Subaru BRZ: Sen drifterov je zachránený. Prichádza v druhom vydaní

20.11.2020 10:00

Dnešné časy neprajú autám pre zábavu. Sťahujú sa nad nimi emisné mračná. Subaru s Toyotou to ale nevzdali. Na svet privedú nové dvojičky BRZ/GT86. Ako prvé sa predstavuje kupé s logom Subaru. Bude výkonnejšie a ešte zábavnejšie. Či sa ho dočkáme v Európe je veľkou otázkou.

Nové kupé sa tvári o čosi agresívnejšie ako v...
Nové kupé sa tvári o čosi agresívnejšie ako v minulosti. A má na to právo, pretože pod prednou kapotou je teraz viac koní. Autor: Subaru

Toyota GT86 a Subaru BRZ prišli na svet v roku 2012 ako spoločný projekt oboch automobiliek. Cieľom bolo vyrábať ľahké a obratné kupé s klasickou koncepciou – s pozdĺžne uloženým motorom vpredu a zadným náhonom. To sa aj podarilo. Dvojičky vybavené atmosférickým boxerom od Subaru s výkonom rovných 200 koní a nízkym ťažiskom však celkom nenaplnili predajné očakávania. Dlho sa preto špekulovalo, či bude spoločný projekt pokračovať. Vlani sa ale „drifteri“ dozvedeli skvelú správu. Nové kupé dostali požehnanie a dnes tu máme prvé z nich.

Subaru BRZ stavia opäť na Chapmanovskej filozofii nízkej hmotnosti, nízkeho ťažiska, presného riadenia a primeraného výkonu. To všetko je zabalené v karosérii atraktívneho 2+2 miestneho kupé za prijateľnú cenu. Všetky charakteristiky však novinka posúva o čosi ďalej. Platforma BRZ využíva modernejšie komponenty architektúry Subaru Global Platform (SGP), napríklad nové tlmiče a pružiny predného zavesenia McPherson. Zdokonalené sú aj dvojité lichobežníkové závesy zadných kolies. Viac zvarov, nový pomocný rám a viac vysokopevnostnej ocele sa zas podpísali na zvýšení torznej tuhosti o viac ako 60 %, čo je zárukou precíznych reakcií na trati.

Premyslená aerodynamika sa stará o odvod...
Premyslená aerodynamika sa stará o odvod horúceho vzduchu motora cez výduchy v blatníkoch a smeruje ho k prahom, ktoré majú funkciu spojlera pre zvýšenie prítlaku. Autor: Subaru

Napriek tomu, že karoséria je o 25 mm dlhšia a o približne 15 mm širšia a tiež napriek tomu, že BRZ ponúkne vyšší výkon a viac komfortu, dokázalo si ustrážiť svoju hmotnosť. Novinka má len 1 277 kg, iba o 7,7 kg viac ako predchodca. Použitím hliníkovej strechy, kapoty a blatníkov sa navyše podarilo opäť znížiť ťažisko, ktoré Subaru porovnáva s neporovnateľne drahšími superšportmi. Automobilka konečne vypočula aj odveké volanie zákazníkov po vyššom výkone. A zvládla to bez turbodúchadla. Pôvodný atmosférický dvojlitrový „boxer“ nahrádza verziou s väčším zdvihovým objemom 2,4 litra. To znamená nárast výkonu zo 151 na 170 kW.

Vzadu nechýba mohutný difúzor a dvojica...
Vzadu nechýba mohutný difúzor a dvojica neprehliadnuteľných výfukov. Autor: Subaru

Maximu je k dispozícii pri 6 000 otáčkach za minútu, ale obmedzovač zasiahne až pri 7 000 otáčkach, takže o zábavu je postarané. Zákazníkov rovnako poteší o 15 % vyššia dávka krútiaceho momentu, ktorý vrcholí hodnotou 249 Nm. Na výber bude 6-stupňová manuálna alebo 6-stupňová automatická prevodovka s novým režimom Sport. V tomto móde prichádza k slovu automatický medziplyn pri podraďovaní, ale aj senzor bočného zrýchlenia, ktorý prevodovke nedovolí zaradiť vyšší prevod pri prudkých prejazdoch zákrut.

