Mercedes-Benz C: ‘Malé esko‘ prišlo o 6-valce. Výkon doháňa elektrinou

Nová trieda C prichádza s „lavínou“ technologických inovácií. Väčšinu z nich prevzala priamo z vlajkovej lode S. Má riadenie zadných kolies, inteligentný infotainment a plug-in hybridné verzie, ktoré zvládnu až 100 km!

24.02.2021 20:00
12
Nová trieda C stavila opäť na evolúciu. A... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz C - 2021 Nová trieda C stavila opäť na evolúciu. A svedčí jej to. Definitívne však prišla o hviezdu na kapote. Všetky verzie ju majú v centre masky, či už línia Avantgarde alebo AMG Line. Zato pribudli digitálne svetlá. Každý reflektor obsahuje 1,3 milióna mikrozrkadiel.

Mercedes-Benz triedy C, ktorého história siaha až do roku 1982, je za posledných desať rokov vôbec najpredávanejším modelom stuttgartskej značky. Z aktuálnej generácie, predstavenej v roku 2013, bolo zákazníkom doručených viac ako 2,5 milióna kusov. Úspech zožala v Číne aj v USA. V Európe je najpopulárnejšie kombi, napríklad v Nemecku majú dve z troch céčok práve túto praktickú karosériu. Ani sa netreba čudovať, že nová generácia prichádza hneď v oboch karosárskych verziách. A tešiť sa môžeme aj na zvýšené kombi All-Terrain, ktoré dorazí neskôr. Tak ako v minulosti, aj tentoraz sa inšpiruje céčko priamo vlajkovou loďou triedy S. Preberá z nej množstvo technológií.

Posun k triede E

Začína sa to už samotnou platformou MRA, i keď s menším objemom hliníka či kompozitov. A hoci je céčko v porovnaní s triedou S podstatne menšie, medzigeneračne narástlo, čím sa vzdialilo od novej generácie sedanu triedy A a priblížilo k triede E. Na dĺžku má céčko v oboch karosárskych verziách 4 751 mm. To znamená 65 plusových milimetrov pre sedan a 49 pre kombi. Na šírku zasa pribudlo 10 mm. Redukovala sa len výška, čo má priaznivý vplyv na aerodynamiku. Mimochodom, v tomto smere sa Stuttgartu podaril malý zázrak. Sedan dosahuje koeficient čelného odporu vzduchu Cw 0,24 a kombi 0,27. Nešetrilo sa ani na rázvore. Nápravy sa od seba vzdialili o 25 mm na konečných 2 865.

Sedan aj kombi podrástli. Do dĺžky pribudlo 65... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz C Touring - 2021 Sedan aj kombi podrástli. Do dĺžky pribudlo 65 mm a na rázvore 25. Na dĺžku má tak 4 751 mm, pričom nápravy sú od seba vzdialené 2 865 mm.

Dizajnom vyznáva trieda C evolúciu. Po prvýkrát však prišla o hviezdu na kapote. Všetky verzie, vrátane Avantgarde a AMG Linie, ju majú v centre masky, ktorá sa podobne ako v triede A, rozširuje smerom nadol. Podľa prevedenia obsahuje buď lamely, diamantový vzor alebo chrómový lem. Svetlá s technológiou Digital Lights, prevzaté z triedy S, obsahujú spolu 2,6 milióna mikrozrkadiel. Dynamický postoj umocňuje predĺženie prednej kapoty s typickými prelismi a posunutie kabíny viac vzad. Hladkej bočnej siluete svedčia 17– až 19-palcové kolesá. Vzadu sa po prvýkrát objavujú delené zadné svetlá. V palete lakov pribudli tri nové odtiene – modrý Spectral blue, strieborný High-tech silver a biely Opalite white.

Vzadu sú po prvýkrát použité delené svetlá.... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz C - 2021 Vzadu sú po prvýkrát použité delené svetlá. Samozrejme, tiež s technológiou LED.

Interiér ako v triede S

Pohľad do kabíny opäť evokuje triedu S. Palubná doska v tvare krídla je rozdelená do dvoch úrovní. Pôvodné kruhové prieduchy ventilácie nahradili jemne oválne pripomínajúce motorové gondoly lietadiel. Nechýba ani opulentný dekoratívny panel, ktorý ju spája so stredovou konzolou. No najpodstatnejšou zmenou je nasedenie druhej generácie infotainmentu MBUX, čo znamená digitálny prístrojový panel s uhlopriečkou 10,25 alebo 12,3 palca a vertikálne situovaný displej rozhrania s uhlopriečkou 9,5 alebo 11,9 palca. Ovládanie dotykom dopĺňa hlasové ovládanie „Hey Mercedes“, ktoré by malo byť inteligentnejšie ako v minulosti. Grafika displejov umožňuje tri rôzne režimy zobrazenia – decentný, športový a asistenčný.

