O elektrickom Spartane EV sme počuli už na jar. Lenže prišla koronakríza a s tým aj sklz zaujímavého projektu. Malá česká spoločnosť MW Motors zo Štěnovíc pri Plzni však nezaháľala. Čas využila na testy zlepšenej verzie Spartanu EV, do ktorého aplikovala techniku retrokupé Luka, ktorý sa ukázal už pred dvoma rokmi. Pri pohľade na tohto jednoduchého pracanta sa vám vynoria spomienky na okupáciu Československa ruskými vojskami z roku 1968. Ozbrojené jednotky, ktoré ostali na našom území viac ako dve desaťročia, totiž využívali vo veľkom legendárny UAZ 469, vyrábaný od začiatku sedemdesiatych rokov.
Práve UAZ 469, presnejšie jeho modernizovaná verzia s názvom Hunter, je základom českého elektrického off-roadu. Benzínový 4-valec s objemom 2,5 litra dostal „padáka“ a jeho miesto zaujal synchrónny elektromotor s výkonom 120 kW. Ten je spojený s pôvodným rozvodom 4×4, čo znamená, že MWM Spartan neprišiel o pohon oboch náprav ani o redukčný prevod. O potrebnú zásobu elektrickej energie sa stará li-on akumulátor, opäť z Luky? S kapacitou 51 kWh. To je približne toľko, ako má elektrický Peugeot e-208, e-2008, Renault Zoe alebo nový Nissan Leaf. Nie je to veľa, ale tvorcovia tvrdia, že 150 kilometrový dojazd určeniu tohto auta postačuje. Šušká sa však aj o verzii s kapacitou 90 kWh!
Spartan EV využijú lesníci či dobrodruhovia najmä v prírode, kde sa nepredpokladajú diaľkové presuny ani vysoké rýchlosti. Tu sa bude Spartan cítiť ako ryba vo vode. Nielen vďaka nulovým emisiám, ale najmä kvôli svojim schopnostiam prekonávať náročný terén. Napomáha svetlá výška 210 mm, tuhé nápravy, brodivosť 500 mm a schopnosť ťahať príves s hmotnosťou 2,5 tony. K tomu všetkému odvezie päť dospelých. Momentálne prebiehajú náročné jazdné testy. Po nich zamieri Spartan EV na britský trh, kde už má MW Motors svoju pobočku. Možno preto, že Britom chýba ich pôvodný Land Rover Defender. Verzie s ľavostranným riadením prídu na rad koncom roka.