Koncepcia sa nemení. Pod prednou kapotou...
Koncepcia sa nemení. Pod prednou kapotou pracuje naďalej atmosférický boxer, tentoraz ale s objemom 2,4 litra, čo znamená výkon 170 kW a krútiaci moment 249 Nm. Autor: Subaru

Dynamiku nepoznáme, no rozhodne môžeme očakávať akceleráciu na stovku za menej ako 7,6 sekundy súčasnej generácie. Maximálka by sa zas mohla vyšplhať nad 230 km/h. Teraz sa končí pri 226. Vodič bude navyše ťažiť z možnosti nastavenia trakčnej elektroniky VSC (Vehicle Stability Control) v piatich módoch. Po úplnej deaktivácii odovzdá BRZ zodpovednosť len do jeho rúk. Ale aj s aktivovanou stabilizáciu umožní toto driftovacie kupé ostrejšie výjazdy zo zákrut. Myslelo sa aj na bezpečnosť. No v tomto smere bude mať navrch verzia s automatom, vybavená paketom asistenčných systémov Subaru EyeSight Drive Assist.

Kabína je strohá ale funkčná. Novinkou je...
Kabína je strohá ale funkčná. Novinkou je digitálny kokpit aj 8-palcové multimediálne rozhranie Subaru Starlink. Autor: Subaru

Navonok sa BRZ tvári o čosi agresívnejšie ako v minulosti. Prednú časť zdobí zväčšený sací otvor a celkom nové reflektory. Svalnaté blatníky vypúšťajú horúci vzduch z motorového priestoru cez funkčné prieduchy a smerujú ho k novým aerodynamicky tvarovaným prahom. Aj táto vychytávka sa má spolu s väčším zadným spojlerom a difúzorom podieľať na vyššom prítlaku. Jednoducho, každý prvok BRZ má svoju funkciu. Nenájdete tu žiadne „lacné“ dizajnové „barličky“. Plne funkčná je aj dvojica neprehliadnuteľných výfukov, z ktorých sa bude šíriť typický zvuk boxera. V dnešných časoch naozaj nevídané.

Prepracovaná je aj kabína, kde Subaru zdôrazňuje perfektný výhľad vďaka tenkým predným stĺpikom. Podporuje ho aj strohá, prísne horizontálna palubná doska. Všetky potrebné informácie získava teraz „pilot“ z nového 7-palcového digitálneho prístrojového panela. Jeho centrom je otáčkomer s analógovým zobrazením a digitálnym rýchlomerov. Na trati však umožňuje aj lineárne zobrazenie otáčok a telemetrických údajov. Túto obrazovku dopĺňa 8-palcový infotainment Subaru Starlink s Apple CraPlay a Android Auto. O dokonalé držanie tela pri veľkom preťažení sa starajú prepracované anatomické sedadlá.

Pritom ostáva BRZ stále praktickým autom. Po sklopení zadných sedadiel doň naložíte dva golfové „bagy“ alebo štyri pneumatiky, ak sa rozhodnete vydať na okruh. Dokonca sa sem zmestí horský bicykel. Novinku uvedie Subaru na trh na jeseň budúceho roka. Zatiaľ spomína len ten americký. Výroba bude naďalej prebiehať v japonskom závode v Gunme, kde by malo na linkách čoskoro pribudnúť technologické dvojča s logom Toyoty. Uvidíme, či časom BRZ zamieri aj do Európy. Isté to nie je. Čisto benzínový model by totiž kazil emisný priemer Subaru na starom kontinente. Zvlášť ak nedisponuje čistým elektromobilom ani plug-in hybridom.

Subaru
		BRZ -
		2021
Subaru BRZ
		-
		2021
+24Subaru BRZ -
		2021

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Subaru BRZ #Subaru
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek