrémne štíhlou konštrukciou svetiel.

Kabína pre päť pasažierov v odvahe nezaostáva. Skôr naopak. Palubná doska nesie na štíhlych nožičkách obrovský zakrivený displej (BMW Curved Display) a takmer neviditeľný projektor rozmerného head-up displeja. Futuristickú atmosféru dotvára 6-uholníkový volant či sedadlá s integrovanými opierkami hláv a asymetrickým čalúnením. Svetlo púšťa do interiéru veľká panoramatická strecha, ale aj bezrámové okná dverí. Stredová konzola pripomína moderný nábytok a úplne vodorovná podlaha zas vytvára viac priestoru pre posádku. Minimalizmus demonštruje iX neviditeľnými reproduktormi a úzkymi prieduchmi ventilácie. Interiér využíva maximum prírodných a recyklovateľných materiálov.
O pohon sa stará piata generácia technológie eDrive. Jej základom sú dva elektromotory s výkonom 370 kW, ktoré si BMW vyrába vo vlastnej réžii a bez použitia vzácnych surovín. Novinke zabezpečia akceleráciu z 0 na 100 km/h za päť sekúnd. Energia pochádza z podlahových batérií s kapacitou viac ako 100 kWh, čím iX prekonáva aj americkú Teslu X. Nízka spotreba energie, ktorú aj vďaka špičkovej aerodynamike (Cd 0,25) vyčíslilo BMW na 21 kWh/100 km, má zabezpečiť podľa normy WLTP dojazd do vzdialenosti 600 km. A keďže iX podporuje nabíjanie výkonom až 200 kW, mali by byť akumulátory nabité z 10 na 80 % za 41 minút. To znamená, že len 10 minút stačí na predĺženie dojazdu o 120 km.
Presnejšie údaje zatiaľ BMW neprezradilo. Napokon, má čas. Výrobu svojho kľúčového elektromobilu spustí v polovici budúceho roka a k prvým zákazníkom sa dostane až na jeho konci. Produkciu zabezpečí na rozdiel od iX3 domáci závod v Dingolfingene.