Audi SQ5/Sportback: Rýchle SUV poháňa 6-valcová nafta!

03.12.2020 10:00

Aj v časoch antideselovej horúčky ostáva Audi verné nafte. Jeho dve rýchle SUV poháňa úžasný 6-valec 3,0 TDI. Stovku dajú za 5,1 sekundy. Čo viac si priať?

SQ5 spoznáte vďaka väčším sacím otvorom v...
SQ5 spoznáte vďaka väčším sacím otvorom v nárazníku, plastovému výpletu masky Single Frame či sériovo dodávaným svetlám Matrix LED. Autor: Audi

Audi vlani kompletne vynovilo rodinu ostrých verzií S a RS. A nafte sa veru nebránilo. Väčšina „esiek“ dostala naftové motory, ktoré emitujú menej CO2 ako ich benzínoví súrodenci. Výnimkou je len veľké SUV SQ7 a S3. Nafte ostávajú napriek antidieselovej horúčke, ktorá z iracionálnych dôvodov zachvátila Európu, verné aj najvýkonnejšie verzie kompaktných SUV SQ5 a SQ5 Sportback. Obe vybavil Ingolstadt veľkoobjemovým 6-valcom 3,0 TDI. A hoci tento motor poznáme z viacerých modelov so štyrmi kruhmi, pod kapotou ostrých Q5 doznal množstvo zmien. A nie sú veru kozmetické.

SQ5 a SQ5 Sportback majú o 30 mm znížený...
SQ5 a SQ5 Sportback majú o 30 mm znížený podvozok a sériové 20-palcové disky kolies. Za príplatok sú k dispozícii ešte väčšie kolesá s priemerom 21 palcov. Autor: Audi

Pôvodne hliníkové piesty nahradili piesty z kovanej ocele, čo znižuje tepelné straty. Vďaka ich pevnosti dokonca nedošlo ani k zvýšeniu hmotnosti. Solenoidové vstrekovače dopravujú palivo do valca s väčšou presnosťou. Dávku dokážu totiž rozdeliť až na osem samostatných fáz. Stoja za tým piezoelektrické snímače, monitorujúce zatváranie ihly. Menšie a ľahšie turbodúchadlo má rýchlejšie reakcie a vyššiu účinnosť, keďže využíva nový chladič stlačeného vzduchu voda-vzduch, namiesto pôvodného medzichladiča vzduch-vzduch. Umiestnený je medzi radmi valcov, čo skracuje dráhy prúdenia vzduchu a urýchľuje nárast tlaku.

Jasným avízom adrenalínovej povahy sú dva páry...
Jasným avízom adrenalínovej povahy sú dva páry koncoviek výfukov a difúzor. Svetlá s technológiou OLED sú za príplatok. Autor: Audi

To ale nie je všetko, motor dopĺňa elektrický kompresor (48 V), ktorý zahladí pri nízkych otáčkach akúkoľvek turbodieru. Audi preto sľubuje suverénne spontánny nárast krútiaceho momentu. To všetko završuje mild-hybridný systém so štartér-generátorom (BSG) poháňaným remeňom s výkonom osem kilowattov, napojeným tiež na 48 V elektrický okruh. Výsledkom je výkon 251 kW a fascinujúci krútiaci moment 700 Nm, ktorý je dostupný od 1 750 do 3 250 otáčok za minútu. Spolu s 8-stupňovým automatom a permanentným pohonom oboch náprav Quattro to znamená šprint na stovku za 5,1 sekundy.

Úžasný naftový 6-valec 3,0 TDI má turbodúchadlo...
Úžasný naftový 6-valec 3,0 TDI má turbodúchadlo aj elektrický kompresor. Vďaka tomu nepozná turbodieru. Disponuje výkonom 251 kW. S emisiami bojuje mild-hybridnou sústavou a dvojitou selektívnou katalytickou redukciou Twin dosing SCR. Autor: Audi

Len maximálnu rýchlosť krotí obmedzovač pri obligátnych 250 km/h. Mild-hybridný systém zároveň znižuje emisie. Umožňuje totiž vypínať spaľovací agregát aj počas jazdy, a to na celých 40 sekúnd. S oxidmi dusíka zas vynovený diesel bojuje dvoma SCR katalyzátormi – prvým umiestneným hneď za zberným výfukovým potrubím, ktorý má zároveň funkciu filtra pevných častíc, a druhým pod podlahou, ktorý odstráni zvyšné NOx. Výfukový trakt s elektricky ovládanou klapkou má zároveň ponúkať bohatú zvukovú kulisu.

Kabínu zušľachťuje športový volant a sedadlá či...
Kabínu zušľachťuje športový volant a sedadlá či dekorácie z hliníka a karbónu. Autor: Audi

Za príplatok vám Audi dodá športový diferenciál s aktívnym vektorovaním krútiaceho momentu, ktorý zrýchľuje výjazdy zo zákrut. S asfaltom spájajú ostré SQ5 20-palcové disky kolies obuté pneumatikami s profilom 255/45. Dopriať si ale môžete aj väčšie „dvadsaťjednotky“. Kolesá sú uchytené na 5-prvkových závesoch vpredu aj vzadu a disponujú výkonnými kotúčovými brzdami, vpredu so 6-piestikovými strmeňmi. Štandardom je tuhší podvozok znížený v porovnaní s bežnými Q5 až o 30 mm. To sú ale len jedny z viacerých odlišností, ktorými dáva SQ5 navonok svoju adrenalínovú DNA.

Ďalej sú tu väčšie sacie otvory v nárazníku a plastový výplet osemhrannej masky. Svetlá obsahujú štandardne technológiu Matrix LED. Zadný nárazník zdobí matná hliníková vložka s difúzorom a neprehliadnuteľnými dvoma pármi oválnych koncoviek výfukov. Za príplatok sú pripravené zadné svetlá z organických diód OLED. Kabínu zušľachťuje tmavosivé alebo čierne čalúnenie s kontrastným prešívaním. Sedadlá sú štandardne vybavené elektrickým nastavovaním. Nechýba sploštený kožený volant, hliníkové pedále a prahy či dekorácie z brúseného hliníka alebo karbónu.

Novinky sa dostanú na európsky trh v prvej polovici budúceho roka. A budú to mať poriadne ďaleko. Výrobu modelového radu Q5, vrátane SQ5 a verzií Sportback totiž zabezpečuje mexický závod Audi Chiapia. Čínsky trh zasa bude zásobovať montážna linka v Changchune.

Audi SQ5
		TDI -
		2021
Audi SQ5
		TDI -
		2021
+27Audi SQ5 TDI -
		2021

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#TDI #Audi SQ5 #Audi Q5 #Audi
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek