Suzuki Jimny: ‘Malé géčko‘ sa vracia do Európy. Ale trochu iné

Suzuki bolo nútené vlani, tesne po predstavení, stiahnuť z európskeho trhu novú generáciu malého off-roadu Jimny. Osudné sa mu stali emisie. Suzuki má však recept, ako Jimny opäť vrátiť na starý kontinent. A už tak aj urobilo v Holandsku.

17.02.2021 18:00
debata (3)
Navonok si prerod na úžitkovú verziu ani... Foto: Suzuki
Suzuki Jimny N1 - 2021 Navonok si prerod na úžitkovú verziu ani nevšimnete. Všetko vyzerá tak ako ešte prednedávnom.

Nová generácia Suzuki Jimny, ktorá sa svetu predstavila v roku 2018, vyvolala vlnu nadšenia. Ani sa niet čomu čudovať. Tento jedinečný malý off-road s rámovým podvozkom, tuhými nápravami a redukčnou prevodovku čakal totiž na generačnú výmenu neuveriteľné dve desaťročia. Krátko po uvedení na európsky trh, u nás v lete 2019, však prišla studená sprcha. Suzuki oznámilo, že Jimny stiahne z ponuky. Dôvodom boli emisie. Jimny jednoducho kazilo emisný priemer Suzuki v Európe, z čoho automobilke hrozili sankcie.

Podľa metodiky WLTP produkuje totiž s motorom 1,5 VVT (77 kW) v kombinácii s 5-stupňovým manuálom 178 gramov CO2 na kilometer a so 4-stupňovým automatom dokonca až 198 gramov. To je príliš ďaleko od úniou požadovaného priemeru 95 gramov. Suzuki nemalo ako tento rozdiel kompenzovať, hoci v Európe predáva výlučne mild-hybridné modely – od Ignisu cez Vitaru až po SX4 S-Cross. Full-hybridné kombi Swace a plug-in hybridné SUV Across, čo sú sesterské modely Toyoty, ktoré môžu vylepšiť emisný kôš Suzuki, prichádzajú až v súčasnom období.

Hlavný rozdiel je v kabíne, z ktorej zmizli... Foto: Suzuki
Suzuki Jimny N1 - 2021 Hlavný rozdiel je v kabíne, z ktorej zmizli zadné sedadlá. Naopak, pribudla priečka medzi prednými sedadlami a úžitkovým priestorom. Ten má až 863 litrov.

Japonská automobilka však už vlani na jeseň oznámila, že našla riešenie, ako Jimny predsa len ponúknuť Európanom. Je ním úžitková dvojmiestna verzia Jimny Professional. Pre úžitkové autá sú totiž emisné limity benevolentnejšie. Namiesto 95 gramov môžu emitovať až 147 gramov CO2 na kilometer. A ak nepresiahne počet registrácií 22 000 kusov, môže Suzuki dojednať s EÚ ešte vyšší limit. Presne to sa Japonci rozhodli využiť. A aj to spravili. Zatiaľ len v Holandsku, no čoskoro sa tak môže stať aj v ďalších krajinách. Holandské zastúpenie zverejnilo aj ceny. Jimny Pofessional tam začína na 27 420 eurách, a to bez DPH.

Aj Suzuki Jimny N1 si zachovalo všetky... Foto: Suzuki
Suzuki Jimny N1 - 2021 Aj Suzuki Jimny N1 si zachovalo všetky prednosti off-roadovej koncepcie. Vrátane pohonu Allgrip Pro, redukcie a tuhých náprav.

Ale neľakajte sa, v Holandsku sú autá so spaľovacím motorom daňovo znevýhodnené viac ako na ostatných európskych trhoch. Je síce pravdou, že transformáciou z triedy osobných áut M1 na úžitkové N1 prišlo Jimny o zadné sedadlá a tiež musí byť vybavené priečkou medzi priestorom pre cestujúcich a úžitkovým priestorom, no do kufra teraz naložíte až 863 litrov batožín. To je o 33 viac v porovnaní so 4-miestnym Jimny so sklopenými zadnými sedadlami. Priestor bude využiteľný o to lepšie, že verzia N1 bude mať vodorovnú ložnú plochu.

Sympatické je, že napriek prerodu na „úžitkáč“ nepríde Jimny o bezpečnostné prvky ani o moderný infotainment. Všetko ostane zachované. Pod názvom paketu Suzuki Safety Support sa skrývajú autonómne brzdy, výstraha pred kolíziou a opustením jazdného prúdu, čítačka dopravných značiek a tiež automatické prepínanie diaľkového režimu svetiel. Rozhranie so 7-palcovou obrazovkou zabezpečí konektivitu so smartfónmi aj navigáciu. Bez zmien majú ostať aj terénne schopnosti, pre ktoré Jimny zákazníci doslova milujú. Pravdepodobne však už bez automatickej prevodovky.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #emisie #Suzuki #Suzuki Jimny #Suzuki Jimny Professional
Články podľa značiek