Tesla S: Elektrický sedan je po facelifte. Šokuje volantom aj chýbajúcim ‘radením‘

Po deviatich rokoch Tesla konečne modernizuje svoj model S. V kabíne pripomína skôr kokpit lietadla a výkonom zas hyperšporty. Zrýchlením zahanbí Bugatti aj Koenigsegg.

29.01.2021 16:00
debata (4)
Aj po deviatich rokoch je Tesla S stále... Foto: Tesla
Tesla S - 2021 Aj po deviatich rokoch je Tesla S stále nádherným autom. Zopár retuší ju vybrúsilo priam k dokonalosti.

Tesla prezentovala svoje finančné výsledky za posledný štvrťrok 2020. A hoci je dnes takpovediac na koni, pretože vyrobila a predala rekordný počet vozidiel, jej akcie mierne klesli. Bola síce opäť v zisku, ale len vďaka predaju emisných kreditov, najmä Fiatu, za ktoré zinkasovala 1,3 miliardy dolárov. Tento rok má preto v rukáve nové eso. Síce nie úplne nové, ale rozhodne šokujúce.

Tesla, či skôr Elon Musk, to jednoducho vie. Ukázal totiž dlho avizovaný vynovený sedan Tesla S. Rozsahom úprav ide naozaj vysoko nad to, čo bežne označujeme termínom facelift. Napokon, na trhu je „esko“ už predlhých deväť rokov, takže bol najvyšší čas. A je tu aj druhý pádny dôvod – nová konkurencia, s ktorou pred pár rokmi Tesla zápasiť nemusela.

Exteriér sa obmedzil na retuše, ako sú nové nárazníky, nový dizajn kolies, nová grafika svetiel či nahradenie chrómových prvkov čiernymi. Oveľa dramatickejšie zmeny zato prebehli v kabíne. Neostal tu kameň na kameni. Asi najviac šokuje futuristický polovičný volant Yoke, ktorý má byť štandardnou výbavou. Aké praktické bude jeho použitie, ukáže až čas. Vyzerá to, že sa za ním ukrýva riadenie „drive by wire“, teda bez mechanického spojenia s kolesami. Inak si to predstaviť nevieme.

V kabíne neostal kameň na kameni. Displej s... Foto: Tesla
Tesla S - 2021 V kabíne neostal kameň na kameni. Displej s uhlopriečkou 17 palcov sa otočil o 90 stupňov. No najviac šokuje polovičný volant, ktorý má byť súčasťou sériového vybavenia.

Lenže je tu ešte jeden šok. Chýbajúca páčka PRND pre určenie smeru jazdy a chýbajúca páčka ovládania stieračov. Muskové vysvetlenie naozaj prekvapí. Auto má vedieť vytušiť z kontextu, či má ísť dopredu alebo cúvať! V núdzovej situácii môže režim zvoliť vodič na displeji. Páčku stieračov zas nahrádzajú dotykové senzory priamo na volante. Dizajnu rozhodne prospel 17-palcový dotykový displej, tentoraz orientovaný na šírku a dokonca nastaviteľný, nový prístrojový panel, ako aj „utajené“ prieduchy HVAC.

Sériová výbava si polepšila o 22-reproduktorové audio, 3-zónovú klimatizáciu, herný počítač s výkonom 10 teraflops, vyhrievané sedadlá vpredu aj vzadu, elektricky ovládané zadné veko, ale aj o systém automatického otvárania garážovej brány. Osempalcový displej budú mať odteraz k dispozícii aj zadní pasažieri. Technika zas čerpá z nových modelov 3 a Y, čo znamená úplne nové batériové moduly a najmä tepelné čerpadlo, zvyšujúce efektivitu.

Aj preto majú nové Tesly S väčší dojazd. Základná verzia Long Range si napríklad polepšila zo 652 na 663 km podľa normy WLTP. A muselo dôjsť aj k zvýšeniu výkonu, pretože akceleráciu z 0 na 100 km/h teraz Long Range zvládne o šesť desatín sekundy rýchlejšie (3,2 s).

Ponuku konečne rozšíruje dlho avizovaná 3-motorová verzia S Plaid. Vďaka výkonu 1 020 koní (760 kW) zdolá stovku za neuveriteľné 2,1 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 320 km/h. To sme už takmer vo svete hyperšportov. Dojazd je buď 628, alebo až 840 km v prípade verzie S Plaid+. Na novinku Tesly si však ešte chvíľu počkáme.

Do Európy by mali nové kusy doraziť v septembri a koncom roka aj „šialené“ verzie S Plaid. Inovácie Tesly S sa budú týkať aj SUV X. Napokon, stoja na identickej platforme. Ceny však išli hore. Za Teslu S Long Range zaplatíte v Nemecku 87 970 eur (predtým 81 990 €) a za model Tesla X 96 970 eur (predtým 90 90 €).

Tesla S - 2021
Tesla S - 2021
+7Tesla S - 2021

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Tesla S #Tesla
Články podľa značiek