Mercedes-Benz EQA: Elektrické SUV má predný náhon a dojazd 486 km

Stuttgart nasadzuje do boja tretí elektromobil. Mestské SUV si základy požičalo z triedy GLA. Má však množstvo vychytávok.

22.01.2021 10:00
debata
Mercedes-Benz EQA síce vychádza z triedy GLA,... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQA - 2021 Mercedes-Benz EQA síce vychádza z triedy GLA, no má väčšinu znakov elektrických modelov zo Stuttgartu. Napríklad čiernu masku evokujúcu väčšie EQC, svetelný pás, ktorý spája reflektory, aj modré akcenty.

Mercedes-Benz plánuje v tomto roku priviesť na svet hneď niekoľko nových elektromobilov. A svoju ofenzívu štartuje kompaktným elektrickým SUV EQA. Ide o elektrickú verziu predvlani predstaveného GLA. Takže automobilka zo Stuttgartu použila pragmatickejší prístup. Miesto špeciálnej elektrickej platformy postavila novinku na multienergetickej architektúre, ktorá zvládne konvenčné motory aj čisto elektrický pohon. Platforma však musela predsa len prejsť zmenami. Batérie sú integrované v konštrukcii, ako štrukturálna súčasť podlahy. Ich box sa podieľa na pevnosti, ktorú predtým podporoval priečny nosník. Celý elektrický pohon bol navyše úplne izolovaný od podvozku, aby negeneroval vibrácie ani hluk.

Aerodynamická optimalizácia kolies, nárazníkov... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQA - 2021 Aerodynamická optimalizácia kolies, nárazníkov či podvozka priniesla EQA nízky koeficient odporu vzduchu Cw 0,28.

Dizajnom sa EQA veľmi blíži k svojim klasickým súrodencom. Platí to aj o rozmeroch. Je dlhé 4 463, široké 1 849 a vysoké 1 620 mm. Má však lepšiu aerodynamiku, ktorá vychádza z novej čiernej zaslepenej masky, evokujúcej väčšie EQC, ale aj z aerodynamicky optimalizovaných nárazníkov a kolies, ktoré môžu mať priemer až 20 palcov. Výsledkom je koeficient čelného odporu vzduchu Cw 0,28 pri čelnej ploche 2,47 štvorcového metra. Na príslušnosť k rodine elektromobilov odkazuje EQA reflektormi prepojenými svetelným pásom, a to vpredu aj vzadu. Nechýbajú ani modré akcenty. Podobne je to v interiéri, kde sa objavujú ružovozlaté lemy prieduchov ventilácie. Tento odtieň nájdeme aj na sedadlách. Prístrojový panel má špecifickú grafiku s funkciami elektrického pohonu.

V interiéri sa objavujú ružovozlaté dekorácie,... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQA - 2021 V interiéri sa objavujú ružovozlaté dekorácie, no najmä upravený infotainment MBUX s inteligentnou navigáciou pre optimálne plánovanie trasy vrátane zastávok na nabíjacích staniciach.

Do sériovej výbavy patria adaptívne LED svetlá, zadné elektricky ovládané dvere, náladové osvetlenie so 64 farbami, komfortné sedadlá, cúvacia kamera či kožený športový volant. Za príplatok si môžete dopriať dizajnové línie AMG Line, Electric Art či paket Night s čiernymi doplnkami. Automatická klimatizácia dokáže vyhriať interiér ešte predtým, než si sadnete za volant. Ako prvá sa predstaví verzia EQA 250 s predným elektromotorom s výkonom 140 kW a krútiacim momentom 375 Nm. To stačí na slušnú akceleráciu. Stovku zvládne za 8,9 sekundy, pričom maximálna rýchlosť je limitovaná na 160 km/h.

Batérie s kapacitou 66,4 kWh sa podieľajú na... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQA - 2021 Batérie s kapacitou 66,4 kWh sa podieľajú na tuhosti podlahovej platformy. Ich energiu čerpá predný elektromotor s výkonom 140 kW. Neskôr doplnia základnú verziu EQA 250 verzie s výkonom do 200 kW a pohonom oboch náprav.

Akumulátory s kapacitou 66,7 kWh majú EQA stačiť na 486 km jazdy. Bohužiaľ, Mercedes-Benz udáva tento parameter podľa staršej normy NEDC, takže realita bude skromnejšia. V každom prípade bude EQA nakladať s elektrickou energiou hospodárne vďaka sériovému použitiu tepelného čerpadla. Pomôže aj vyspelý infotainment MBUX so sériovo dodávanou navigáciou s takzvanou „elektrickou inteligenciou“. V podstate ide o pokročilý plánovač trasy pre čo najrýchlejšie dosiahnutie cieľa, ktorý berie do úvahy potrebné zastávky na nabíjacích staniciach, ale aj topografické údaje a množstvo ďalších faktorov vrátane počasia či jazdného štýlu. Stres z nabíjania uľahčí aplikácia Mercedes me Charge, ktorá sprístupňuje viac ako 175 000 verejných dobíjacích staníc.

Samotné nabíjanie trvá na rýchlonabíjačke Ionity vraj len 30 minút. Z domáceho wallboxu načerpajú akumulátory energiu za päť hodín a 45 minút. Kompromisy sa nerobili ani v bezpečnosti. EQA sa môže pochváliť sériovo dodávaným asistentom pre udržiavanie v jazdnom prúde, autonómnymi brzdami aj adaptívnym tempomatom. Za príplatok dostanete asistent pre odbočovanie, vytváranie záchranárskej uličky alebo výstrahu pred približujúcimi sa cyklistami pri vystupovaní. Sympatické je, že EQA zvládne ťahanie prívesu s hmotnosťou 750 kg. Pomáha mu v tom elektricky výsuvné ťažné zariadenie a stabilizačný systém. Až neskôr sa objavia verzie s pohonom oboch náprav a výkonom do 200 kW.

Výrobu Mercedesu-Benz EQA zabezpečí nemecký závod v Rastatte a pre čínsky trh závod v Pekingu. Batérie dodá dcérska spoločnosť Accumotive v meste Kamenz a neskôr nový závod v poľskom Jawore.

Rozmery, objemy

Dĺžka (mm) 4 463
Šírka (mm) 1 849
Výška (mm) 1 620
Rázvor náprav (mm) 2 729
Objem kufra (l) 340 – 1 320

Technické údaje

Verzia EQA 250
Motor asynchrónny elektromotor
Max. výkon (kW) 140
Krútiaci moment (Nm) 375
Prevodovka jednostupňová
Náhon predný
0 – 100 km/h (s) 8,9
Max. rýchlosť (km/h) 160
Spotreba na 100 km (kWh 15,7
Kapacita batérií (kWh) 66,5 (použiteľná)
Dojazd (km) 486 (NEDC)
Čas nabíjania AC/DC (h) 5,45/0,5
Mercedes-Benz EQA - 2021
Mercedes-Benz EQA - 2021
+30Mercedes-Benz EQA - 2021

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes-Benz #Mercedes-Benz EQA
Články podľa značiek