Ferrari SF90 Spider: Úžasných 1 000 hybridných koní prišlo o strechu

Najvýkonnejšie cestné Fearrari všetkých čias prinesie novú emóciu. Zákazníci si totiž SF90 Stradale budú môcť dopriať v otvorenej verzii Spider. Uchvacuje dynamikou aj dizajnom.

18.11.2020 10:00
debata (2)
Otvorené SF90 Spider má rovnako harmonické... Foto: Ferrari
Ferrari SF90 Spider - 2021 Otvorené SF90 Spider má rovnako harmonické tvary so zloženou, ako aj vysunutou strechou. Podstúpilo tiež niekoľko aerodynamických úprav, ktoré však nijako nenarušili jeho línie.

Pred rokom predstavilo Ferrari kupé SF90 Stradale. A s ním prišlo hneď niekoľko superlatív. Stradale sa stalo najvýkonnejším produkčný modelom z Maranella, zároveň jeho prvým plug-in hybridom a tiež prvým superšportom s pohonom oboch náprav. Táto maranellská nirvána však bude môcť byť ešte emotívnejšia. Prichádza totiž v otvorenej verzii Spider. A ako vidieť, Ferrari zvládlo konverziu bravúrne. Zaťahovaciu strechu Retractable Hard Top (RHT) dokázalo integrovať do dizajnu tak, že vo vysunutej pozícii pôsobí SF90 ako čistokrvné kupé a v zloženej ako dokonalý roadster. Neexistujú tu žiadne narušenia línii. Skutočnou čerešničkou na torte je, že v oboch podobách máte stále nerušený výhľad na monumentálny preplňovaný 8-valec.

O to šokujúcejšie, že Ferrari dalo prednosť pevným materiálom, ktoré dokážu predsa len lepšie izolovať hluk, najmä pri vysokých rýchlostiach, a vplyvy počasia, ale zároveň sú menej skladné. Na premenu stačí pritom SF90 len 14 sekúnd. Samotná strecha potrebuje v zloženom stave iba 100 litrov priestoru, namiesto pôvodných 150 či 200. Jednoducho, Ferrari doviedlo túto technológiu od roku 2011, keď debutovala v modeli 458 Spider, priam do dokonalosti. Použitie hliníka tiež znamená úsporu asi 40 kg hmotnosti. A k tomu má posádka stále k dispozícii zasúvateľné zadné okno. S rovnakou gráciou zvládli dizajnéri aerodynamické úpravy, ktoré si prestavba vyžiadala.

Zvlášť efektný je Spider s príplatkovým... Foto: Ferrari
Ferrari SF90 Spider - 2021 Zvlášť efektný je Spider s príplatkovým dvojfarebným lakovaním karosérie. Zákazníci neprídu dokonca ani o paket Assetto Fiorano s karbónovými komponentmi či špecifickými tlmičmi a pneumatikami.

Spider má o 20 mm nižšiu strechu, kokpit posunutý o pár milimetrov vpred a viac sklonené čelné okno. Vďaka aktívnym aerodynamickým prvkom vpredu, na podvozku ale aj vzadnej časti generuje SF90 Spider pri rýchlosti 250 km/h prítlak 390 kg, rovnaký ako Stradale. No najväčšou výzvou bol odvod horúceho vzduchu z chladičov a priestoru motora, ktorého komponenty dosahujú pri vysokej záťaži teplotu aj 900 stupňov Celzia. Systém strechy by totiž bez úpravy kanálov vytváral prúdniciam vzduchu bariéru. A išlo aj o to, minimalizovať prienik horúceho vzduchu do priestoru kabíny pri jazde so zloženou strechou.

Interiér preberá Spider zo Stradale. To znamená... Foto: Ferrari
Ferrari SF90 Spider - 2021 Interiér preberá Spider zo Stradale. To znamená 16-palcový zaoblený prístrojový panel s 3D grafikou a head-up displej. Volant inšpirovaný kokpitmi monopostov F1 umožňuje ovládať až 80 % funkcií vozidla. Stačia na to palce. Integrované je tu dokonca aj ovládanie svetiel aj stieračov.

