Suzuki ukázalo už vlani svoje nové SUV určené pre Európu. Bolo vlastne prvým reálnym výsledkom rozsiahlej spolupráce s Toyotou. Tá Suzuki poskytla plug-in hybridnú verziu RAV4, aby japonská značka dokázala na starom kontinente splniť prísne flotilové emisie. Hneď na úvod však spomeňme, že Across nie je záchranným kolesom pre Suzuki od veľkorysej Toyoty. Suzuki totiž Toyote pomôže na miliardovom indickom trhu, kde má ohromne silnú pozíciu. Poskytne jej svoje kompaktné SUV Vitara Brezza, ktoré sa bude predávať ako Toyota Urban Cruiser a tiež Baleno, ktoré dostane názov Toyota Glanza. Takže úžitok bude na oboch stranách.
Ale späť k autu. Príslušnosť k Suzuki dáva Across najavo prepracovanou maskou v štýle Swiftu, novými nárazníkmi, ale aj odlišnými full-LED reflektormi. Štandardom budú čierne lesklé disky kolies s priemerom 19-palcov. Vzadu sa zmeny obmedzili len na výmenu loga, podobne ako v interiéri. Suzuki ponúkne na výber šesť lakov karosérie – biely White Pearl Crystal Shine, strieborný Silver Metallic, čierny Attitude Black Mica, červený Sensual Red Mica, sivý Gray Metallic a modrý Dark Blue Mica. Infotainment počíta s 9-palcovým dotykovým displejom a je plne kompatibilný so smartfónmi cez rozhrania Apple CarPlay a Android Auto.
Batožinový priestor bude v porovnaní s hybridnými verziami RAV4 o 60 litrov menší. Zodpovedať bude plug-in hybridnej verzii, kde časť objemu padla za obeť batériám. Výsledkom je však stále slušných 490 litrov. Táto daň však nie je zbytočná. Across totiž disponuje li-ion akumulátorom s kapacitou až 18,1 kWh, čo je medzi plug-in hybridmi vysoko nadpriemerný údaj. Deklarovaných 75 km jazdy v čisto elektrickom režime tak nie je len fikciou. A zákazníci neprídu ani o pohon 4×4. Okrem benzínového atmosférického 4-valca 2,5 Dynamic Force (136 kW, 227 Nm), ktorý pracuje v Atkinsonovom cykle, dostal Across do vienka až dva elektromotory.
Predný elektromotor s výkonom 134 kW (270 Nm), ktorý spolupracuje cez planétovú prevodovku so spaľovacou jednotkou, a zadný, s výkonom 40 kW a krútiacim momentom 121 Nm. Systém 4×4 E-Four tak produkuje skvelých 225 kW. Navyše bude schopný prenášať výkon v rozmedzí od 100 : 0 v prospech predných kolies až po 20 : 80 v prospech tých zadných. Okrem toho bude riadiaca jednotka Integrated Management (AIM) pribrzďovať jednotlivé kolesá, čím prenesie hnaciu silu na kolesá s lepšou trakciou. Výhodou vektorovania je aj vyššia stabilita v zákrutách.
Plug-in hybridný systém je vybavený štyrmi režimami – EV, Auto EV/HV, HV a režimom nabíjania batérie. Vodič si ich môže zvoliť v závislosti od jazdných podmienok a úrovne nabitia batérie. V režime EV je vozidlo poháňané výhradne silou elektromotora aj pri plnej akcelerácii. V režimoch Auto EV / HV a HV prispieva motor podľa potreby, napríklad pri silnom stlačení plynu, k dodaniu potrebného výkonu. Pri nízkom stave akumulátora zasa systém spustí režim nabíjania batérie motorom. Výkonný lítium-iónový akumulátor má 96 článkov, napätie 355 V a kapacitu 50,9 Ah.
Odmenou bude aj nízka spotreba a emisie. Oficiálne totiž Across produkuje len 22 gramov CO2 na kilometer, z čoho plynie využívanie výhod pre „zelené“ autá v rôznych krajinách Európy. To zodpovedá rozprávkovej hodnote spotreby na úrovni 0,95 litra benzínu na 100 km. Samozrejme, v realite to bude viac, ale o úspornosti tohto plug-in hybridu nepochybujeme. Across má tiež k dispozícii kompletný balík asistenčných systémov Toyota Safety Sense – od radarového tempomatu, cez udržiavanie v jazdnom prúde a autonómnych bŕzd s detekciou chodcov a cyklistov až po upozornenie na križujúce vozidlá alebo vozidlá v slepom uhle zrkadiel.
Podvozok ťaží z plne nezávislého zavesenia kolies, vpredu na tlmičových vzperách McPherson a vzadu na dvojici lichobežníkových závesov. Suzuki Across sa dostalo už aj na slovenský trh. A čo je prekvapivé, skôr ako Toyota RAV4 PHEV. Dodáva sa výlučne v najvyššej úrovni vybavenia GLX E-Four. Aj preto štartuje na cene 49 990 eur. Nie je to málo, ale plug-in hybridný konkurenti na tom nie sú lepšie. Povzbudivé je, že tí, ktorým sa podarilo získať štátnu dotáciu na ekologické autá, si môžu z predajnej ceny odrátať 5 000 eur. Ďalšie kolo dotačného programu sa už pripravuje.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 635 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 885 |
Výška (mm) | 1 690 |
Rázvor náprav (mm) | 2 690 |
Objem kufra (l) | 490 |
Objem nádrže (l) | 55 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 940 |
Technické údaje
Motor | 2,5 Hybrid Dynamic Force |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 2 487 |
Max. výkon spaľovacieho motora (kW/ot.) | 136/6 000 |
Max. krút. moment spaľovacieho motora (Nm/ot.) | 227 |
Max. výkon elektromotora vpredu/vzadu (kW) | 134/40 |
Max. krút. moment elektromotora vpredu/vzadu (Nm) | 270/121 |
Max. systémový výkon (kW) | 225 |
Kapacita akumulátora (kWh) | 18,1 |
Prevodovka | Planétová – kontinuálna |
Max. rýchlosť (km/h) | 180 |
Spotreba na 100 km (l) | 1,0 |
Elektrický dojazd (km) | 75 |
Cena | 49 990 € |