Lexus Direct4: Japonci majú nový pohon 4x4. Dostane ho sedan ES

Prvým hybridom s novým systémom pohonu 4 x 4 s dvojicou elektromotorov bude pravdepodobne limuzína Lexus ES. Nemáme si ho však mýliť so súčasnou štvorkolkou E-Four známou z SUV RX či NX.

18.02.2021 12:00
debata
Novú hybridnú štvorkolku Direst4 Lexus už... Foto: Lexus
Lexus ES Direct4 - 2021 Novú hybridnú štvorkolku Direst4 Lexus už dlhšie testuje v sedane ES.

Lexus ES s pohonom oboch náprav síce existuje, ale ide o čisto benzínovú verziu ES 250 AWD s klasickým kardanom, ktorú majú k dispozícii americkí zákazníci. Už dlhší čas sa však šušká o hybridnom Lexuse ES vo verzii AWD s úplne novou technológiu 4 × 4, ktorá nemá nič spoločné so súčasnými systémom E-Four, ktorý používa Lexus v SUV RX a NX. Už v roku 2019 ju Lexus testoval práve na limuzíne ES a koncom toho vlaňajšieho vývoj nového systém Direct4 určeného pre elektromobily a hybridné vozidlá oficiálne potvrdil.

Navyše ho predviedol na dvoch zakamuflovaných autách, elektrickom SUV-čku UX a hybridnom sedane ES. Mnohé teda naznačuje, že ES bude skutočne prvým modelom Lexusu s pohonom Direct4. Prototyp dostal spaľovací motor s výkonom 130 kW a krútiacim momentom 220 Nm, ako aj dva elektromotory. Oba disponovali výkonom 80 kW, ale líšili sa maximálnym krútiacim momentom. Predný dosahoval 330 a zadný 240 Nm. Lexus však neprezradil celkový systémový výkon sústavy. Napriek tomu to vyzerá, že je pripravená do výroby.

Direct4 bude mať druhý elektromotor integrovaný... Foto: Lexus
Lexus ES Direct4 - 2021 Direct4 bude mať druhý elektromotor integrovaný na zadnej náprave. K zadným kolesám má byť schopný prenášať až 80 % hnacej sily.

Pohon Direct4 má pracovať vo dvoch režimoch. V prvom rozdeľuje hnací moment v pomere 50 : 50 medzi obe nápravy a v druhom, keď putuje k zadným kolesám 80 a k predným len 20 %. Isté je, že v Lexuse s novým systémom nenájdeme hnací hriadeľ. Zadné kolesá budú poháňané výlučne elektromotorom integrovaným v náprave. V porovnaní s E-Four má novinka ponúknuť vyšší výkon, lepšiu trakciu a lepšiu ovládateľnosť, keďže umožní oveľa pružnejšiu reguláciu. Pre ES by bol Direct4 ideálnym riešením, keďže v novej generácii nahradil aj pôvodný Lesus GS s klasickou koncepciou so zadným náhonom.

Debut novinky by sme mali očakávať už tento rok. Americký portál Lexus Enthusiast totiž naznačuje, že Lexus uvedie ES Direct4 na trh spolu s očakávanou modernizáciou a faceliftom, naplánovanou práve na rok 2021, tri roky po uvedení aktuálnej generácie. Znie to logicky, bola by to ideálna príležitosť. Navyše, ES je najpredávanejším sedanom Lexusu vrátane USA a Európy. Na Slovensku je v súčasnosti k dispozícii výlučne v hybridnej verzii 300h s predným náhonom a výkonom 160 kW.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Lexus #Lexus ES #pohon 4x4 #Direct4
Články podľa značiek