Ruská vláda naliala do projektu Kortež, ktorého výsledkom je nová automobilka Aurus a tiež reprezentačná limuzína Senat ruského prezidenta Vladimíra Putina, od roku 2015 minimálne 190 miliónov dolárov. Samozrejme, tento krok si vyslúžil aj vlnu kritiky. Cieľom ale je, aby sa investície vrátili. Okrem novej vlajkovej lode Kremľa má totiž ročne vznikať približne 5 000 vozidiel, bežne dostupných na domácom, ale aj na zahraničných trhoch. Lenže to počúvame už poriadne dlho. Ultraluxusný Senat mal totiž premiéru na autosalóne v Moskve v roku 2018 a tú medzinárodnú na jar 2019 v Ženeve. No autá nie a nie zamieriť k zákazníkom.
Problémom je, že Aurusu stále chýba funkčný výrobný závod, ktorý stavia spoločnosť Sollers v ekonomickej zóne Alabuga v Tatarstane. Zatiaľ sa o produkciu stará moskovský automobilový inštitút NAMI, ktorý sa podieľal spoločne so zahraničnými spoločnosťami Porsche Engineering či Bosch na vývoji. Ten však zvláda ročne vyrobiť len 250 vozidiel, takže Senat sa doteraz dostal len do štátnych služieb a k zopár vyvoleným. To napriek tomu, že značka už má aj svoj showroom v Moskve. Čoskoro sa to však má zmeniť. Ruská agentúra TASS s odvolaním sa na ruského ministra hospodárstva Denisa Manturova uviedla, že sériová produkcia sa rozbehne v najbližšom čase, čo znamená voľný predaj v Rusku od mája a následne aj export mimo federácie.
S dovozom do západnej Európy sa však Aurus ponáhľať nebude. Prednosť dostanú Stredný východ a Spojené arabské emiráty. Je to vcelku logické. Až 36-percentným vlastníkom Aurusu je holding Tawazun, ktorý vybavil homologizáciu Senatu na rôznych trhoch v týchto regiónoch. Podľa Manturova je Tawazun zo spolupráce nadšený a ešte tento rok spustí predaj v Emirátoch, kde má byť záujem najmä o predĺženú verziu Senatu. Zákazníci sa vraj tiež nevedia dočkať nového SUV Komendant, ktoré by malo v programe ruskej značky pribudnúť najneskôr v roku 2023. V pláne je aj MPV Arsenal. Všetky modely budú postavené na modulárnej platforme EMP (Edinaja Modularnaja Platforma).
Pripomeňme, že Aurus Senat bude v ponuke v dvoch verziách. Základom je Senat S600 s rázvorom 3 300 mm a dĺžkou 5 630 mm. Variant L700 s predĺženým rázvorom sa natiahol až na 6 620 mm, čo zodpovedá rozmerom Putinovho prezidentského špeciálu. Pod kapotou Senatu pracuje mohutný 4,4-litrový dvakrát preplňovaný 8-valec, vyvíjaný s Porsche, naladený na 441 kW a 880 Nm krútiaceho momentu. Asistuje mu elektromotor umiestnený v 9-stupňovej automatickej prevodovke vlastnej konštrukcie. Ide teda o mild-hybrid. Nechýba ani pohon oboch náprav. Najluxusnejšie ruské auto všetkých čias zvláda stovku za menej ako šesť sekúnd.
Interiéru dominuje okázalý luxus. Vládnu mu prírodné materiály ako koža či drevo. Na ruské pomery prekvapuje aj moderným infotainmentom. Napríklad virtuálnym prístrojovým panelom, head-up displejom či veľkou multimediálnou dotykovou obrazovkou. Očakávať máme aj adaptívny tempomat, čítačku dopravných značiek, detekciu slepého uhla a jazdných prúdov. Z luxusných prvkov spomeňme diódové svetlá, bezkľúčový prístup, diaľkové štartovanie, výkonnú aparatúru, štvorzónovú klimatizáciu, ventilované masážne sedadlá či elektricky ovládaný stĺpik riadenia a veko kufra.