[* img=„537036“ | popisok=„Špecialitou BMW M5 CS sú bronzovozlaté doplnky a žltá grafika laserových svetiel. Dopriať si môžete aj matný zelený lak Frozen Deep Green.“ | verzia=„nestandard1“ *]
Otázkou bolo, či je vôbec možné zlepšiť parametre ikonického BMW M5. To sa po veľkom facelifte modelového radu 5 predstavilo vlani v lete a zvlášť vo verzii M5 Competition vyrážalo dych úžasnou dynamikou. Jeho 8-valec TwinPower Turbo dával 460 kW, vďaka čomu M5 šprintuje na stovku za 3,3 sekundy. Lenže v Mníchove uplatnili svoj tradičný recept označovaný ako CS. Táto skratka sprevádza BMW už od roku 1965, keď uzrelo svetlo sveta kupé generácie E9, najviac ju však preslávil model 3000 CS z roku 1971.
Ako ukazuje nové BMW M5 CS, tradícia stále žije. Divízia BMW M totiž postavila vôbec najrýchlejšie sériové BMW – sedan, ktorý môže vyraziť priamo na Nürburgring. Receptúra sa nemení. Ingrediencie sú jasné – nižšia hmotnosť a vyšší výkon. Začnime pri motore. Mohutný dvakrát preplňovaný 8-valec s objemom 4,4 litra môže počítať s väčšími turbodúchadlami a vstrekovaním paliva pod tlakom až 350 barov. Výsledkom je výkon 467 kW pri 6 000 otáčkach za minúty. Točiť však zvládne adrenalínových 7 200 otáčok, čo je na turbomotor úctyhodné.
Ak ho porovnáme s „bežným“ BMW M5 posilnil o 26 a v porovnaní s M5 Competition o šesť kilowattov. Upravená je aj jeho olejová vaňa s malou prednou nádržkou a plne variabilným olejovým čerpadlom, aby mazací systém zvládal preťaženia na okruhoch. Rovnako fascinujúci je krútiaci moment 750 Nm. Na druhej strane rovnice stojí úspora 70 kg pohotovostnej hmotnosti, ktorú divízia M dosiahla rozsiahlym nasadením kompozitných materiálov. Z uhlíkových vlákien (CFRP) je vyrobená predná maska, kapota, strecha, kryty zrkadiel, zadný spojler či difúzor.
Plasty vystužené karbónovými vláknami našli miesto aj v kabíne. Tradičné sedadlá dostali padáka a namiesto nich sa sem nasťahovali škrupinové. A to nielen vpredu, ale aj vzadu! Aj preto je M5 CS určené len štyrom pasažierom. Na karbónových M brzdách ušetrilo BMW ďalších 23 kg. A zopár ich ubudlo odstránením niektorých tlmiacich materiálov či dokonca odstránením schránky v stredovej konzole. Po takomto tuningu pokorí BMW M5 CS v kombinácii s 8-stupňovým automatom M Steptronic s funkciou Drivelogic rýchlosť 100 km/h za rovné tri sekundy a dvestovku má za sebou za 10,4 sekundy.
V porovnaní s M5 Competition je teda v týchto disciplínach M5 CS rýchlejšie o 0,3, respektíve 0,4 sekundy. Obmedzovač zasiahne až pri adrenalínových 305 km/h. Samozrejme, to všetko by nebolo možné bez pohonu oboch náprav xDrive s aktívnym centrálnym diferenciálom. Už v štandardnom režime rozdeľuje xDrive hnací moment v prospech zadných kolies. Ak vám to však nestačí, k dispozícii je „driftovací“ mód 2WD, ktorý roztáča len zadné kolesá, a to bez akýchkoľvek zásahov stabilizačného systému DSC. Vodič si môže vyberať z viacerých jazdných módov.
V základnom nastavení Road sú všetky štandardne asistenčné systémy plne aktivované. Po zvolení módu Sport upozorňujú výstrahy len na rýchlostné obmedzenia. Tento režim umožňuje vypnúť aj všetky zásahy do brzdenia a riadenia okrem autonómnych bŕzd a vyhýbacieho asistenta. Spolu s režimom Sport sa prístrojová doska aj Head-up displej prepnú do špeciálneho zobrazenia M View. Dve tlačidlá M1 a M2 priamo na volante umožnia vodičovi, aby okamžite aktivoval ním zvolené konfigurácie vozidla. To však nie je koniec. Pre M5 Competition je pripravený špeciálny režim Track, určený na okruhy. Chce to však skúseného vodiča, pretože vozidlo deaktivuje všetky komfortné a asistenčné systémy. Dokonca sa vypne audiosústava a stredový displej.
Na ceste držia M5 CS 20-palcové kované disky Y-spoke z M5 Competition obuté okruhovými plášťami Pirelli P Zero Corsa – 275/35 na prednej a 285/35 na zadnej náprave. Úpravám sa nevyhol ani podvozok znížený o ďalších sedem milimetrov. Okrem toho má odlišne naladené zavesenie, odpruženie a adaptívne tlmiče zohľadňujúce nižšiu hmotnosť. K lepšej ovládateľnosti prispieva tuhšie zavesenie motora na špeciálnych silentblokoch. Sekundárnym efektom je väčšia spätosť posádky s motorom. Adrenalínové emócie dotvára výfukový trakt s aktívnymi klapkami. Zvuková kulisa je ešte výraznejšia ako pri M5 Competition, no v bežných jazdných režimoch dokáže byť aj dostatočne diskrétna.
Navonok spoznáte M5 CS aj vďaka doplnkom Goldbronze. Tento špecifický odtieň sa objavuje na ľadvinkách, plakete M5 CS, prieduchoch predných blatníkov či kolesách. V sérii sú svetlá BMW Laserlight so špecifickým žltou, či skôr zlatou grafikou. Okrem základného sivého laku Brands hatch sú k dispozícii matné odtiene Frozen Brand Hatch Gray a zelený Frozen Deep Green. Interiéru vládne karbón a Alcantara, ktorá pokrýva sedadlá, volant či strop. S čiernymi povrchmi kontrastujú červené akcenty. Krídelká manuálneho radenia prevodovky sú vyrobené z karbónu. A potom je tu detail v podobe profilu kultového okruhu Nürburgring, ktorý je vyšitý na podsvietených opierkach hláv.
Nové BMW M5 CS sa dostane na trh už na jar. Nebude to lacná hračka. Mníchov si ho cení najmenej na 180 400 eur.
Technické údaje
Verzia | BMW M5 | BMW M5 Competition | BMW M5 CS |
---|---|---|---|
Motor | 4,4 V8 TwinPower Turbo | 4,4 V8 TwinPower Turbo | 4,4 V8 TwinPower Turbo |
Zdvihový objem (ccm) | 4 395 | 4 395 | 4 395 |
Počet valcov/ventilov | 8/32 | 8/32 | 8/32 |
Max. výkon (kW/ot.) | 441/6 000 | 460/6 000 | 467/6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) | 750/1 800 | 750/1 800 | 750/1 800 |
Prevodovka | 8A | 8A | 8A |
0 – 100 km/h (s) | 3,4 | 3,3 | 3,0 |
0 – 200 km/h (s) | 11,1 | 10,8 | 10,4 |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 (305) | 250 (305) | 305 |
Spotreba na 100 km (l) | 10,6 | 10,6 | 11,3 |