Toyota Mirai: Koniec kompromisov. Zo sedanu na vodík je takmer Lexus!

09.12.2020 06:00

Toyota to s vodíkom nevzdáva. To napriek tomu, že prvá generácia Miraiu bola v podstate fiaskom. Tá nová už nie je avantgardou, ale krásnym sedanom. Navyše má o 30 % dlhší dojazd, o 12 % vyšší výkon a je o 20 % lacnejší!

Mirai druhej generácie prekonal obrovskú zmenu....
Mirai druhej generácie prekonal obrovskú zmenu. Z alternatívneho vodíkového „čuda“ sa stal atraktívny sedan s proporciami prémiových modelov vyššej strednej triedy. Autor: Toyota

Toyota patrí s Hondou a Hyundaiom k jediným automobilkám, ktoré vidia budúcnosť vo vodíku. A to až tak, že technológiu palivových článkov doviedla na výrobné linky. Už v roku 2014 predstavila svoj sériový hybridný model Mirai. Veľkú dieru do sveta s ním však neurobila. Za šesť rokov dodala zákazníkom približne 10 000 kusov, čo bolo hlboko za pôvodnými očakávaniami. Dôvod môžeme hľadať nielen v nedostatočnej vodíkovej infraštruktúre či vysokej cene, ale tiež v kontroverznom dizajne. Jednoducho, Mirai bol skôr experimentom pre nadšencov než autom, ktoré by vás dostalo krásou a jazdnými vlastnosťami. Lenže to všetko má zmeniť druhá generácia.

Nový Mirai, ktorý sa predstavil vlani v Tokiu v podobe konceptu, sa rodil s ambíciou ponúknuť suverénny sedan so všetkým, čo k tomu patrí – atraktívnymi krivkami, komfortom bez kompromisov a presvedčivým správaním na ceste. „Pracovali sme na tom, aby sme vyrobili auto, ktoré budú zákazníci chcieť jednoducho preto, že sa im páči, pretože má emocionálny dizajn a výkon, ktorý im vyčaruje úsmev na tvári,“ povedal Yoshikazu Tanaka, šéf projektu Miraia. A zdá sa, že Toyote sa to podarilo. No musela celý koncept „prekopať“ doslova od podlahy. Nové, dynamickejšie proporcie sú totiž výsledkom radikálnej zmeny architektúry vodíkového pohonu.

Nový Mirai je o 65 mm nižší a má o 85 mm dlhší...
Nový Mirai je o 65 mm nižší a má o 85 mm dlhší rázvor náprav. Celková dĺžka sa natiahla na 4 975 mm. Hoci splývavá zadná silueta evokuje liftback, je klasickým sedanom. Autor: Toyota

Základom Miraia sa stala platforma GA-L, používaná najmä pre modely Lexusu. Palivové články sa „presťahovali“ spod podlahy pod prednú kapotu. Tri vodíkové nádrže našli miesto v tvare písmena T – jedna umiestnená pozdĺžne v stredovom tuneli a dve priečne pod zadnými sedadlami. Celé to dopĺňa li-ion batéria a zadný elektromotor pod dnom batožinového priestoru. Všetky komponenty sú kompaktnejšie, takže sériový Mirai môže byť teraz až o 65 mm (1 470 mm) nižší. Luxusný charakter podporuje aj veľkorysý rázvor náprav s hodnotou 2 920 mm (+85 mm) a tiež celová dĺžka 4 975 mm, ktorá zodpovedá segmentu vyššej strednej triedy.

