Qashqai, zakladateľ segmentu crossoverov, je stále jedným z pilierov Nissanu. Napokon od roku 2007, keď prišiel na svet, má na konte približne tri milióny zákazníkov. Jeho ročné európske predaje dosahujú stabilne viac ako 200 000 exemplárov, samozrejme, s výnimkou toho vlaňajšieho. Tretia generácia prichádza po siedmich rokoch a je nová doslova od základu. Qashqai postavili na aliančnej platforme CMF-C. Je vôbec prvým Nissanom s týmito základmi. Platforma prináša Qashqaiu nižšiu hmotnosť, vyššiu tuhosť aj možnosť nasadenia moderných asistenčných systémov a hybridného pohonu.
O zákazníkov bude bojovať oveľa výraznejším dizajnom. Vidieť to najmä na čelných partiách s veľkou maskou V-Motion, nadväzujúcou na originálne úzke denné svetlá v tvare bumerangu. Doplňujú ich matricové stretávacie reflektory s dvanástimi individuálne riadenými diódami. Ostré línie sú príznačné aj pre nárazník či bočné prelisy. Vyššiu svetlú výšku a ochranu podvozka dopĺňajú 19– či dokonca 20-palcové „diamantové“ kolesá. Z profilu zaujme originálny stĺpik s efektom „plávajúcej“ strechy. Ten je ešte silnejší, ak zvolíte dvojfarebné lakovanie karosérie s čiernou strechou. Na výber bude celom jedenásť lakov.
Zadnú časť osviežujú opäť úzke svetlá, ale aj nárazník so striebornou vložkou. Podstatnejšie však je, že novinka narástla vo všetkých smeroch. Qashqai je o 35 mm dlhší (4 425 mm), o 32 širší (1 838 mm) a o 25 vyšší (1 635 mm). Rázvor náprav sa natiahol o 20 mm na konečných 2 666. Napriek tomu a tiež bohatšej výbave je nová generácia o 21 kg ľahšia. Veď len karoséria zhodila 60 kilogramov. Podieľajú sa na tom hliníkové dvere, kapota aj predné blatníky. Zadné veko je vyrobené z kompozitných materiálov. Qashqai tiež využíva o 50 % viac vysokopevnostnej ocele, takže jeho tuhosť vzrástla až o 41 %.
Kabína ponúkne viac miesta. Tak napríklad vzdialenosť medzi vodičom a spolujazdcom sa zväčšila o 28 mm, rezerva nad hlavou o 15 mm a cestujúcim na zadných sedadlách zas pribudne na kolená 28 mm. Väčší je však aj kufor. Pod elektricky ovládanými piatymi dverami pribudlo 50 litrov pre batožiny. Celkovo je ich 451. Aj vďaka zníženiu podlahy o dva centimetre, čo umožnila kompaktnejšia konštrukcia zadnej nápravy. Kvalitné materiály dávajú interiéru prémiový punc. Kožou Nappa môže byť obšitá dokonca aj palubná doska. Objavuje sa tu tiež klavírna čerň, prepínač jazdných režimov s matnou chrómovou úpravou, sofistikovaný „joystick“ automatickej prevodovky či sklenené štruktúry.
K novým luxusným prvkom patria masážne sedadlá, biele ambientné podsvietenie či výkonná audiosústava Bose Premium s desiatimi reproduktormi a subwooferom. Nový infotainment NissanConnect tvorí 12,3-palcový TFT displej prístrojového panela, 9-palcová dotyková obrazovka a príplatkový 10,8-palcový head-up displej. Konektivitu s až siedmimi zariadeniami zabezpečujú rozhrania Android Auto, bezdrôtové Apple CarPlay ču USB porty. Navigácia využíva on-line dáta spoločnosti TomTom. Systém podporuje hlasové ovládanie Google Assistant a Amazon Alexa.