Interiér je jasne inšpirovaný vlajkovou loďou... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz C Touring - 2021 Interiér je jasne inšpirovaný vlajkovou loďou triedy S. Má totiž voľne stojaci displej prístrojového panela a vertikálnu obrazovku multimediálneho rozhrania MBUX druhej generácie.

Nový head-up displej s obrazom veľkosti 230 × 80 mm využíva virtuálnu realitu, napríklad pri navigácii. Obraz z kamery sa však môže premietať aj na centrálnu obrazovku. Vyspelá konektivita znamená neustále pripojenie na internet a on-line aktualizácie softvéru či nákup alebo prenájom nových funkcií. Týka sa to aj vyspelých asistenčných systémov, ktoré podporujú vodiča až do rýchlosti 210 km/h. Napríklad udržiavaním v jazdnom prúde na všetkých typoch ciest, nielen na diaľnici, alebo tempomatom upravujúcim rýchlosť na základe dopravného značenia či dát navigácie. Vylepšený bol aj parkovací asistent, zvlášť vo verzii kombi, ktorá dokáže bezchybne parkovať s prívesom.

Dlhší rázvor znamená aj viac miesta na zadných... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz C Touring - 2021 Dlhší rázvor znamená aj viac miesta na zadných sedadlách.

Trieda C ponúka aj viac priestoru. Pocítia to najmä cestujúci vzadu, kde pribudlo na kolená až 22 milimetrov. O 23 mm sa zväčšila aj priestorová rezerva v oblasti pliec. Nekonečný zoznam komfortných prvkov obsahuje napríklad aromatizáciu kabíny a masážne programy sedadie. Batožinový priestor ostal bez zmien. Aspoň pri sedane, ktorý ponúka identických 455 litrov. Kombi si však polepšilo. Už v základnom usporiadaní má kufor 490 litrov, o 30 viac ako v minulosti, a po sklopení sedadiel až 1 510. Zadné sedadlá sú delené v pomere 40 : 20 : 40 a za príplatok ich možno ovládať elektricky. Pri kombi je elektrické veko dodávané v sérii. Výhodou je tiež zníženie nakladacej hrany a samostatné kazety pre plató a deliacu sieťku.

Elektrifikácia je štandardom

Pod kapotou sa odohrala doslova revolúcia. No niektorí zákazníci z nej asi nadšení nebudú. Trieda C totiž prišla definitívne o 6-valcové motory. Ako inak, dôvodom sú emisie. Aj preto budú všetky motorizácie štandardne elektrifikované. Či už v benzínových verziách C 180 (125 kW), C 200 (150 kW), C 300 (190 kW) alebo v tých dieselových C 220d (147 kW) a C 300d (195 kW). Ich tajomstvo sa skrýva v 48 V štartér-generátore ISG s výkonom 15 kW a krútiacim momentom 200 Nm, ktorý umožňuje rekuperáciu brzdnej energie, podporu pri zrýchlení a vypínanie spaľovacieho motora aj počas jazdy a plachtenia. Všetky motory budú spojené výlučne s 9-stupňovou automatickou prevodovkou 9G-Tronic.

Pod kapotou debutujú nové benzínové a vznetové... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz C - 2021 Pod kapotou debutujú nové benzínové a vznetové 4-valce. Všetky vybavené 48 V mild-hybridnou sústavou so štartér-generátorom ISG s výkonom 15 kW a krútiacim momentom 200 Nm.

