Pred rokom predstavilo Ferrari kupé SF90 Stradale. A s ním prišlo hneď niekoľko superlatív. Stradale sa stalo najvýkonnejším produkčný modelom z Maranella, zároveň jeho prvým plug-in hybridom a tiež prvým superšportom s pohonom oboch náprav. Táto maranellská nirvána však bude môcť byť ešte emotívnejšia. Prichádza totiž v otvorenej verzii Spider. A ako vidieť, Ferrari zvládlo konverziu bravúrne. Zaťahovaciu strechu Retractable Hard Top (RHT) dokázalo integrovať do dizajnu tak, že vo vysunutej pozícii pôsobí SF90 ako čistokrvné kupé a v zloženej ako dokonalý roadster. Neexistujú tu žiadne narušenia línii. Skutočnou čerešničkou na torte je, že v oboch podobách máte stále nerušený výhľad na monumentálny preplňovaný 8-valec.
O to šokujúcejšie, že Ferrari dalo prednosť pevným materiálom, ktoré dokážu predsa len lepšie izolovať hluk, najmä pri vysokých rýchlostiach, a vplyvy počasia, ale zároveň sú menej skladné. Na premenu stačí pritom SF90 len 14 sekúnd. Samotná strecha potrebuje v zloženom stave iba 100 litrov priestoru, namiesto pôvodných 150 či 200. Jednoducho, Ferrari doviedlo túto technológiu od roku 2011, keď debutovala v modeli 458 Spider, priam do dokonalosti. Použitie hliníka tiež znamená úsporu asi 40 kg hmotnosti. A k tomu má posádka stále k dispozícii zasúvateľné zadné okno. S rovnakou gráciou zvládli dizajnéri aerodynamické úpravy, ktoré si prestavba vyžiadala.
Spider má o 20 mm nižšiu strechu, kokpit posunutý o pár milimetrov vpred a viac sklonené čelné okno. Vďaka aktívnym aerodynamickým prvkom vpredu, na podvozku ale aj vzadnej časti generuje SF90 Spider pri rýchlosti 250 km/h prítlak 390 kg, rovnaký ako Stradale. No najväčšou výzvou bol odvod horúceho vzduchu z chladičov a priestoru motora, ktorého komponenty dosahujú pri vysokej záťaži teplotu aj 900 stupňov Celzia. Systém strechy by totiž bez úpravy kanálov vytváral prúdniciam vzduchu bariéru. A išlo aj o to, minimalizovať prienik horúceho vzduchu do priestoru kabíny pri jazde so zloženou strechou.
Potenciálni klienti neostanú ukrátení ani o príplatkový paket Assetto Fiorano, ktorý zhŕňa tlmiče Multimatic, pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2 či dvojfarebné lakovanie karosérie, ktoré je pri Spideri so zatiahnutou čiernou strechou mimoriadne efektné. Použitie karbónového zadného spojleru a množstva titánových komponentov sa zas odrazilo na znížení hmotnosti o 21 kilogramov. I tak je otvorený Spider v porovnaní so Stradale z dôvodu dodatočných výstuh skeletu o 100 kg ťažší. Lenže, to si úžasná pohonná sústava ani nevšimne. SF90 je totiž stále najvýkonnejším produkčným Ferrari všetkých čias a tiež jeho prvým plug-in hybridom.
Srdce SF90 tvorí preplňovaný 8-valec odvodený z motora 3,9 V8 pre Ferrari 488 Pista. Podstúpil však radikálny tuning. Jeho objem prevŕtali konštruktéri z pôvodných 3 902 na 3 990 ccm. Dopujú ho väčšie turbodúchadlá. Užšia hlava valcov je vyzbrojená priamym vstrekovaním paliva pod tlakom až 350 barov. Nové je tiež sanie či výfukový trakt. Výsledkom je nárast výkonu na úžasných 574 kW a krútiaceho momentu na 800 Nm. Už to by urobilo z SF90 poriadnu šelmu. Lenže tam nekskončilo. Medzi motorom a 8-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou nájdeme elektromotor odvodený priamo z technológie monopostov F1.
A potom sú tu ďalšie dva elektromotory, ktoré sa starajú o predné kolesá. Elektrická sústava tak pridáva bonusových 162 kW. Celé spolu to dáva 735 kW, čo je rovných 1 000 koní, ktoré navyše putujú čiastočne aj k prednej náprave. Takže tu máme hyperšport s pohonom 4×4. Túto koncepciu nezvolili v Maranelle náhodne. Preniesť tak obrovskú silu motora na zadné kolesá by už bolo takmer nemožné. Dvojica elektrických pomocníkov navyše umožňuje brilantné vektorovanie krútiaceho momentu, čo je obrovský prínos pre stabilitu v zákrutách.
Dynamika Spideru vyráža dych. Na stovku šprintuje za 2,5 sekundy, rovnako ako Stradale a na dvestovku mu to trvá rovných sedem, čo je len o tri desatinky horší výsledok. Maximálka končí až pri údaji 340 km/h. Vďaka li-ion akumulátorom s kapacitou 7,9 kWh sa pritom môže táto divoká šelma pohybovať v centrách miest celom nehlučne približne 25 km. Vodič vyberá cez systém eManettino jeden zo štyroch jazdných režimov. Okrem spomínaného čisto elektrického eDrive aj mód Hybrid, ktorý kombinuje prácu všetkých štyroch motorov v záujme čo najväčšej účinnosti až po vyslovene ostré módy Performance a Qualify, kedy je spaľovací motor neustále v prevádzke.
Za tento úžasný zážitok však budúci majitelia zaplatia 473 000 eur. Prví by sa mali k svojmu Spideru dostať v priebehu budúceho roka.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 704 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 973 |
Výška (mm) | 1 191 |
Rázvor náprav (mm) | 2 649 |
Previs predný/zadný (mm) | 1 679/1 652 |
Objem kufra (l) | 74 |
Objem nádrže (l) | 68 + 2 x rezerva |
Suchá hmotnosť | 1 670 kg |
Technické údaje
Spaľovací motor | 4,0 V8 Bi-turbo |
---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 3 990 |
Max. výkon (kW/ot.) | 574 |
Max. krút. Moment (Nm/ot.) | 800 |
Max. výkon elektromotorov (kW) | 162 |
Systémový výkon (kW) | 735 |
Kapacita batérií (kWh) | 7,9 |
0 – 100 km/h (s) | 2,5 |
0 – 200 km/h (s) | 7,0 |
100 – 0 km/h (m) | 29,5 |
Max. rýchlosť (km/h) | 340 |
Elektrický dojazd (km) | 25 |