McLaren Artura: Tento superšport ‘tankuje‘ aj zo zásuvky

23.02.2021 10:00

Nové kupé z Wokingu je prvým superšportom triedy High-Performance Hybrid (HPH). Hoci autori hovoria aj o nízkych emisiách, elektrifikácia je tu skôr kvôli výkonu.

Artura je jasný McLaren, no napriek tomu ide o...
Artura je jasný McLaren, no napriek tomu ide o prvého predstaviteľa vysokovýkonnej hybridnej triedy. Autor: McLaren

McLaren má za sebou ťažký rok, no do budúcnosti sa pozerá s optimizmom. Zadlžená automobilka z Wokingu štartuje novú sezónu úplne novým superšportom Artura, ktorý definuje ako prvého predstaviteľa triedy High-Performance Hybrid (HPH). Toto kupé nemá preto so svojimi súrodencami nič spoločné, hoci s hybridnou technológiou už má McLaren skúsenosti, napríklad z modelu P1 či z nástupcu legendárneho F1 – Speedtail. Tentoraz je ale základom premiérová platforma MCLA (McLaren Carbon Lightweight Architecture), skonštruovaná špeciálne pre elektrifikované modely.

Vyrobená je z kompozitov a hliníka. Takže Artura má hmotnosť len 1 498 kg, čo je obdivuhodné, ak uvážime, že ide o plug-in hybrid. McLaren sa snažil kompenzovať nadváhu 130 kg, za ktorou stoja elektrické komponenty, vrátane batérií (88 kg) a elektromotora (15 kg), kde sa len dá. Napríklad aj na kabeláži, ktorá je vďaka sieti ethernet o 10 kg ľahšia a vyžaduje až o 25 % menej vedení. Mimoriadne ľahká a kompaktná je aj konštrukcia motora a prevodovky. Srdce Artury predstavuje novučičký 6-valec M630 3,0 V6 twin-turbo s uhlom rozovretia valcov 120 stupňov, ktorý je o 50 kg ľahší ako pôvodný 8-valec. A Arture prepožičiava aj nízke ťažisko.

Základom McLarenu Artura je novučičká platforma...
Základom McLarenu Artura je novučičká platforma MCLA (McLaren Carbon Lightweight Architecture) pripravená aj pre zástavbu akumulátorov a asistenčných systémov. Autor: McLaren

Na minimálnych rozmeroch sa podieľajú tiež turbodúchadlá umiestnené medzi hlavami. Ešte zaujímavejšia je však dvojspojková prevodovka. Práve v nej je integrovaný axiálny elektromotor a čo viac – až osem prevodových stupňov. Všetky sú pritom určené len pre jazdu vpred. Spiatočka absentuje, pretože by zbytočne zvyšovala hmotnosť. Cúvanie má tak na starosti elektromotor, podobne ako pri hybridných Toyotách. Kým z benzínu pochádza 430 kW a 585 Nm krútiaceho momentu, elektrická časť sústavy pridáva ďalších 37 kW, krátkodobo 70 a k tomu podporných 225 Nm krútiaceho momentu.

Tento 6-valec s objemom 3,0 litra je o 50 kg...
Tento 6-valec s objemom 3,0 litra je o 50 kg ľahší ako pôvodné 8-valce. S výkonom mu pomáhajú nielen dve turbodúchadlá, ale aj elektromotor v 8-stupňovej dvojspojkovej prevodovke. Autor: McLaren

K zadným kolesám tak môže cez elektronický diferenciál E-diff , ktorý vektoruje hnací moment medzi pravým a ľavým kolesom, putovať finálnych 500 kW a 720 Nm. Batérie, umiestnené v boxe za sedadlami, so skromnou kapacitou 7,4 kWh, majú stačiť na 30 km jazdy v bezemisnom režime, a to maximálne rýchlosťou 130 km/h. Na 80 % kapacity sa dobíjajú pomocou kábla EVSE za 2,5 hodiny. Elektrickým režimom E Artura teda nenadchne, no dynamikou určite áno. V režimoch Comfort, Sport a Track zvládne totiž stovku za rovné tri sekundy, na dvojnásobnej rýchlosti je za 8,3 s a rýchlosť 300 km/h pokorí iba za 21,5 sekundy. Obmedzovač skrotí Arturu až pri údaji 330 km/h.

Kabína je vyzbrojená infotainmentom MIS II s...
Kabína je vyzbrojená infotainmentom MIS II s dvojicou displejov a škrupinovými sedadlami. Na volante volí vodič jeden zo štyroch jazdných režimov. Autor: McLaren

Na ceste držia tohto brita pneumatiky Pirelli, no nie obyčajné. Vyzbrojené sú technológiou PCT (Pirelli Cyber Tyre). Každý plášť je vybavený čipom, monitorujúcim stav pneumatík, napríklad ich teplotu, a tieto dáta poskytuje v reálnom čase trakčnej elektronike vozidla, najmä stabilizačnému systému. Pneumatiky majú byť tiež prekvapivo tiché, o čo sa stará penová výplň, teda technológia PNCS (Pirelli Noice Canceling System). Nastaviteľné zadné odpruženie zasa umožňuje meniť Arturu na vcelku komfortné kupé pre každodenné použitie až po nekompromisne tvrdý okruhový špeciál. O deceleráciu sa starajú karbón-keramické brzdy.

Vďaka vyspelej aerodynamike podvozku si nový...
Vďaka vyspelej aerodynamike podvozku si nový hybridný superšport vystačí aj bez prítlačného krídla. Autor: McLaren

Zaujímavé je, že vo Wokingu sa rozhodli použiť v Arture hydraulický posilňovač riadenia namiesto elektrického. Má totiž poskytnúť lepšiu spätnú väzbu a podporiť autentický jazdný zážitok. A presne o to tu ide, čo je zrejmé aj z pohľadu do kokpitu vybaveného škrupinovými sedadlami. Pre lepší prístup ich možno natáčať, čo si dal McLaren náležite patentovať. Vodič, či skôr pilot má k dispozícii dva displeje novej generácie infotainmentu MIS II. Vďaka nemu je možné na okruhu získavať telemetrické dáta a tiež ovládať na diaľku cez aplikáciu v smartfóne napríklad elektrické kúrenie a klimatizáciu.

Napriek rýdzo športovej orientácii nechýbajú Arture ani asistenčné systémy ADAS vrátane tempomatu s úplným dobrzdením či udržiavania v jazdnom prúde. Na záver spomeňme spotrebu, i keď v tomto prípade nie je podstatná. Podľa McLarenu si má tento superšport vypýtať na 100 km len 5,7 litra benzínu, čo zodpovedá emisiám 129 gramov CO2 na kilometer. Samozrejme, realita bude kdesi úplne inde, ale automobilke to isto pomôže zredukovať riziká sankcií. Arturu je už možné objednať. Vo Wokingu si ju cenia na 185 000 libier, čo je približne 214 000 eur. Vyrábať sa bude v troch špecifikáciách – ostrej Performance, luxusnej TechLux a Vision s avantgardnejším vzhľadom.

McLaren
		Artura - 2021
McLaren
		Artura - 2021
+31McLaren Artura - 2021

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #McLaren Artura #McLaren
Články podľa značiek