Aj Hyundai a Kia majú elektrickú platformu. S napätím ako Porsche Taycan!

Kia a Hyundai plánujú už budúci rok vstúpiť do čisto elektrickej éry. Jej základom sa stane platforma E-GMP. Konkurencia bude mať čo robiť. Táto architektúra totiž exceluje napätím 800 V, ktoré umožní ultrarýchle nabíjanie, vysoký výkon a dlhý dojazd. V súčasnosti používa takúto technológiu iba Porsche.

09.12.2020 12:00
debata (5)
Nová platforma umožní stavbu ešte účinnejších,... Foto: Hyundai Kia
Hyundai Kia - elektrická platforma E-GMP Nová platforma umožní stavbu ešte účinnejších, výkonnejších, bezpečnejších a priestrannejších elektromobilov.

Kórejský koncern Kia Hyundai nie je na poli elektrifikácie žiadnym nováčikom. Na trhu má elektrické verzie Hyundaiu Ioniq, Hyundaiu Kona, Kie Soul a Kie Niro. Všetky tieto batériové vozidlá sú však postavené na multienergetickej platforme, ktorá umožňuje aj zástavbu spaľovacieho motora. Pre prechodné obdobie to stačilo, no do budúcnosti nie. Kia a Hyundai preto prichádzajú s úplne novou, čisto elektrickou platformou E-GMP, akousi obdobou platformy EMP, ktorú používa koncern VW, napríklad v novom ID.3 alebo v Škode Enyaq. Kórejci však išli ešte ďalej.

Platforma E-GMP bude totiž pracovať štandardne s napätím 800 V. To je obrovská užívateľská výhoda, pretože táto technológia skracuje čas nabíjania – jeden z neuralgických bodov súčasných elektromobilov. Na vysokovýkonných nabíjačkách siete Ionity s výkonom 350 kW sa batérie nabijú na 80 % za 18 minút a na predĺženie dojazdu o 100 kilometrov bude novým elektromobilom stačiť iba päť. Platforma je vyrobená z ultravysoko­pevnostnej ocele, čo jej prepožičiava vysokú tuhosť a nízku hmotnosť. Batériový blok chránenia oceľové pláty lisovanými za horúca.

Platforma E-GMP uprednostní zadný náhon, v... Foto: Hyundai Kia
Hyundai Kia - elektrická platforma E-GMP Platforma E-GMP uprednostní zadný náhon, v pláne sú však aj verzie 4x4 s dvojicou elektromotorov.

Platforma umožní maximalizovať vnútorný priestor. Krátke previsy totiž ustúpia dlhému rázvoru a batérie zabudované medzi nápravami zas vytvoria úplne vodorovnú podlahu. Architektúra má byť mimoriadne flexibilná, takže ju automobilka využije pri stavbe hatchbackov, sedanov, crossoverov aj populárnych SUV. Zaujímavou črtou je, že platforma má prioritne zadný náhon. Práve tu je umiestnený nový elektromotor je kompaktnejší a má až o 70 % vyššie otáčky. Integrovaný je v jedinom celku s prevodovkou a meničom napätia.

Výkonný elektromotor bude integrovaný s... Foto: Hyundai Kia
Hyundai Kia - elektrická platforma E-GMP Výkonný elektromotor bude integrovaný s prevodovkou a meničom napätia.

Tento hnací modul (PE) je spojený s integrovanou nápravou (IDA), ktorá spája ložiská s hnacími hriadeľmi. Samozrejme, dostupné budú aj verzie 4×4 s dvojicou elektromotorov. Prídavný predný elektromotor bude disponovať odpájaním prevodovky, čo zníži straty v situácii, keď vodič využíva iba pohon zadných kolies. Celé to doplní li-ion akumulátor, ktorého energetická hustota bude vyššia o 10 %, najmä vďaka účinnejšiemu chladiacemu systému. Výsledkom má byť dojazd až 500 km, podľa normy WLTP. Kapacita batérií bude, pochopiteľne, škálovateľná podľa typu vozidla.

Koncern sľubuje, že najvýkonnejšia verzia elektromobilu novej generácie má akcelerovať na stovku za 3,5 sekundy. A očakávať môžeme aj vyššiu maximálnu rýchlosť, ako majú súčasné koncernové elektromobily. Tomu zodpovedá vyspelá konštrukcia podvozka s plne nezávislým zavesením kolies – vzadu na 5-prvkových závesoch, typických pre modely vyšších tried. Jazdné vlastnosti podporí nižšie ťažisko dané kompaktnejšou a nižšie situovanou batériou. Platforma E-GMP bude mať premiéru už budúci rok v novom Hyundai Ioniq 5. Pôjde o sériovú verziu vlaňajšieho konceptu Hyundai 45. Ale to je len začiatok.

Postupne pribudnú elektromobily Ioniq 6 a 7. Z označenia Ioniq sa teda stane samostatná, čisto elektrická značka. Do roku 2025 chce mať Hyundai na trhu 23 batériových vozidiel a ročne predávať viac ako milión elektromobilov. K nim sa pridá sedem elektromobilov sesterskej Kie, ktorá plánuje zvýšiť podiel elektrických áut na celkových registráciách na 20 %. A aby sa elektromobilom ľahšie „dýchalo“ Hyundai bude naďalej investovať so svojimi partnermi do siete rýchlonabíjacích staníc Ionity. V súčasnosti je ich na hlavných európskych ťahoch 298. Do konca roka 2022 ich má byť ale 400, z toho 53 je už vo výstavbe.
Hyundai Kia - elektrická platforma E-GMP
Hyundai Kia - elektrická platforma E-GMP
+7Hyundai Kia - elektrická platforma E-GMP

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Kia #Hyundai #elektromobily #elektrická platforma #E-GMP
Články podľa značiek