Aj Opel má diesel s dvoma turbami

Opel plní svoj sľub. Pod kapotu Insignie nainštaloval svoj doteraz najsilnejší diesel všetkých čias.

29.05.2012 06:55
Opel Foto:
Spolu s novým agregátom sa môže nová Insigia BiTurbo pochváliť novou prednou nápravou HiPerStrut.
debata

Tak ako velí trend downsizingu, nejde však o 6-valec, ale o 4-valcový dvojliter dopovaný dvojicou turodúchadiel. Agregát s označením 2.0 CDTI BiTurbo prináša niekoľko technických noviniek. Opel použil pri prepĺňaní dve rozdielne veľké turbodúchadlá v sériovom zapojení, ktoré pracujú samostatne alebo spoločne. To menšie sa stará o rýchlu reakciu pri nízkych otáčkach, keď sú výfukové plyny smerované pomocou ventilov výlučne k nemu. Vďaka tomu ponúka už pri 1500 otáčkach krútiaci moment až 350 Nm.

Nový motor využíva sekvenčné preplňovanie s... Foto: Opel
Opel Nový motor využíva sekvenčné preplňovanie s dvojicou turbodúchadiel a dvojicou medzichladičov stlačeného vzduchu. Tým sa zrýchľuje reakcia na plyn.

V strednom pásme otáčok sa po otvorení klapiek starajú o prepĺňanie súčasne malé aj veľké turbo. Veľké zabezpečuje prvý stupeň stlačenia a malé turbo následne zvýši prepĺňací tlak na definitívnu úroveň. Pri vyšších otáčkach sú plyny smerované len k veľkému turbu, ktoré dokáže ponúknuť najväčší možný plniaci tlak. Raritou je použitie dvoch chladičov stlačeného vzduchu, takzvaného Twin cooler systému. Kým malý chladič využíva na chladenie vlastný kvapalinový okruh, veľké turbo má na starosti klasický vzduchový medzichladič. Ďalšou špecialitou sú žeraviace sviečky s integrovanými senzormi tlaku, ktoré merajú tlak vo valcoch približne 130¤000-krát za minútu. Vďaka nim upravuje riadiaca jednotka prácu vstrekovačov systému common rail s maximálnym tlakom až 2000 atmosfér.

Výsledkom je nielen maximálny výkon 143 kW a krútiaci moment 400 Nm už pri 1750 otáčkach, ale aj rovnomerný priebeh výkonových kriviek a rýchla reakcia na stlačenie plynového pedála. Insignia BiTurbo akceleruje na stovku za 8,7 sekundy, pričom spotrebuje priemerne len 4,9 litra nafty na 100 km. Konkurenčné dieselové bi-turbá od Peugeotu, Fordu, BMW či Mercedesu dosahujú síce mierne vyššie výkony, ale s výnimkou BMW majú väčší zdvihový objem.

Opel použil dva medzichladiče stlačeného vzduchu. Foto: Opel
Opel Opel použil dva medzichladiče stlačeného vzduchu.

Spolu s novým agregátom sa môže nová Insigia BiTurbo pochváliť novou prednou nápravou HiPerStrut, použitou doteraz výlučne pre najvýkonnejšiu verzie OPC. Tá si ľahšie poradí so zvýšenou hmotnosťou pohonnej sústavy čím znižuje tendencie k nedotáčavosti. Za príplatok je možné nový agregát kombinovať s pohonom oboch náprav 4×4.

Technické údaje
Počet valcov/ventilov 4/16 DOHC BiTurbo
Zdvihový objem (ccm) 1956
Max. výkon (kW/ot.) 143/ 4000
Max. krút. moment (Nm/ot.) 400/1750
0 – 100 km/h (s) 8,7
Max. rýchlosť (km/h) 230
Spotreba na 100 km (l) 4,9
debata chyba
Články podľa značiek