Toyota Mirai: Koniec kompromisov. Zo sedanu na vodík je takmer Lexus!

Toyota to s vodíkom nevzdáva. To napriek tomu, že prvá generácia Miraiu bola v podstate fiaskom. Tá nová už nie je avantgardou, ale krásnym sedanom. Navyše má o 30 % dlhší dojazd, o 12 % vyšší výkon a je o 20 % lacnejší!

09.12.2020 06:00
9
Mirai druhej generácie prekonal obrovskú zmenu.... Foto: Toyota
Toyota Mirai - 2021 Mirai druhej generácie prekonal obrovskú zmenu. Z alternatívneho vodíkového „čuda“ sa stal atraktívny sedan s proporciami prémiových modelov vyššej strednej triedy.

Toyota patrí s Hondou a Hyundaiom k jediným automobilkám, ktoré vidia budúcnosť vo vodíku. A to až tak, že technológiu palivových článkov doviedla na výrobné linky. Už v roku 2014 predstavila svoj sériový hybridný model Mirai. Veľkú dieru do sveta s ním však neurobila. Za šesť rokov dodala zákazníkom približne 10 000 kusov, čo bolo hlboko za pôvodnými očakávaniami. Dôvod môžeme hľadať nielen v nedostatočnej vodíkovej infraštruktúre či vysokej cene, ale tiež v kontroverznom dizajne. Jednoducho, Mirai bol skôr experimentom pre nadšencov než autom, ktoré by vás dostalo krásou a jazdnými vlastnosťami. Lenže to všetko má zmeniť druhá generácia.

Nový Mirai, ktorý sa predstavil vlani v Tokiu v podobe konceptu, sa rodil s ambíciou ponúknuť suverénny sedan so všetkým, čo k tomu patrí – atraktívnymi krivkami, komfortom bez kompromisov a presvedčivým správaním na ceste. „Pracovali sme na tom, aby sme vyrobili auto, ktoré budú zákazníci chcieť jednoducho preto, že sa im páči, pretože má emocionálny dizajn a výkon, ktorý im vyčaruje úsmev na tvári,“ povedal Yoshikazu Tanaka, šéf projektu Miraia. A zdá sa, že Toyote sa to podarilo. No musela celý koncept „prekopať“ doslova od podlahy. Nové, dynamickejšie proporcie sú totiž výsledkom radikálnej zmeny architektúry vodíkového pohonu.

Nový Mirai je o 65 mm nižší a má o 85 mm dlhší... Foto: Toyota
Toyota Mirai - 2021 Nový Mirai je o 65 mm nižší a má o 85 mm dlhší rázvor náprav. Celková dĺžka sa natiahla na 4 975 mm. Hoci splývavá zadná silueta evokuje liftback, je klasickým sedanom.

Základom Miraia sa stala platforma GA-L, používaná najmä pre modely Lexusu. Palivové články sa „presťahovali“ spod podlahy pod prednú kapotu. Tri vodíkové nádrže našli miesto v tvare písmena T – jedna umiestnená pozdĺžne v stredovom tuneli a dve priečne pod zadnými sedadlami. Celé to dopĺňa li-ion batéria a zadný elektromotor pod dnom batožinového priestoru. Všetky komponenty sú kompaktnejšie, takže sériový Mirai môže byť teraz až o 65 mm (1 470 mm) nižší. Luxusný charakter podporuje aj veľkorysý rázvor náprav s hodnotou 2 920 mm (+85 mm) a tiež celová dĺžka 4 975 mm, ktorá zodpovedá segmentu vyššej strednej triedy.

Interiér v ničom nezaostáva za luxusnou Toyotou... Foto: Toyota
Toyota Mirai - 2021 Interiér v ničom nezaostáva za luxusnou Toyotou Camry alebo Lexusom ES. Špičkový je dizajn, materiály aj infotainment. A konečne odvezie piatich cestujúcich.

