MWM Spartan: Elektrický UAZ z Čiech opäť vystrkuje rožky

Zdá sa, že česká firma MW Motors našla dieru na trhu. Do finále púšťa elektrickú verziu legendárneho ruského vojenského UAZ-u 469.

27.11.2020 18:00
debata (2)
Konverzia desaťročiami prevereného off-roadu... Foto: MW Motors
MWM Hunter - 2021 Konverzia desaťročiami prevereného off-roadu UAZ na elektrický pohon prináša presvedčivý výkon aj nulové emisie. Pre auto do prírody je to ideálna kombinácia.

O elektrickom Spartane EV sme počuli už na jar. Lenže prišla koronakríza a s tým aj sklz zaujímavého projektu. Malá česká spoločnosť MW Motors zo Štěnovíc pri Plzni však nezaháľala. Čas využila na testy zlepšenej verzie Spartanu EV, do ktorého aplikovala techniku retrokupé Luka, ktorý sa ukázal už pred dvoma rokmi. Pri pohľade na tohto jednoduchého pracanta sa vám vynoria spomienky na okupáciu Československa ruskými vojskami z roku 1968. Ozbrojené jednotky, ktoré ostali na našom území viac ako dve desaťročia, totiž využívali vo veľkom legendárny UAZ 469, vyrábaný od začiatku sedemdesiatych ro­kov.

Interiér je tak ako celý UAZ sparťansky... Foto: MW Motors
MWM Hunter EV - 2021 Interiér je tak ako celý UAZ sparťansky jednoduchý. Zmenili sa len prístroje, ktoré informujú napríklad o stave nabitia akumulátorov.

Práve UAZ 469, presnejšie jeho modernizovaná verzia s názvom Hunter, je základom českého elektrického off-roadu. Benzínový 4-valec s objemom 2,5 litra dostal „padáka“ a jeho miesto zaujal synchrónny elektromotor s výkonom 120 kW. Ten je spojený s pôvodným rozvodom 4×4, čo znamená, že MWM Spartan neprišiel o pohon oboch náprav ani o redukčný prevod. O potrebnú zásobu elektrickej energie sa stará li-on akumulátor, opäť z Luky? S kapacitou 51 kWh. To je približne toľko, ako má elektrický Peugeot e-208, e-2008, Renault Zoe alebo nový Nissan Leaf. Nie je to veľa, ale tvorcovia tvrdia, že 150 kilometrový dojazd určeniu tohto auta postačuje. Šušká sa však aj o verzii s kapacitou 90 kWh!

Elektromotor je napojený na pôvodný rozvod 4x4,... Foto: MW Motors
MWM Spartan - 2020 Elektromotor je napojený na pôvodný rozvod 4x4, čo znižuje výrobné náklady a cenu.

Spartan EV využijú lesníci či dobrodruhovia najmä v prírode, kde sa nepredpokladajú diaľkové presuny ani vysoké rýchlosti. Tu sa bude Spartan cítiť ako ryba vo vode. Nielen vďaka nulovým emisiám, ale najmä kvôli svojim schopnostiam prekonávať náročný terén. Napomáha svetlá výška 210 mm, tuhé nápravy, brodivosť 500 mm a schopnosť ťahať príves s hmotnosťou 2,5 tony. K tomu všetkému odvezie päť dospelých. Momentálne prebiehajú náročné jazdné testy. Po nich zamieri Spartan EV na britský trh, kde už má MW Motors svoju pobočku. Možno preto, že Britom chýba ich pôvodný Land Rover Defender. Verzie s ľavostranným riadením prídu na rad koncom roka.

V teréne by MWM Spartan EV nemal poznať... Foto: MW Motors
MWM Hunter - 2021 V teréne by MWM Spartan EV nemal poznať prekážky. Pomáha mu vysoký krútiaci moment a odolný podvozok.
Elektrickú novinku budú Česi za kanálom La Manche predávať za 39 900 libier, čo je takmer 45 000 eur. Nezáujmu sa ale MW Motors neobáva. „MWM Spartan je určený pre tých, na ktorých automobilky tak trochu zabudli. Pre ľudí, ktorí vyhľadávajú drsný a odolný stroj, ktorý si opravia doma v garáži. A ktorý je cenovo dostupný. Nie každý chce žrebce s vysokou cenou a drahou údržbou. Niektorí ľudia potrebujú kone na prácu. A presne k nim Spartan mieri,“ píše malá česká automobilová manufaktúra. Elektrická konverzia je zároveň obrovskou výhodou. Pretože Spartan s ľahkosťou prejde homologizačnými procesmi.
MWM Hunter - 2021
MWM Hunter - 2021
+16MWM Hunter - 2021

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Uaz #MWM Spartan
Články podľa značiek