Mazda Skyactiv-G: ide to aj bez turba

V Mazde idú proti prúdu. Kým ostatné automobilky nahrádzajú objem motora preplňovaním, tu sa rozhodli na turbo zabudnúť.

08.08.2011 12:44
Mazda Foto:
Benzínový dvojliter 2,0 Skyactiv-G bude mať najvyšší kompresný pomer medzi sériovo vyrábanými motormi (14,0:1).
debata (3)

Účinnosť novej generácie benzínových atmosférických motorov s označením Skyactiv-G zlepšili zvýšeným kompresným pomerom. Nový 16-ventilový dvojliter má preto najvyšší kompresný pomer 14,0:1 medzi všetkými sériovo vyrábanými motormi. Pritom mu stačí normálny 95-oktánový benzín.

To, že vyšší kompresný pomer dokáže „vyžmýkať“ z paliva viac energie, nie je nijaká novinka, má to však svoj háčik. Príliš veľké stlačenie zmesi benzínu a paliva vedie k detonačnému horeniu, takzvanému klepaniu motora. Jednoducho, zmes sa zapáli skôr, ako padne iskra a piest dosiahne horný úvrat. Ako sa to teda Mazde podarilo?

Tajomstvo sa skrýva v kombinácii špeciálne tvarovaných piestov, ktoré znižujú čas horenia, čo skracuje čas, počas ktorého je nespálená zmes vystavená vysokým teplotám, a vstrekovačmi s jemnejším rozprášením paliva. Dôležité je aj to, aby sa časť horúcich výfukových plynov nedostávala späť do piestov. To by opäť zvyšovalo teplotu a tým riziko samovznietenia. Výfukové potrubie má preto nezvyklú koncepciu 4–2–1.

Špeciálny tvar dna piestov zamedzuje rizikovému... Foto: Mazda
Mazda Špeciálny tvar dna piestov zamedzuje rizikovému detonačnému horeniu.

Ďalšie zvýšenie účinnosti dosiahla Mazda znížením nasávacích strát. Škrtiacu klapku jednoducho nahradila premenlivým časovaním a zdvihom nasávacích ventilov. Tie zastúpia jej funkciu. Mazde sa tiež podarilo znížiť trecie straty v samotnom motore o neuveriteľných 30 percent. Postaralo sa o to zníženie trenia ventilov o 50 %, zníženie trenia piestnych krúžkov o 37 % a zníženie zotrvačných síl, znížením hmotnosti piestov o 20 a ojníc o 20 percent.

Výsledkom je, že v porovnaní s klasickým dvojlitrom má nový motor o 15 percent nižšiu spotrebu pri rovnakom zvýšení krútiaceho momentu. A k tomu má Mazda pripravené nové ľahké účinné prevodovky.

Prvým modelom s novou technikou sa v Európe stane kompaktné SUV Mazda CX-5 a neskôr Mazda2 a 3.

3 debata chyba
Články podľa značiek