Rimac je síce mladučkou automobilkou, no svojím inovatívnym prístupom a technológiami fascinuje mnoho renomovaných výrobcov. Šušká sa dokonca, že pod jeho krídla sa má dostať Bugatti, výmenou za kontrolný balík Porsche v tejto spoločnosti. Už dnes v Rimacu vlastní automobilka zi Zuffenhausenu 15,5-percentný podiel. Znie to neuveriteľne, no nový Rimac C_Two je asi tou najlepšou odpoveďou na otázku, prečo malá chorvátska manufaktúra tak vzrušuje automobilový svet. Tento hyperšport je skutočne čímsi ako elektrickým Bugatti. Ba čo viac, 16-valcový Chiron prekonáva v mnohých parametroch.
Túto celokarbónovú šelmu s krídlovými dverami, ktorá má z hliníka vyrobené v podstate len absorbčné deformačné bariéry, poháňajú až štyri elektromotory. Kým dva predné sú spojené s kolesami cez jednostupňovú prevodovku, tie zadné majú k dispozícii dve nezávislé 2-stupňové prevodovky. Elektronický trakčný systém All-Wheel Torque Vectoring, ktorý nahrádza klasické stabilizačnú elektroniku, reguluje dodávku krútiaceho momentu individuálne pre každé z kolies, čo znamená úžasnú stabilitu. Je to nevyhnutné, pretože Rimac C_Two je skutočnou elektrickou beštiou.
Jeho hnacia sústava produkuje neskutočných 1 914 koní, čo je 1 408 kW a krútiaci moment 2 300 Nm. To je dvojnásobok, ktorý dokážu konštruktéri vyžmýkať z „obyčajných“ hyperšportov. A tak aj jazdí. Napriek hmotnosti 1 950 kg, šprintuje C_Two na stovku za 1,97 sekundy a rýchlosť 300 km/h zvláda za 11,8 sekundy. Takže s prehľadom ukáže chrbát aj Chironu, či akémukoľvek Koenigseggu. Maximálnou rýchlosťou 418 km/h im síce nestíha, ale vo svete elektromobilov ide doslova o údaj snov. Na ceste držia C_Two kované disky zavesené na dvojitých lichobežníkových ramenách a obuté špeciálnymi pneumatikami Pirelli.
To by však nestačilo, a tak prichádza k slovu aktívna aerodynamika. Okrem nastaviteľného zadného krídla, ktoré slúži aj ako aerodynamická brzda, je C_Two vybavený Venturiho tunelmi, ktoré vytvárajú potrebný príptlak. O skrotenie tejto elektrickej sily sa zas stará rekuperácia s výkonom 150 kW, ale najmä mohutné karbónové brzdy CCMR od Bremba s 390-milimetrovými kotúčmi a šesťpiestikovými strmeňmi. Rimac je pyšný, že jeho novinka zvláda v plnom nasadení dve kolá kultového okruhu Nürburgring bez straty výkonu. Elektromobily majú totiž pri ostrej jazde tendenciu „vädnúť“.
Takto sa Rimac C_Two preháňal na okruhu
Napriek zdrvujúcej dynamike má však Rimac C_Two ponúknuť slušný komfort. Aj vďaka aktívnym tlmičom a nastaviteľnej výške podvozku. Batérie integrované v karbónovom monokoku majú veľkorysú kapacitu 120 kWh, čo je viac, ako ponúkajú najluxusnejšie elektromobily Tesly. Na bežných cestách by tak mal C_Two zvládať až 650 km na jedno nabitie, i keď podľa staršej normy NEDC. Podpora nabíjania výkonom 250 kW má zas stáť za rýchlym dodaním energie. Na superchargeroch, napríklad siete Ionity, by sa mali akumulátory doplniť na 80 % kapacity za 30 minút.
Interiér je jednoduchý, no nie sparťanský. Palubná doska a prístrojový panel nesú tri veľké dotykové displeje. Použitie kože, hliníka, ale aj niektorých mechanických ovládačov má v kabíne navodiť „analógovú“ atmosféru. A keďže v rukách vodiča sa môže z C_Two na bežných cestách stať doslova zbraň, o bezpečnosť sa starajú najmodernejšie asistenčné systémy. Adaptívny tempomat, autonómne brzdy či systém udržiavania v jazdnom prúde pracujú na základe dát z ôsmich kamier, šiestich radarov a dokonca z dvoch laserových lidarov. Táto nálož je nepochybne prísľubom plne autonómnej jazdy. Riamac netají, že C-Two by vedelo zvládnuť vzorové kolá na známych okruhoch bez pilota.
Automobilka vyrobí približne 150 exemplárov vo svojom novom závode v meste Veliko Trgovišče. Ak máte záujem, treba sa však poponáhľať. Rimac prezradil, že na prvých 12 mesiacov produkcie má už zákazníkov. A keďže mesačne má vznikať päť vozidiel, je jasné, že vypredaná je takmer polovica áut.
Rozmery
Dĺžka (mm) | 4 750 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 986 |
Výška (mm) | 1 208 |
Rázvor náprav (mm) | 2 745 |
Technické údaje
Motor | 4× elektromotor | |
---|---|---|
Max. výkon (kW) | 1 408 | |
Krútiaci moment (Nm) | 2 300 | |
Prevodovka vpredu/vzadu | 2× 1-stupňová/2× 2-stupňová | |
0 – 100 km/h (s) | 1,97 | |
0 – 300 km/h (s) | 11,8 | |
Max. rýchlosť (km/h) | 412 | |
Kapacita batérií (kWh) | 120 | |
Dojazd (km) | 650 (NEDC) | |
Čas nabíjania 0 – 80 % (h) | 0,5 (250 kW) |