Interiér v ničom nezaostáva za luxusnou Toyotou...
Interiér v ničom nezaostáva za luxusnou Toyotou Camry alebo Lexusom ES. Špičkový je dizajn, materiály aj infotainment. A konečne odvezie piatich cestujúcich. Autor: Toyota

Upravený „lejaut“ priniesol aj ďalší obrovský bonus v podobe rozloženia hmotnosti medzi nápravy v pomere 50 : 50. Za volantom by ste tak mali zažiť radosť z jazdy podobnú prémiovým sedanom. Zvlášť, ak má Mirai zadný náhon a plne nezávislé zavesenie kolies. O 75 mm sa tiež rozšíril rozchod kolies. Devätnásť- alebo dvadsaťpalcové disky obúvajú pneumatiky s profilom 235/55 R19, respektíve 245/45 R20. Takže Mirai by mal byť na diaľnici či v zákrutách rovnako suverénny ako Lexus. A konkurovať by mal svojim hybridným súrodencom aj dynamikou. Nová vodíková technológia mu totiž priniesla viac výkonu. Pritom jej hmotnosť klesla o neuveriteľných 50 %. Sledoval sa každý gram každého komponentu.

Celá vodíková technológia je až o 50 % ľahšia....
Celá vodíková technológia je až o 50 % ľahšia. Pritom má o 20 % vyšší výkon a zabezpečí o 30 % dlhší dojazd. Autor: Toyota

Mirai obsahuje celkom 330 palivových článkov s rekordnou výkonovou hustotou 5,4 kW/l. Poskytujú výkon 128 kW, čo je 20 % viac ako v minulosti (114 kW). Navyše sú články plne funkčné aj pri teplote mínus 30 stupňov Celzia. Pôvodnú NiMH batériu nahradil ľahší a menší li-ion akumulátor s kapacitou 1,243 kWh, zodpovedajúci hybridným modelom Toyoty a Lexusu. Vysokotlakové nádrže uskladnia 5,6 kg vodíka, o kilogram viac v porovnaní s prvou generáciou. To sa spolu s lepšou aerodynamikou a vyššou účinnosťou vodíkového pohonu, podpísalo na predĺžení dojazdu o 30 %. Na jedno natankovanie zvládne Mirai 650 km. Ani tu teda nezaostáva za benzínovou klasikou.

Palivové články našli miesto pod prednou...
Palivové články našli miesto pod prednou kapotou. Predtým sa nachádzali v podlahe. Vďaka tomu má Mirai až tri vodíkové nádrže. Autor: Toyota

Presnú dynamiku nepoznáme, no akcelerácia z 0 na 100 km/h bude nepochybne kratšia ako pôvodných 9,6 sekundy prvej generácie. A čo je čarovné, Mirai nielenže neprodukuje žiadne škodlivé emisie, ale dokonca čistí vzduch. Jeho filter zachytáva z ovzdušia oxidy síry (SOx), oxidy dusíka (NOx) a pevné častice PM 2.5. Odpadom je len čistá voda. Interiér Miraia prekonal rovnako radikálnu zmenu. Už len tým, že na rozdiel od svojho predchodcu odvezie piatich cestujúcich. Kabína je spracovaná vo vyslovene prémiovom štýle. Týka sa to dizajnu aj materiálov. Digitálny kokpit dopĺňa veľký 12,3-palcový displej infotainmentu.

Toyota tiež sľubuje vysoký akustický komfort. Nielen vďaka lepšej aerodynamike ale aj zníženým hlučnosti sania vzduchu do palivových článkov a jeho odvodu pomocou veľkokapacitného tlmiča. Automobilka verí, že nový Mirai bude pre zákazníkov oveľa atraktívnejší. Lákať ich bude dokonca nižšou cenou. Tá má klesnúť o približne 20 %. Toyota očakáva, že predaj zvýši až desaťnásobne, čo by predstavovalo asi 16 000 registrácií ročne. Ruka v ruke s touto ambíciou však bude musieť ísť aj rozvoj vodíkovej infraštruktúry. Ak totiž nie je kde vodíkové auto natankovať, jeho šance sú nulové. V tomto smere majú obrovský náskok čisté elektromobily, ktorým ale Toyota zatiaľ príliš neholduje.

Toyota
		Mirai -
		2021
Toyota
		Mirai -
		2021
+16Toyota Mirai -
		2021

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#vodíkové autá #Toyota Mirai #Toyota #palivové články
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek