Texaská spoločnosť Hennessey nie je vo svete hyperšportov žiadnym nováčikom. Táto tuningová firma dala o sebe vedieť už v roku 2011, keď predstavila Venom GT na základoch Lotusu Elise, ktorý zvládal maximálku 427 km/h. V roku 2017 na výstave Sema v Las Vegas zasa očarila konceptom hyperšportu Venom F5. Ten naznačil, že Hennessey mieri k plne autorskému modelu. A naozaj, po troch rokoch prác sa stáva realitou. Má byť poriadnou lekciou pre ostrieľaných hráčov, akými sú Bugatti Chiron, Koenigsegg Agera, či hyperšporty z dielne americkej spoločnosti SSC a jej najnovšieho modelu Tuatara.
Venom F5 je pomenovaný podľa označenia zničujúcich tornád, ktoré dosahujú rýchlosť viac ako 500 km/h. V tomto prípade je to naozaj výstižné. Srdcom tejto šelmy, kompletne vyrobenej z karbónu, je vidlicový 8-valec s objemom 6,6 litra, umiestnený pred zadnou nápravou. Aby vydržal enormné namáhanie, je jeho blok z liatiny. Hliníkové sú len hlavy valcov. Montuje sa, samozrejme, ručne. Vrátane dvoch mohutných turbodúchadiel, ktoré sa starajú o výsledných 1 842 koní, teda 1 354 kW a krútiaci moment zo sveta ťahačov – 1 617 Nm. Motor váži len 289 kg a svoju energiu prenáša výlučne na zadné kolesá cez 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku.
Šetril sa každý gram hmotnosti. Tak napríklad, monokok karosérie váži vďaka uhlíkovým vláknam iba 89 kg. Pohotovostná hmotnosť Venomu F5, ktorá je 1 360 kg, potom znamená, že na každý kilogram pripadá 1,35 koňa výkonu. Asi neprekvapí, že Venom F5 za takýchto okolností šprintuje na stovku za 2,6 sekundy, dvojnásobok dosiahne za 4,7 sekundy a maximálkou pokorí 500 km/h. Na siedmom prevodovom stupni by to malo byť presne 534 km/h. Podmienkou je však využitie jazdného režimu F5. Módov je ale viac. Venom disponuje ešte režimami Sport, Trak, Drag a Wet. O adrenalín teda núdza nebude. Zvlášť, ak Venom F5 posádku nijako zvlášť nerozmaznáva.
V sparťansky vybavenom interiéri budú vodič a spolujazdec cítiť naplno energiu tohto auta. Chýbajúca vrchná časť volantu uľahčí výhľad na 7-palcový digitálny kokpit, ktorý zobrazuje len tie najdôležitejšie informácie. Ostatné údaje sú sústredené do centrálneho displeja s uhlopriečkou deväť palcov. Sympatické je, že napriek brutalite nemá Venom F5 nijak zvlášť agresívny dizajn. Jeho aerodynamické telo s dĺžkou 4 666, šírkou 1 960 a výškou len 1 131 mm pôsobí mimoriadne úhľadne. Zadné krídlo sa vysúva, len keď je to nevyhnutné. S asfaltom spájajú Venom F5 pneumatiky Michelin Pilot Cup Sport 2 s profilom 265/35 na predných a 345/50 R20 na zadných kolesách.
Disky ukrývajú výkonné karbón-keramické 15,35-palcové brzdové kotúče. Vzniknúť má len 24 vzácnych exemplárov. Napriek astronomickej cene 1,8 milióna dolárov sa Hennessey o nezáujem neobáva. No ešte musí potvrdiť, že Venom F5 je skutočne najrýchlejším sériovo vyrábaným autom planéty. Oficiálny rýchlostný rekord chce dosiahnuť na 5,2 km dlhej trati americkej vesmírnej agentúry NASA, s ktorou má uzavretú dohodu. A aby nemohlo dôjsť k jeho spochybneniu výsledkov, tak ako nedávno v prípade konkurenčného SSC Tuatara, prítomní budú experti spoločnosti Racelogic, médiá aj budúci či potenciálni zákazníci.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 666 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 960 |
Výška (mm) | 1 131 |
Rázvor náprav (mm) | 2 800 |
Suchá hmotnosť (kg) | 1 360 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 385 |
Technické údaje
Motor | 6,6 V8 bi-turbo |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 8/32 |
Zdvihový objem (ccm) | 6 555 |
Max. výkon (kW/ot.) | 1 354/8 000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 1 617 Nm |
Prevodovka | 7-dvojspojková |
Pohon | zadný |
0 – 100 km/h (s) | 2,6 |
0 – 200 km/h (s) | 4,7 |
0 – 300 km/h (s) | 8,4 |
0 – 400 km/h (s) | 15,5 |
Max. rýchlosť (km/h) | 534 (neoficiálne) |