Škoda pokračuje v projekte Ikony v novom šate, kde dáva priestor mladým dizajnérom, aby „oprášili“ jej legendárne modely a dali im novú tvár. Tentoraz prišla na rad kontroverzná Škoda 1203. Táto dodávka sa vyrábala neuveriteľných 31 rokov – od roku 1968 až do roku 1999. Žiadny iný model Škody nevydržal na linkách tak dlho. Navyše je hlboko spätá so Slovenskom, keďže „tisícdvestotrojka“ vznikala v Trnavských automobilových závodoch (TAZ). Neľahkej úlohy, rehabilitovať legendu, preslávenú slabým motorom a častými poruchami, sa zhostil dizajnér Daniel Hájek, ktorý pre mladoboleslavskú automobilku pracuje od roku 2016. Podieľal sa najmä na dizajne užívateľských rozhraní Octavie, Enyaqu iV, ale aj na konceptoch Vision X, Vision RS či Vision iV.
Na Škodu 1023 si napriek veku len 31 rokov nemusí pamätať. „Máme ju v rodine ako valník u mojej babky a dedka na záhrade, no dnes je už nepojazdná. Bolo to v podstate moje prvé auto. Používali sme ho ako pracovný stroj na poli, pričom už v pätnástich rokoch som si ho občas mohol naštartovať a sem-tam si s ním zajazdiť po lúke.“ Voľba reinkarnovať Škodu 1203 však podľa neho nemá len osobné pozadie. „Áno, aj s kolegami sme sa bavili o tom, že keď mám so Škodou 1203 skúsenosti, mohol by som sa ju pokúsiť oživiť pre nové tisícročie. Zároveň mám ale pocit, že takéto auto by dnes Škode veľmi pristalo,“ hovorí Daniel. Je to auto, ktoré podľa nho stelesňuje hodnoty značky – praktickosť, veľký vnútorný priestor aj Simply Clever riešenia.
V jeho predstavách je „nová“ 1203 moderným kempingovým vozidlom s výklopnou strechou. „Popularita tohto typu áut v poslednej dobe rastie, takže som nakoniec zvolil práve karavan. Spočiatku som však uvažoval napríklad aj o návrhu vozidla pre sprievod peletónu na Tour de France“. Sympatické je, že napriek zachovaniu kľúčových dizajnových prvkov nechcel autor, aby novodobá interpretácia pôsobila príliš retro. „Chcel som, aby z mojej štúdie síce bolo cítiť, že ide o konkrétne auto, ale tiež sa vyhnúť prvoplánovým riešeniam. Navrhoval som moderné auto s odkazom na legendu a tak, aby bolo nadčasové,“ konštatuje.
Danielova nová 1203 tak dostala „dvojitý šilt“, ako autor nazýva mierne pretiahnutý charakteristický lem strechy a masky chladiča. Obvodovú horizontálnu líniu pôvodnej 1203 nahradila typická „tornádo línia“ a auto ziež dostalo veľmi moderný svetelný podpis. „Dlho som premýšľal, ako interpretovať kruhové svetlá originálu. Aby neboli príliš retro, naznačil som ich len pomocou oblúčikov,“ vysvetľuje. Najviac však dala Danielovi „zabrať“ zadná časť štúdie. „Pôvodná 1203 je pomerne úzka, no moderné autá sú výrazne rozkročené. Okrem toho som opäť riešil, ako sem dostať odkaz na svetlá, ktoré Škoda1203 zdedila po legendárnej Škode 1000 MB,“ prezrádza autor. Auto tak opticky výrazne rozširujú horizontálne línie a odkazom na úzku stavbu 1203 sú sklonené bočnice či relatívne úzka strecha.
V Danielových predstavách je nová Škoda 1203 postavená na platforme koncernového Volkswagenu Transporter, ale pokojne by mohla byť aj plne elektrická. „Elektromobil by dovolil ešte lepšie využitie vnútorného priestoru,“ podotýka. Dominantou interiéru je minimalisticky poňatá palubná doska s výrazným horizontálnym členením a rovnako aj horizontálnym dvojramenným volantom. Na historickú Škodu 1203 odkazuje polica v tvare obráteného krídla v spodnej časti palubnej dosky. Jej súčasťou sú úložné priestory a zaujímavosťou je aj to, že je výsuvná. „V normálnom aute by niečo takéto mohlo prekážať, avšak pri dodávke je to praktické.“
V prípade infotainmentu Daniel prekvapil, pretože hoci sú moderné rozhrania jeho profesijnou parketou, novodobá Škoda 1203 vlastne žiadne nemá. „Moja predstava je taká, že vodič pre získanie potrebných informácií využije vlastné zariadenie, teda smartfón alebo tablet.“ Zároveň dodáva, že pre tieto zariadenia by, samozrejme, mohol navrhnúť aplikáciu, ktorá by zvládala obsluhu mnohých funkcií. Palubná doska preto nesie len malý informačný displej za volantom nachádzajúci sa vedľa ventilácie.
Samozrejme, novodobá Škoda 1203 nemá šancu stať sa realitou. Už aj preto, že trieda MPV dlhodobo stráca na popularite. Svetu vládnu SUV. Škoda nemala moderné MPV dokonca ani v časoch, keď boli „vany“ v kurze. Hoci sa uvažovalo, že by sa s logom Škody mohol vyrábať derivát Volkswagenu Sharan a Seatu Alhambra, nikdy sa tak nestalo. Pôvabná reinkarnácia tak zostane iba snom.