Hyundai nás na príchod elektromobilu novej generácie pripravuje už od roku 2019. Na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom totiž predstavil odvážny koncept Hyundai 45 s novou elektrickou platformou E-GMP s 800 V sieťou. Len málokto však predpokladal, že Kórejčania budú mať takú guráž, aby štyridsaťpäťku posunuli do výroby prakticky bez zmien. Stalo sa. A tak tu máme Ioniq 5 – elektromobil, ktorý dá poriadne zabrať konkurentom, Volkswagenu ID.3 nevynímajúc. Kým však ID.3 je v podstate hatchback, Ioniq 5 mieri do triedy crossoverov. To napriek tomu, že dizajnom evokuje skôr klasické kompakty. Lenže čísla hovoria jasnou rečou.
Toto nie je žiaden drobček. Ioniq 5 udivuje rázvorom náprav až 3 000 mm (!), príznačným pre luxusné sedany vyššej strednej alebo dokonca vyššej triedy. Len na porovnanie, je to viac ako rázvor Mercedesu-Benzu E či najväčšieho kórejského SUV Hyundaiu Palisade, predávaného v USA. Šírka 1 890 a výška 1 605 mm, tiež jasne deklarujú, že Ioniq 5 ide nad rámec bežných hatchbackov. Asi by ste tiež nepovedali, že celkovou dĺžkou 4 635 mm prerastá o 135 mm nový Hyundai Tucson. Jednoducho, Ioniq 5 tak trochu klame telom. Iste bude zaujímavé vidieť ho naživo.
Celé to korunuje odvážny dizajn, takmer identický s konceptom 45, ktorý sa odvolával na 45. výročie príchodu prvého autorského Hyundaia – modelu Pony z dielne talianskej karosárne Italdesign Giorgetta Giugiara. Aj preto sa tu objavujú ostré prelisy v uhle 45 stupňov. Do budúcnosti sa Ioniq 5 pozerá diódovými reflektormi s takzvanou pixelovou grafikou. Jeho lastúrová kapota siaha až k oblúkom kolies a prednému nárazníku, takže v podstate chýbajú klasické blatníky. Zboku zaujmú nielen spomínané prelisy, ale aj obrovské aerodynamicky optimalizované 20-palcové disky, najväčšie, aké kedy Hyundai použil.
Motív pixelov sa nakoniec objavuje aj v grafike úzkych zadných svetiel. Zákazníci budú mať na výber z deviatich lakov karosérie a priplatiť si môžu za obrovskú panoramatickú či solárnu strechu, ktorá napája viaceré elektrické komponenty. Veľký formát a extrémny rázvor prinášajú posádke priestor typický pre modely vyššej triedy. Pocit vzdušnosti podporuje úplne rovná podlaha a zúžené operadlá predných sedadiel. Mimochodom, tie je možné sklápať do relaxačnej polohy. Hyundai tomu hovorí „bezváhový stav“. Nechýbajú dokonca ani výsuvné opierky na nohy, známe skôr zo zadných sedadiel luxusných limuzín.
Variabilitu podporuje box medzi sedadlami, takzvaný „univerzálny ostrov!, ktorý možno posúvať v rozsahu 140 mm. Posuvné sú aj zadné delené sedadlá (135 mm). Podľa toho sa potom mení veľkosť batožinového priestoru. A nie je rozhodne malý. Už v základom usporiadaní ponúka Ioniq 5 pod elektricky ovládaným zadným vekom 531 litrov a k tomu pridáva ďalších 57 alebo 24 pod prednou kapotou. To podľa toho, či si zvolíte zadný náhon, alebo pohon oboch náprav. Horizontálna palubná doska nesie dva 12-palcové displeje integrované do jediného modulu.
Infotainment s novu grafikou disponuje všetkými vychytávkami konektivity vrátane hlasového ovládnai či ovládania viacerých funkcií na diaľku cez smartfón. Úplnou novinkou je head-up displej AR-HUD s rozšírenou realitou, ktorý má vraj premeniť čelné okno na veľkú obrazovku. Balík asistenčných systémov Hyundai SmartSense disponuje po prvý raz podporou jazdy na diaľnici na úrovni SAE 2, čo znamená udržiavanie v jazdnom prúde, udržiavanie odstupu, úpravu rýchlosti na základe dát navigácie či dopravného značenia až po asistenciu pre zmenu jazdného prúdu.