Upravený „lejaut“ priniesol aj ďalší obrovský bonus v podobe rozloženia hmotnosti medzi nápravy v pomere 50 : 50. Za volantom by ste tak mali zažiť radosť z jazdy podobnú prémiovým sedanom. Zvlášť, ak má Mirai zadný náhon a plne nezávislé zavesenie kolies. O 75 mm sa tiež rozšíril rozchod kolies. Devätnásť- alebo dvadsaťpalcové disky obúvajú pneumatiky s profilom 235/55 R19, respektíve 245/45 R20. Takže Mirai by mal byť na diaľnici či v zákrutách rovnako suverénny ako Lexus. A konkurovať by mal svojim hybridným súrodencom aj dynamikou. Nová vodíková technológia mu totiž priniesla viac výkonu. Pritom jej hmotnosť klesla o neuveriteľných 50 %. Sledoval sa každý gram každého komponentu.

Celá vodíková technológia je až o 50 % ľahšia.... Foto: Toyota
Toyota Mirai - 2021 Celá vodíková technológia je až o 50 % ľahšia. Pritom má o 20 % vyšší výkon a zabezpečí o 30 % dlhší dojazd.

Mirai obsahuje celkom 330 palivových článkov s rekordnou výkonovou hustotou 5,4 kW/l. Poskytujú výkon 128 kW, čo je 20 % viac ako v minulosti (114 kW). Navyše sú články plne funkčné aj pri teplote mínus 30 stupňov Celzia. Pôvodnú NiMH batériu nahradil ľahší a menší li-ion akumulátor s kapacitou 1,243 kWh, zodpovedajúci hybridným modelom Toyoty a Lexusu. Vysokotlakové nádrže uskladnia 5,6 kg vodíka, o kilogram viac v porovnaní s prvou generáciou. To sa spolu s lepšou aerodynamikou a vyššou účinnosťou vodíkového pohonu, podpísalo na predĺžení dojazdu o 30 %. Na jedno natankovanie zvládne Mirai 650 km. Ani tu teda nezaostáva za benzínovou klasikou.

Palivové články našli miesto pod prednou... Foto: Toyota
Toyota Mirai - 2021 Palivové články našli miesto pod prednou kapotou. Predtým sa nachádzali v podlahe. Vďaka tomu má Mirai až tri vodíkové nádrže.

Presnú dynamiku nepoznáme, no akcelerácia z 0 na 100 km/h bude nepochybne kratšia ako pôvodných 9,6 sekundy prvej generácie. A čo je čarovné, Mirai nielenže neprodukuje žiadne škodlivé emisie, ale dokonca čistí vzduch. Jeho filter zachytáva z ovzdušia oxidy síry (SOx), oxidy dusíka (NOx) a pevné častice PM 2.5. Odpadom je len čistá voda. Interiér Miraia prekonal rovnako radikálnu zmenu. Už len tým, že na rozdiel od svojho predchodcu odvezie piatich cestujúcich. Kabína je spracovaná vo vyslovene prémiovom štýle. Týka sa to dizajnu aj materiálov. Digitálny kokpit dopĺňa veľký 12,3-palcový displej infotainmentu.

Toyota tiež sľubuje vysoký akustický komfort. Nielen vďaka lepšej aerodynamike ale aj zníženým hlučnosti sania vzduchu do palivových článkov a jeho odvodu pomocou veľkokapacitného tlmiča. Automobilka verí, že nový Mirai bude pre zákazníkov oveľa atraktívnejší. Lákať ich bude dokonca nižšou cenou. Tá má klesnúť o približne 20 %. Toyota očakáva, že predaj zvýši až desaťnásobne, čo by predstavovalo asi 16 000 registrácií ročne. Ruka v ruke s touto ambíciou však bude musieť ísť aj rozvoj vodíkovej infraštruktúry. Ak totiž nie je kde vodíkové auto natankovať, jeho šance sú nulové. V tomto smere majú obrovský náskok čisté elektromobily, ktorým ale Toyota zatiaľ príliš neholduje.

Toyota Mirai - 2021
Toyota Mirai - 2021
+16Toyota Mirai - 2021

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
9 debata chyba
Viac na túto tému: #vodíkové autá #Toyota Mirai #Toyota #palivové články
Články podľa značiek