Verzie C 200 a C300 možno kombinovať s pohonom oboch náprav 4Matic. Dieselový motor OM 654 M má teraz objem zvýšený z 1 950 na 1 992 ccm, priame vstrekovanie pod tlakom 2 700 barov, dve vodou chladené turbodúchadlá s variabilnou geometriou lopatiek, sodíkový kanál v oceľových piestoch, ktorý zabezpečuje lepší odvod tepla, a až dva SCR katalyzátory na redukciu oxidov dusíka (NOx). V technológiách nezaostáva ani benzínový dvojliter M 254 s úplne novým turbodúchadlom twin-scroll, na ktorom spolupracoval tím F1 Mercedes-AMG Petronas. Vďaka funkcii overboost dokáže krátkodobo zvýšiť výkon až o 20 kW. Prevodovka 9G-Tronic zasa dostala úplne novú riadiacu jednotku s viacjadrovým procesorom a elektrické olejové čerpadlo, ktoré odľahčuje to mechanické. Pohon 4Matic je zasa ľahší, má menšie trecie straty a dokáže prenášať vyšší krútiaci moment.

Plug-in hybrid s dojazdom 100 km!

Čoskoro nás však čaká aj príchod úplne nových plug-in hybridných verzií. A Mercedes-Benz si na nich dal naozaj záležať. Budú totiž disponovať asynchrónnym elektromotorom v prevodovke s výkonom až 95 kW a krútiacim momentom 440 Nm, ktorý umožní čisto elektrický pohon až do rýchlosti 140 km/h. Bezprecedentná je tiež kapacita vodou chladených li-ion akumulátorov na úrovni 25,4 kW, takže dobíjateľné céčka zvládnu až 100 km bez kvapky paliva. Skvelou správou je podpora nabíjania výkonom 55 kW. Konečne tak bude možné rýchle nabíjanie aj pri dlhších cestách. Trvať to má približne 30 minút. Palubná nabíjačka s výkonom 11 kW je zasa určená pre domáce trojfázové nabíjanie z wallboxu.

Inováciám sa nevyhol ani podvozok so 4-prvkovým zavesením predných kolies a novou viacprvkovou zadnou nápravou uchytenou v pomocnom ráme. Okrem základnej verzie môžu zákazníci voliť adaptívny podvozok s kontinuálnym tlmením a športový podvozok s nižšou svetlou výškou. Pneumatické odpruženie už trieda C neponúkne. Ostalo len zadnej náprave a to výlučne v plug-in hybridných verziách. Zato pribudla veľká technologická novinka v podobe riadenia zadných kolies v uhle 2,5 stupňa, čo skrátilo polomer otáčania o 43 cm na 10,64 metra. Bude však za príplatok. Výhodou je aj pri vyšších rýchlostiach, keď sa zadné kolesá natáčajú súhlasne, čím virtuálne predlžujú rázvor náprav a stabilizujú vozidlo, napríklad pri zmene jazdného prúdu.

Horúcu novinku zo Stuttgartu bude možné objednať od marca. Prvé vozidlá by sa mali dostať k zákazníkom v priebehu leta. Hlavným európskym výrobným centrom pre triedu C je závod v nemeckých Brémach. Produkovať ho budú ale aj v Pekingu a juhoafrickom East London.

Rozmery, objemy

Verzia C C kombi
Dĺžka (mm) 4 751 4 751
Šírka (mm) 1 820 1 820
Výška (mm) 1 438 1 455
Rázvor náprav (mm) 2 865 2 865
Objem kufra (l) 455 490 – 1 510

Technické údaje

Verzia C 180 C200 C 200 4Matic C 300 C 300 4Matic C 200d C 300d
Zdvihový objem (ccm) 1 496 1 496 1 496 1 999 1 999 1 992 1 992
Počet valcov/ventilov 4/16 4/16 4/16 4/16 4/16 4/16 4/16
Max. výkon (kW/ot.) 125/5 000 150/5 800 150/5 800 190/5 800 190/5 800 147/4 200 195/4 200
Max. krút. Moment 250/1 800 300/1 800 300/1 800 400/2 000 400/2 000 440/1 800 550/1 800
Prevodovka 9G-Tronic 9G-Tronic 9G-Tronic 9G-Tronic 9G-Tronic 9G-Tronic
0 – 100 km/h (s) 8,6 7,3 7,1 6,0 6,0 7,3 7,3
Max. rýchlosť (km/h) 231 246 241 250 250 245 250
Spotreba na 100 km (l) 6,2 6,2 6,5 6,6 7,0 5,0 5,0
Mercedes-Benz C -
		2021
Mercedes-Benz C - 2021
+29Mercedes-Benz C - 2021
Mercedes-Benz C Touring - 2021
Mercedes-Benz C Touring - 2021
+16Mercedes-Benz C Touring
		- 2021

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
12 debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes-Benz C #Mercedes-Benz
Články podľa značiek