Hyundai je tiež pyšný na dizajn kabíny v štýle Living Space, inšpirovaným nábytkovým dizajnom. Zároveň využíva recyklované a prírodné materiály. Napríklad plasty z PET fliaš, vlnenú priadzu alebo kožu spracovanú rastlinnými výťažkami. Najväčší náskok pred konkurentmi si však Ioniq 5 zabezpečil elektrickou architektúrou E-GMP (Electric-Global Modular Platform), ktorá podobne ako pri Porsche Taycan, podporuje nabíjacu infraštruktúru s napätím 800 V. Kompatibilná je však aj s napätím 400 V, a to bez potreby ďalších komponentov či adaptérov. K dispozícii budú dve kapacity akumulátorov.
Základný batériový modul uskladní 58 kWh elektrickej energie. Kombinovať je ho možné so zadným elektromotorom s výkonom 125 kW a krútiacim momentom 350 Nm alebo s dvojicou elektromotorov, ktoré znamenajú pohon 4×4. V takomto prípade má Ioniq 5 systémový výkon 173 kW a krútiaci moment 605 Nm. Dojazd týchto verzií Hyundai zatiaľ neuvádza. Nájdeme ho až pri verziách s väčším akumulátorom s kapacitou 72,6 kWh. V tomto prípade má zadokolka výkon zvýšený na 160 kW a štvorkolka až na 225 kW. Krútiaci moment ostal na pôvodnej úrovni 350, respektíve 605 Nm. V takejto zbroji zvládne Ioniq 5 na jedno „tankovanie“ približne 480 km.
Podpora nabíjania s výkonom až 350 kW znamená, že na nabíjačkách siete Ionity sa Ioniq 5 nabije z 10 na 80 % za 18 minút a na predĺženie dojazdu o 100 km mu stačí len päť minút. Nový crossover bude zároveň poriadnym „žihadlom“. Na stovku totiž podľa verzie zrýchli od 8,5 do 5,2 sekundy. Maximálna rýchlosť je vždy limitovaná na 185 km/h. A nezabudnime pripomenúť, že na rozdiel od elektrickej Kony si Ioniq 5 trúfa na brzdený príves s hmotnosťou do 1 600 kg. Vďaka systému V2L budete môcť Ioniq 5 využiť aj ako pojazdnú nabíjačku. Napríklad na napájanie elektrobajkov alebo kempingového príslušenstva, a to príkonom 3,6 kW.
Na Ioniq 5 si ale ešte chvíľku počkáme. K prvým zákazníkom dorazí najskôr v polovici roka. Nabíjanie uľahčí služba Charge myHyundai, ktorá prostredníctvom karty alebo aplikácie v smartfóne sprístupní zákazníkom, aj tým slovenským, až 200 000 nabíjacích bodov v celej Európe. V sieti Ionty to budú mať prvý rok dokonca zadarmo.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 4 635 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 890 |
Výška (mm) | 1 605 |
Rázvor náprav (mm) | 3 000 |
Objem kufra vzadu/vpredu (l) | 531 – 1 591/ 57(2WD) – 24 (4WD) |
Technické údaje
Verzia | 58 kWh 2WD | 58 kWh 4WD | 72,6 kWh 2WD | 72,6 kWh 4WD |
---|---|---|---|---|
Pohon | zadný | 4 × 4 | zadný | 4 × 4 |
Výkon (kW) | 125 | 173 | 160 | 225 |
Krútiaci moment (Nm) | 350 | 605 | 350 | 605 |
0 – 100 km/h (s) | 8,5 | 6,1 | 7,4 | 5,2 |
Max. rýchlosť (km/h) | 185 | 185 | 185 | 185 |
Dojazd podľa WLTP (km) | – | – | – | 480 |