Budú motory budúcnosti spaľovať benzín aj naftu súčasne?

Hovoriť o budúcnosti spaľovacích motorov je dnes takmer rúhaním. Konštruktér Jason Fenske si však myslí, že ešte nie sú na odpis. A navyše má nápad, ako ich urobiť ešte efektívnejšími a čistejšími.

03.02.2021 12:00
debata (2)
Motor 2,0 Skyactiv-X od Mazdy kombinuje... Foto: Mazda
Mazda - motor SkyActiv Motor 2,0 Skyactiv-X od Mazdy kombinuje vznetový aj zážihový cyklus spaľovania. No motor budúcnosti by mohol pracovať s oboma druhmi paliva. Bolo by to ešte efektívnejšie.

Zdá sa, že nad spaľovacími motormi sa sťahujú čierne mračná. Už 27 krajín má plán na ich postupný zákaz. Nórsko chce s nimi skoncovať v roku 2025 a Veľká Británia o päť rokov neskôr. Nahradiť ich majú tie elektrické. S tými sa však spája toľko nezodpovedaných otázok a užívateľských kompromisov, že aj veľké kapacity vo svete automobilového priemyslu varujú pred ich riadenou likvidáciou. Volajú po vhodnej kombinácii rôznych pohonov, pretože každý sa hodí pre niečo iné. Pragmatický postoj má aj známy konštruktér Jason Fenske, ktorý sa preslávil najmä vďaka youtubovému kanálu Engineering Explained.

Myslí si, že 120-ročnú evolúciu spaľovacích motorov nemôžme jednoducho zahodiť do kontajnera. Moderné motory s vnútorným spaľovaním sú dovedené priam do dokonalosti, na ktorú elektromobily zatiaľ nemajú. A prichádza aj s riešením, ako ich urobiť ešte lepšími, presnejšie ešte efektívnejšími a ešte čistejšími. Navrhuje spojiť výhody zážihových a vznetových agregátov, podobne ako to urobila Mazda vo svojom revolučnom benzínovom 4-valci Skyactiv-X, ktorý kombinuje oba procesy spaľovania. Aj preto si motor Mazdy hneď po svojom predstavení vyslúžil prezývku „diesel na benzín“. Fenske však ide ešte ďalej.

Vychádza z výhod a nevýhod benzínových a naftových motorov. Naftové motory majú vyššiu efektivitu, čo znamená, že majú nižšiu spotrebu paliva a nižšie emisie skleníkového oxidu uhličitého (CO2). Na druhej strane emitujú viac pevných častíc a nebezpečných oxidov dusíka (NOx). Pri benzínových motoroch je to naopak. Sú čistejšie, ale spotrebujú viac paliva. Samovznietenie v dieseli je síce najefektívnejším procesom spaľovania, lenže ak ho aplikujeme na benzínový motor, tak ako to robí Mazda, je to veľmi komplikované, pretože hrozí detonačné horenie, teda samovznietenie. Aj preto je možné takýto proces využívať len pri nízkom zaťažení. Fenske vidí riešenie spojiť oba motory do jedného a to s oboma druhmi paliva.

Benzínový cyklus by dal motoru potrebný výkon a dieselový zas potrebnú úspornosť. Samozrejme, vyžadovalo by si to tankovať benzín aj naftu do jedného auta s dvoma nádržami. Nebolo by to komfortné, ale rozhodne komfortnejšie, ako je napríklad nabíjanie elektromobilov, trvajúce aj niekoľko hodín. Takýto motor by spojil to najlepšie z dvoch svetov. A to bez veľkých kompromisov. Uvidíme, či bude mať takýto nápad vôbec šancu, pretože ho môže ľahko predbehnúť "nenávistná“ legislatíva. Nie je tajomstvom, že automobilky kvôli emisným regulám už prestávajú investovať do vývoja ďalšej generácie spaľovacích motorov a všetky prostriedky presúvajú do elektromobility.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Mazda #SkyActiv-X #Jason Fenske
Články podľa značiek