Aquaplaning je extrémne nebezpečný jav. Ak sa medzi pneumatikou a vozovkou vytvorí vrstva vody, auto sa stane neovládateľným. Na rovine nemusia byť následky až také dramatické. Stačí dať dole nohu z plynu a počkať, kým sa trakcia obnoví. Pri prejazde zákrutou vás však takáto sekunda či dve môžu stáť život. Auto totiž nijakým spôsobom nereaguje na riadenie a vyletí z cesty. Skoncovať s týmto rizikom sa podujala spoločnosť Easyrain a do projektu zaangažovala nemecký Bosch a dokonca aj spoločnosť Italdesign, ktorú vlastní koncern Volkswagen.
Výsledkom je systém AIS (Aquaplaning Intelligent System), ktorý dokáže rozrušiť vodu pred pneumatikou tým najmenej očakávaným spôsobom. Predstavte si, AIS si pomáha vodou. Zdá sa to nelogické, pretože pridať ešte viac vody k vode by za normálnych okolností znamenalo ešte väčšie riziko. Ono to tak ale celkom nie je. Systém sa skladá zo zásobníka kvapaliny, vysokotlakového kompresora a dvoch trysiek. Jedna je umiestnená pred ľavým a druhá pred pravým predným kolesom. Keď senzory zaregistrujú riziko vzniku aquaplaningu, z trysiek začne pod vysokým tlakom striekať úzky prúd vody.
Pozrite sa ako voda bojuje s vodou
Tento prúd rozruší vodnú vrstvu. Vody teda viac ubudne ako pribudne a pneumatika má šancu ostať v kontakte s asfaltom. Autori projektu už systém vyskúšali na Audi A6. Test je povzbudzujúci. Kým vozidlo s deaktivovaným AIS v zákrute, ktorá je pokrytá veľkou vrstvou vody, stratilo trakciu a pokračovalo nekontrolovane v priamom smere, s aktivovaným AIS prejazd zvládlo bez problémov. Podľa Easyrain dokáže v súčasnosti systém znížiť riziko aquaplaningu v priamom smere o 35 percent a v zákrutách o 30 percent. V budúcnosti má ale účinnosť rásť. Zatiaľ nie je známe, kedy sa systém objaví v sériovej výrobe.
Predpokladáme, že to bude v niektorom z modelov koncernu VW. Pravdepodobne si ešte AIS vyžiada ďalší vývoj. Jeho nevýhodou môže byť napríklad veľké množstvo vody, ktoré si musí vozidlo voziť v nádrži, čo zvyšuje hmotnosť auta a tým pádom aj ostro sledované emisie CO2.