Stále pripojenie prináša výhody diaľkového ovládania niektorých funkcií, napríklad odomykania a zamykania, prostredníctvom aplikácie v smartfóne. Vylepšený balík asistenčných systémov ProPilot dostal tempomat prispôsobujúci jazdu rýchlostným limitom či dátam z navigácie a systém sledovania mŕtveho uhla zas zvláda korekcie riadenia. Qashqai ponúka udržiavanie v jazdnom prúde aj autonómne brzdy s úplným dobrzdením či zásahmi pri cúvaní, ak hrozí kontakt s križujúcimi vozidlami. Bezpečnostnou novinkou je aj centrálny airbag medzi vodičom a spolujazdcom.
Ponuka motorov nového Qashqaia bude jednoduchšia ako v minulosti. Stoja za tým prísnejšie emisné normy. Všetky verzie tak budú elektrifikované. Základ tvorí preplňovaný 4-valec 1,3 DiG-T s výkonom 103 alebo 116 kW. Spojený je s 12 V mild-hybridným systémom ALiS (Advanced Lithium-Ion battery System) a malým li-ion akumulátorom. Ten umožní vypínanie motora už pri poklese rýchlosti pod 18 km/h, rekuperáciu brzdnej energie a pri zrýchľovaní v rozsahu rýchlostí od 20 do 110 km/h zasa podporu akcelerácie dodatočným krútiacim momentom šiestich newtonmetrov.
Pre slabšiu verziu je určená 6-stupňová manuálna prevodovka a pohon predných kolies. Výkonnejší variant možno spojiť aj s novu kontinuálnou prevodovkou CVT s dvojicou olejových čerpadiel a ako jediný aj s pohonom oboch náprav 4WD s päťkrát rýchlejšími reakciami. Na výber bude päť jazdných režimov – Standard, Eco, Sport, Snow a Off-road. Podmienkou bude prevodovka CVT. Oveľa zaujímavejší je ale hybridný pohon e-Power, ktorý už Nissan používa vo svojich japonských modeloch Note, Serena a Kicks. Ide o riešenie, ktoré má blízko k Honde CR-V. Qashqai e-Power bude totiž viac elektromobil ako konvenčný hybrid.
Úlohu trakčného motora dostal elektromotor s výkonom 140 kW, napájaný benzínový 4-valcom s objemom 1,5 litra (113 kW), vraj s variabilným kompresným pomerom. Nissan sľubuje okamžitú reakciu na stlačenie plynu, hladký chod, podobný jeho elektrickému Leafu, a, samozrejme, nízku spotrebu paliva. A chýbať nebude ani mód e-Pedal, s reguláciou rýchlosti len pomocou „plynu“. Zlou správou je, že hoci pôjde o najvýkonnejšiu verziu Qashqaia, E-Power nebude možné kombinovať so štvorkolkou. Aj preto môže vodič vyberať len z troch jazdných režimov – Standard, Sport alebo Eco. Verzie s pohonom 4WD dostanú plne nezávislé zavesenie kolies, kým verziám 2WD bude musieť stačiť jednoduchšia zadná vlečná náprava.
Nový Qashqai vznikal v londýnskej centrále Nissanu a jeho dizajn zas malo na starosti dizajnové oddelenie v Carnfielde. Británia bude jeho domovom aj z pohľadu výroby. Schádzať bude totiž z montážnych liniek závodu v Sunderlande. Do predaja by sa mal nový Qashqai dostať v priebehu roka.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 4 425 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 838 |
Výška (mm) | 1 635 |
Rázvor náprav (mm) | 2 666 |
Objem kufra (l) | 451 |
Technické údaje
Verzia | 1,3 DiG-T ALiS | 1,3 DiG-T ALiS | 1,3 DiG-T ALiS | 1,5 e-Power |
---|---|---|---|---|
Výkon (kW) | 103 | 116 | 116 | 140 |
Krútiaci moment (Nm) | 240 | 260 | 270 | 330 |
Pohon | 2WD | 2WD | 4WD | 2WD |
Prevodovka | 6M | 6M/CVT | CVT | e-Power |