Potenciálni klienti neostanú ukrátení ani o príplatkový paket Assetto Fiorano, ktorý zhŕňa tlmiče Multimatic, pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2 či dvojfarebné lakovanie karosérie, ktoré je pri Spideri so zatiahnutou čiernou strechou mimoriadne efektné. Použitie karbónového zadného spojleru a množstva titánových komponentov sa zas odrazilo na znížení hmotnosti o 21 kilogramov. I tak je otvorený Spider v porovnaní so Stradale z dôvodu dodatočných výstuh skeletu o 100 kg ťažší. Lenže, to si úžasná pohonná sústava ani nevšimne. SF90 je totiž stále najvýkonnejším produkčným Ferrari všetkých čias a tiež jeho prvým plug-in hybridom.

Vzadu skrýva SF90 Spider úžasný preplňovaný... Foto: Ferrari
Ferrari SF90 Spider - 2021 Vzadu skrýva SF90 Spider úžasný preplňovaný 8-valec s objemom štyroch litrov, ktorý sám osebe produkuje 574 kW. Ďalších 162 kW pochádza z troch elektromotorov – jedného v 8-stupňovej dvojspojkovej prevodovke a dvoch, poháňajúcich predné kolesá.

Srdce SF90 tvorí preplňovaný 8-valec odvodený z motora 3,9 V8 pre Ferrari 488 Pista. Podstúpil však radikálny tuning. Jeho objem prevŕtali konštruktéri z pôvodných 3 902 na 3 990 ccm. Dopujú ho väčšie turbodúchadlá. Užšia hlava valcov je vyzbrojená priamym vstrekovaním paliva pod tlakom až 350 barov. Nové je tiež sanie či výfukový trakt. Výsledkom je nárast výkonu na úžasných 574 kW a krútiaceho momentu na 800 Nm. Už to by urobilo z SF90 poriadnu šelmu. Lenže tam nekskončilo. Medzi motorom a 8-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou nájdeme elektromotor odvodený priamo z technológie monopostov F1.

A potom sú tu ďalšie dva elektromotory, ktoré sa starajú o predné kolesá. Elektrická sústava tak pridáva bonusových 162 kW. Celé spolu to dáva 735 kW, čo je rovných 1 000 koní, ktoré navyše putujú čiastočne aj k prednej náprave. Takže tu máme hyperšport s pohonom 4×4. Túto koncepciu nezvolili v Maranelle náhodne. Preniesť tak obrovskú silu motora na zadné kolesá by už bolo takmer nemožné. Dvojica elektrických pomocníkov navyše umožňuje brilantné vektorovanie krútiaceho momentu, čo je obrovský prínos pre stabilitu v zákrutách.

Dynamika Spideru vyráža dych. Na stovku šprintuje za 2,5 sekundy, rovnako ako Stradale a na dvestovku mu to trvá rovných sedem, čo je len o tri desatinky horší výsledok. Maximálka končí až pri údaji 340 km/h. Vďaka li-ion akumulátorom s kapacitou 7,9 kWh sa pritom môže táto divoká šelma pohybovať v centrách miest celom nehlučne približne 25 km. Vodič vyberá cez systém eManettino jeden zo štyroch jazdných režimov. Okrem spomínaného čisto elektrického eDrive aj mód Hybrid, ktorý kombinuje prácu všetkých štyroch motorov v záujme čo najväčšej účinnosti až po vyslovene ostré módy Performance a Qualify, kedy je spaľovací motor neustále v prevádzke.

Za tento úžasný zážitok však budúci majitelia zaplatia 473 000 eur. Prví by sa mali k svojmu Spideru dostať v priebehu budúceho roka.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 704
Šírka (mm) 1 973
Výška (mm) 1 191
Rázvor náprav (mm) 2 649
Previs predný/zadný (mm) 1 679/1 652
Objem kufra (l) 74
Objem nádrže (l) 68 + 2 x rezerva
Suchá hmotnosť 1 670 kg

Technické údaje

Spaľovací motor 4,0 V8 Bi-turbo
Zdvihový objem (ccm) 3 990
Max. výkon (kW/ot.) 574
Max. krút. Moment (Nm/ot.) 800
Max. výkon elektromotorov (kW) 162
Systémový výkon (kW) 735
Kapacita batérií (kWh) 7,9
0 – 100 km/h (s) 2,5
0 – 200 km/h (s) 7,0
100 – 0 km/h (m) 29,5
Max. rýchlosť (km/h) 340
Elektrický dojazd (km) 25
Ferrari SF90 Spider - 2021
Ferrari SF90 Spider - 2021
+7Ferrari SF90 Spider - 2021

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Ferrari #Ferrari SF90 Stradale #Ferrari SF90 Spider
Články podľa značiek