Švédska manufaktúra Koenigsegg sa na jar pochválila hyperšportom Jesko, pomenovanom po otcovi zakladateľa spoločnosti Christiana von Koenigsegga. Toto auto si vyslúžilo náležitú pozornosť, pretože aj s plnou nádržou má menej kilogramov ako koní pod kapotou. Pritom nepočíta s pomocou elektromotorov. A to nespomíname revolučnú 9-stupňovú prevodovku Light Speed Transmission (LST) s ôsmimi spojkami či riadenie zadných kolies, ktoré je vo svete hyperšportov unikátom. Teraz sa k ultimatívnemu Jesku, ktoré sa cíti najlepšie na okruhoch, pridáva verzia Absolut. Tá má byť oveľa komfortnejšia na bežných cestách, a navyše má dosahovať vyššiu maximálnu rýchlosť.
Jesko Absolut spoznáte na prvý pohľad. Prišlo totiž o agresívne zadné prítlačné krídlo aj o otvor v prednej kapote. Jednoducho, pôsobí elegantnejšie. Cieľom úprav bolo ale najmä znížiť odpor vzduchu, pretože Absolut nepotrebuje taký veľký prítlak. Aj preto má dlhšiu zadnú kapotu a aerodynamicky optimalizované zadné disky kolies. No najväčšou vychytávkou sú nepochybne dva vertikálne stabilizátory inšpirované americkou stíhačkou F-16, ktoré zvyšujú stabilitu pri vysokých rýchlostiach a redukujú turbulencie za vozidlom. Výsledkom je excelentne nízky koeficient aerodynamického odporu vzduchu Cd 0,278 pri čelnej ploche len 1,88 štvorcového metra.
„Jesko Absolut je svojim šokujúco nízkym koeficientom odporu vzduchu predurčené dosiahnuť neslýchané hodnoty maximálnej rýchlosti,“ povedal Christian von Koenigsegg. Samozrejme, v kombinácii s brutálnym výkonom jeho 5-litrového 8-valca dopovaného dvoma obrími turbodúchadlami a kompresorom, ktorý pumpuje stlačený vzduch pod tlakom 20 barov do karbónového zásobníka. To na zahladenie akejkoľvek turbodiery. Agregát je výnimočný plochým kľukovým hriadeľom, teda so zalomením 180 stupňov. Ojničné čapy sú tak spoločné pre dvojice valcov. Vyrobený je z jedného kusa švédskej ocele Dievar. Podľa Koenigseggu je hmotnosťou len 12,5 kg tým najľahším kľukovým hriadeľom, aký sa kedy objavil v 8-valcovom motore.
Aj preto dokáže motor Jeska točiť 8 500 otáčok za minútu, čo je na turboagregát nevídaná hodnota. Výsledkom je výkon 1 600 koní a krútiaci moment 1 500 Nm, dostupný pri 5 100 otáčkach za minútu. Pod 1 000 Nm však neklesá v rozmedzí od 2 700 do 6 100 otáčok. Deväťstupňová prevodovka LST umožňuje bleskovú zmenu prevodov. Vďaka ôsmim spojkám dokáže zaradiť ľubovoľný prevodový stupeň bez ohľadu na to, aký je práve používaný. Dynamické parametre ostávajú bohužiaľ tajomstvom. Očakáva sa však zrýchlenie na stovku za menej ako dve sekundy, čím má Jesko Absolut ukázať chrbát aj 16-valcovému, ale podstatne ťažšiemu Bugatti Chiron Super Sport 300+.
A vylúčená nemusí byť ani maximálna rýchlosť vyše 500 km/h. „Aké rýchle bude Jesko Absolut? To ukáže až čas, ale naše pokročilé počítačové simulácie naznačujú, že to bude skutočná pozemná raketa,“ komentuje schopnosti Jeska Christian von Koenigsegg. Šušká sa o 532 km/h. Pritom firma sľubuje slušný cestovný komfort na palube, pretože Absolut si môže vďaka nižšiemu prítlaku dovoliť mäkšie odpruženie. Okrem „robotizovanej“ karosérie, ktorá uľahčuje nastupovanie a vystupovanie, je Jesko Absolut tiež vybavené automatickou klimatizáciou, výkonnou aparatúrou či vyspelým infotainmentom. Takže o sparťanských pomeroch nemôže byť ani reč.
Cena novinky je zatiaľ neznáma. No bude astronomická. Už základné Jesko štartuje totiž na 2,8 miliónoch dolároch (2,27 mil.€) a keďže z Jeska Absolut vznikne ešte menej exemplárov, výsledná suma sa môže ľahko prehupnúť cez hranicu troch miliónov (2,43 mil. €).