Rimac C_Two: Chorvátska šelma má skoro 2000 koní. Zahanbí aj Bugatti

Malá chorvátska manufaktúra nadchla svet už svojím konceptom elektrického hyperšportu One. Teraz je tu však novinka, ktorá ho zatieni po všetkých stránkach. Rimac C_Two totiž so svojimi štyrmi elektromotormi šprintuje z nuly na 300 km/h za 11,8 s.

26.01.2021 10:00
debata (1)
Rimac C_Two vyzerá ako množstvo iných... Foto: Rimac
Rimac C_Two - 2020 Rimac C_Two vyzerá ako množstvo iných hyperšportov, no spaľovací motor by ste v jeho útrobách hľadali márne. Prednosť dal elektromotorom.

Rimac je síce mladučkou automobilkou, no svojím inovatívnym prístupom a technológiami fascinuje mnoho renomovaných výrobcov. Šušká sa dokonca, že pod jeho krídla sa má dostať Bugatti, výmenou za kontrolný balík Porsche v tejto spoločnosti. Už dnes v Rimacu vlastní automobilka zi Zuffenhausenu 15,5-percentný podiel. Znie to neuveriteľne, no nový Rimac C_Two je asi tou najlepšou odpoveďou na otázku, prečo malá chorvátska manufaktúra tak vzrušuje automobilový svet. Tento hyperšport je skutočne čímsi ako elektrickým Bugatti. Ba čo viac, 16-valcový Chiron prekonáva v mnohých parametroch.

Štvorica elektromotorov produkuje neskutočných... Foto: Rimac
Rimac C_Two - 2020 Štvorica elektromotorov produkuje neskutočných 1 408 kW a 2 300 Nm krútiaceho momentu.

Túto celokarbónovú šelmu s krídlovými dverami, ktorá má z hliníka vyrobené v podstate len absorbčné deformačné bariéry, poháňajú až štyri elektromotory. Kým dva predné sú spojené s kolesami cez jednostupňovú prevodovku, tie zadné majú k dispozícii dve nezávislé 2-stupňové prevodovky. Elektronický trakčný systém All-Wheel Torque Vectoring, ktorý nahrádza klasické stabilizačnú elektroniku, reguluje dodávku krútiaceho momentu individuálne pre každé z kolies, čo znamená úžasnú stabilitu. Je to nevyhnutné, pretože Rimac C_Two je skutočnou elektrickou beštiou.

Kabína má vyvolávať... Foto: Rimac
Rimac C_Two - 2020 Kabína má vyvolávať "analógový" pocit, no je vybavená troma dotykovými displejmi.

Jeho hnacia sústava produkuje neskutočných 1 914 koní, čo je 1 408 kW a krútiaci moment 2 300 Nm. To je dvojnásobok, ktorý dokážu konštruktéri vyžmýkať z „obyčajných“ hyperšportov. A tak aj jazdí. Napriek hmotnosti 1 950 kg, šprintuje C_Two na stovku za 1,97 sekundy a rýchlosť 300 km/h zvláda za 11,8 sekundy. Takže s prehľadom ukáže chrbát aj Chironu, či akémukoľvek Koenigseggu. Maximálnou rýchlosťou 418 km/h im síce nestíha, ale vo svete elektromobilov ide doslova o údaj snov. Na ceste držia C_Two kované disky zavesené na dvojitých lichobežníkových ramenách a obuté špeciálnymi pneumatikami Pirelli.

Karbónové dielo dotvára dvojica krídlových dverí. Foto: Rimac
Rimac C_Two - 2020 Karbónové dielo dotvára dvojica krídlových dverí.

To by však nestačilo, a tak prichádza k slovu aktívna aerodynamika. Okrem nastaviteľného zadného krídla, ktoré slúži aj ako aerodynamická brzda, je C_Two vybavený Venturiho tunelmi, ktoré vytvárajú potrebný príptlak. O skrotenie tejto elektrickej sily sa zas stará rekuperácia s výkonom 150 kW, ale najmä mohutné karbónové brzdy CCMR od Bremba s 390-milimetrovými kotúčmi a šesťpiestikovými strmeňmi. Rimac je pyšný, že jeho novinka zvláda v plnom nasadení dve kolá kultového okruhu Nürburgring bez straty výkonu. Elektromobily majú totiž pri ostrej jazde tendenciu „vädnúť“.

Takto sa Rimac C_Two preháňal na okruhu

Napriek zdrvujúcej dynamike má však Rimac C_Two ponúknuť slušný komfort. Aj vďaka aktívnym tlmičom a nastaviteľnej výške podvozku. Batérie integrované v karbónovom monokoku majú veľkorysú kapacitu 120 kWh, čo je viac, ako ponúkajú najluxusnejšie elektromobily Tesly. Na bežných cestách by tak mal C_Two zvládať až 650 km na jedno nabitie, i keď podľa staršej normy NEDC. Podpora nabíjania výkonom 250 kW má zas stáť za rýchlym dodaním energie. Na superchargeroch, napríklad siete Ionity, by sa mali akumulátory doplniť na 80 % kapacity za 30 minút.

Interiér je jednoduchý, no nie sparťanský. Palubná doska a prístrojový panel nesú tri veľké dotykové displeje. Použitie kože, hliníka, ale aj niektorých mechanických ovládačov má v kabíne navodiť „analógovú“ atmosféru. A keďže v rukách vodiča sa môže z C_Two na bežných cestách stať doslova zbraň, o bezpečnosť sa starajú najmodernejšie asistenčné systémy. Adaptívny tempomat, autonómne brzdy či systém udržiavania v jazdnom prúde pracujú na základe dát z ôsmich kamier, šiestich radarov a dokonca z dvoch laserových lidarov. Táto nálož je nepochybne prísľubom plne autonómnej jazdy. Riamac netají, že C-Two by vedelo zvládnuť vzorové kolá na známych okruhoch bez pilota.

Automobilka vyrobí približne 150 exemplárov vo svojom novom závode v meste Veliko Trgovišče. Ak máte záujem, treba sa však poponáhľať. Rimac prezradil, že na prvých 12 mesiacov produkcie má už zákazníkov. A keďže mesačne má vznikať päť vozidiel, je jasné, že vypredaná je takmer polovica áut.

Rozmery

Dĺžka (mm) 4 750
Šírka (mm) 1 986
Výška (mm) 1 208
Rázvor náprav (mm) 2 745

Technické údaje

Motor 4× elektromotor
Max. výkon (kW) 1 408
Krútiaci moment (Nm) 2 300
Prevodovka vpredu/vzadu 2× 1-stupňová/2× 2-stupňová
0 – 100 km/h (s) 1,97
0 – 300 km/h (s) 11,8
Max. rýchlosť (km/h) 412
Kapacita batérií (kWh) 120  
Dojazd (km) 650 (NEDC)  
Čas nabíjania 0 – 80 % (h) 0,5 (250 kW)  
Rimac C_Two - 2020
Rimac C_Two - 2020
+15Rimac C_Two - 2020

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Rimac #Rimac C_Two
Články podľa značiek