
Nové veľké elektrické SUV od BMW ešte pred svojím uvedením vyvolalo pomerne kontroverzné reakcie. Mnohým fanúšikom značky sa nepáčil dizajn prednej masky s extrémne veľkými „ľadvinkami“.
A samotná automobilka tiež nezvolila na kritiku úplne ideálnu reakciu. Tých, ktorým sa jeho dizajn nepáčil, poslala v reklamnom šote do … Povedzme, že do starého železa. A posielať tam (do starého železa) vlastných priaznivcov nie je úplne najlepší nápad. Viac si o tejto kauze môžete prečítať v našom článku BMW zaútočilo kvôli iX na zákazníkov. Vraj sú starí.
Hmotnosť 2,5 tony a zrýchlenie motorky
Písať o jazdných skúsenostiach s autom, ktoré ešte nikto z nás poriadne ani na vlastné oči nevidel je odvaha, no keď ste šéfom tímu, ktorý ho vyvíja, máte predsa len iné možnosti.
Tým šťastlivcom je Johann Kistler, ktorého meno sa s výkonnými modelmi BMW spája už takmer štyri desiatky rokov, takže vie, o čom hovorí. Auto si počas vianočných sviatkov zobral na pár dní na testovanie v ostrej premávke. A svoje dojmy zhrnul včera počas online prezentácie modelu iX.

A keď sa ho v rámci „zoznamovacej“ medzinárodnej prezentácie novinári spýtali na subjektívne dojmy, odpovedal práve vetou, ktorú ste si prečítali v nadpise tohto článku. Ale aby sme boli spravodliví – zároveň dodal, že osobne mu auto viac „sedelo“ v pokojnom a vyrovnanom jazdnom štýle, v ktorom skôr relaxujete, než aktívne šoférujete.
Auto bude mať aj zvukový generátor, no kabína je podľa Kistlera špičkovo odhlučnená a vodič bude vnútri môcť relaxovať aj v temer úplnom tichu. Kvôli zníženiu hluku počas jazdy bude mať iX aj špeciálne pneumatiky a aerodynamicky upravené disky.
Dojazd 600 kilometrov
V rámci prezentácie prezradil o novom veľkom elektromobile aj pár konkrétnych faktov, väčšina z nich sa však na verejnosť dostala už skôr. Tým základným je veľký dojazd, ktorý by sa mal pohybovať na úrovni 600 kilometrov (auto ešte neprešlo oficiálnym homologizačným procesom).
A čo je ešte dôležitejšie, z 10 na 80 percent ho bude možné nabiť približne za 40 minút a ak si budete chcieť predĺžiť dojazd o 120 kilometrov, v rýchlonabíjačke to zvládnete za 10 minút. A to sú už pomerne zaujímavé hodnoty.

Samozrejme, že ďalšia novinárska otázka smerovala k jeho hmotnosti a spotrebe. K reálnej spotrebe sa jeho šéfvývojár zatiaľ odmietol vyjadriť, BMW však predbežne udáva , že priemer by sa mal pohybovať pod hranicou 21 kWh na 100 kilometrov. Ak to bude pravda, pri jeho hmotnosti je to zaujímavý údaj, podľa Kistlerových slov bude BMW iX vážiť – v závislosti od výbavy, približne 2,5 tony aj napriek tomu, že má hliníkový rám a čiastočne karbónovú klietku. A aj pri tejto hmotnosti “dá“ stovku pod 5 sekúnd.
Veľký dojazd mu umožnia batérie s kapacitou viac ako 100 kWh, ukryté v podlahe. Tie, podobne ako aj oba elektromotory (370 kW), bude BMW vyrábať svojpomocne vo vlastnom závode v Dingolfingene.
Sedem miest sa nekoná
Zmienku si zaslúži predná maska nielen kvôli dizajnu, ale aj účelnosti – je totiž ďalšou technologickou vychytávkou, ukrýva takmer kompletnú „zmyslovú sústavu“ auta d množstvom senzorov a cez logo na nej budete môcť doplniť kvapalinu do ostrekovačov.
Vzhľadom na rozmery auta padla aj otázka, či bude k dispozícii v 7-miestnej verzii a koho značka považuje za svojich najväčších konkurentov. K tým európskym sa Kistler diplomaticky odmietol vyjadriť, no je jasné, že k najväčším budú patriť Audi e-tron a pripravovaný Mercedes EQS.

Čína je aktuálne najvyspelejší trh s elektromobilmi, tam má Kistler jednoznačne rešpekt pred cenovo dostupnou miestnou konkurenciou a samozrejme, s iX by chcel odobrať zákazníkov aj Tesle s jej Modelom X. O sedemmiestnej verzii sa zatiaľ neuvažuje. Keďže batérie sú umiestnené pod podlahou, objem kufra bude pomerne slušný, pohybovať by sa mal okolo 500-litrovej hranice (opäť predbežný údaj, podliehajúci ďalšej homologizácii).
Ovládanie smartfónom a interiérový minimalizmus
Pokiaľ ide o hypermoderný beztlačidlový interiér, pri ňom Kistler uviedol, že interne veľmi dlho diskutovali o tom, ako by mala ich technologická vlajková loď vyzerať a čo vlastne od nej budú zákazníci žiadať. Nakoniec sa rozhodli pre radikálnu zmenu, hardvérové tlačidlá prakticky zmizli. Šofér bude mať dva hlavné spôsoby, ako auto ovládať – pomocou hlasových povelov a dotykom, zachovaný zostal ešte ovládač iDrive v stredovom tuneli.

Displeje s technológiou OLED na prístrojovej doske budú mať uhlopriečku 12,3, resp. 14,9 palca a architektúra menu je navrhnutá minimalisticky, redukovaný je aj počet kontroliek tak, aby sa vodič v systéme mohol čo najjednoduchšie zorientovať. Schované sú dokonca aaj reproduktory.
A pribudne ešte jedna možnosť – ovládanie pomocou smartfónu. iPhonom auto odomknete a aj naštartujete. Na telefón od Apple napokon podľa Kistlera padla voľba kvôli väčšej bezpečnosti operačného systému od Apple, telefóny s Androidom zatiaľ podporované nebudú. Funkcia sa klasicky volá Smart Access.
Ďalšie podrobnosti o aute, vrátane ďalších technických údajov, by mali byť zverejnené v priebehu marca.