Audi vlani kompletne vynovilo rodinu ostrých verzií S a RS. A nafte sa veru nebránilo. Väčšina „esiek“ dostala naftové motory, ktoré emitujú menej CO2 ako ich benzínoví súrodenci. Výnimkou je len veľké SUV SQ7 a S3. Nafte ostávajú napriek antidieselovej horúčke, ktorá z iracionálnych dôvodov zachvátila Európu, verné aj najvýkonnejšie verzie kompaktných SUV SQ5 a SQ5 Sportback. Obe vybavil Ingolstadt veľkoobjemovým 6-valcom 3,0 TDI. A hoci tento motor poznáme z viacerých modelov so štyrmi kruhmi, pod kapotou ostrých Q5 doznal množstvo zmien. A nie sú veru kozmetické.
Pôvodne hliníkové piesty nahradili piesty z kovanej ocele, čo znižuje tepelné straty. Vďaka ich pevnosti dokonca nedošlo ani k zvýšeniu hmotnosti. Solenoidové vstrekovače dopravujú palivo do valca s väčšou presnosťou. Dávku dokážu totiž rozdeliť až na osem samostatných fáz. Stoja za tým piezoelektrické snímače, monitorujúce zatváranie ihly. Menšie a ľahšie turbodúchadlo má rýchlejšie reakcie a vyššiu účinnosť, keďže využíva nový chladič stlačeného vzduchu voda-vzduch, namiesto pôvodného medzichladiča vzduch-vzduch. Umiestnený je medzi radmi valcov, čo skracuje dráhy prúdenia vzduchu a urýchľuje nárast tlaku.
To ale nie je všetko, motor dopĺňa elektrický kompresor (48 V), ktorý zahladí pri nízkych otáčkach akúkoľvek turbodieru. Audi preto sľubuje suverénne spontánny nárast krútiaceho momentu. To všetko završuje mild-hybridný systém so štartér-generátorom (BSG) poháňaným remeňom s výkonom osem kilowattov, napojeným tiež na 48 V elektrický okruh. Výsledkom je výkon 251 kW a fascinujúci krútiaci moment 700 Nm, ktorý je dostupný od 1 750 do 3 250 otáčok za minútu. Spolu s 8-stupňovým automatom a permanentným pohonom oboch náprav Quattro to znamená šprint na stovku za 5,1 sekundy.
Len maximálnu rýchlosť krotí obmedzovač pri obligátnych 250 km/h. Mild-hybridný systém zároveň znižuje emisie. Umožňuje totiž vypínať spaľovací agregát aj počas jazdy, a to na celých 40 sekúnd. S oxidmi dusíka zas vynovený diesel bojuje dvoma SCR katalyzátormi – prvým umiestneným hneď za zberným výfukovým potrubím, ktorý má zároveň funkciu filtra pevných častíc, a druhým pod podlahou, ktorý odstráni zvyšné NOx. Výfukový trakt s elektricky ovládanou klapkou má zároveň ponúkať bohatú zvukovú kulisu.
Za príplatok vám Audi dodá športový diferenciál s aktívnym vektorovaním krútiaceho momentu, ktorý zrýchľuje výjazdy zo zákrut. S asfaltom spájajú ostré SQ5 20-palcové disky kolies obuté pneumatikami s profilom 255/45. Dopriať si ale môžete aj väčšie „dvadsaťjednotky“. Kolesá sú uchytené na 5-prvkových závesoch vpredu aj vzadu a disponujú výkonnými kotúčovými brzdami, vpredu so 6-piestikovými strmeňmi. Štandardom je tuhší podvozok znížený v porovnaní s bežnými Q5 až o 30 mm. To sú ale len jedny z viacerých odlišností, ktorými dáva SQ5 navonok svoju adrenalínovú DNA.
Ďalej sú tu väčšie sacie otvory v nárazníku a plastový výplet osemhrannej masky. Svetlá obsahujú štandardne technológiu Matrix LED. Zadný nárazník zdobí matná hliníková vložka s difúzorom a neprehliadnuteľnými dvoma pármi oválnych koncoviek výfukov. Za príplatok sú pripravené zadné svetlá z organických diód OLED. Kabínu zušľachťuje tmavosivé alebo čierne čalúnenie s kontrastným prešívaním. Sedadlá sú štandardne vybavené elektrickým nastavovaním. Nechýba sploštený kožený volant, hliníkové pedále a prahy či dekorácie z brúseného hliníka alebo karbónu.
Novinky sa dostanú na európsky trh v prvej polovici budúceho roka. A budú to mať poriadne ďaleko. Výrobu modelového radu Q5, vrátane SQ5 a verzií Sportback totiž zabezpečuje mexický závod Audi Chiapia. Čínsky trh zasa bude zásobovať montážna linka v Changchune.