Škoda Fabia 2021: Vieme o nej takmer všetko. Chýba len strhnúť kamufláž!

Tak ako Škoda sľúbila, štvrtú generáciu Fabie, teda jej kľúčovú tohtoročnú novinku, ukázala v rakúskom Zell am See. Všetky tajomstvá však neodhalila. Zatiaľ sa totiž Fabia skrýva pod „haďou“ kamuflážou.

25.02.2021 18:00
debata (5)
Nová Fabia bude podstatne modernejším a... Foto: Škoda-Auto
Škoda Fabia - 2021 Nová Fabia bude podstatne modernejším a atraktívnejším autom. Jej základom sa stane podľa vzoru Pola a Ibizy platforma MQB A0. Dizajn masky evokuje novšie modely. A platí to aj o full-LED svetlách.

Súčasná Fabia, predstavená v roku 2014, je v ponuke českej automobilky tak trochu fosíliou. A vlastne aj v rámci koncernu Volkswagen. Je totiž posledným modelom postaveným na platforme PQ26, ktorej korene siahajú ešte k starej generácii Volkswagenu Polo. Už dlhšie však vieme, že tento rok dôjde ku generačnej výmene. A bude to čoskoro. Presnejšie v máji. No už teraz tu máme množstvo informácií, keďže Škoda ukázala prvé predsériové prototypy v rakúskom Zell am See. Tie boli síce oblepené špeciálne vytvorenou „haďou“ kamuflážou a maskovaný bol čiastočne aj interiér, ale to je asi tak všetko, čo Škoda ešte tají. Poznáme rozmery, motory aj bezpečnostnú výbavu.

Nový hatchback a neskôr aj kombi konečne presedlajú na platformu MQB A0, ktorú už dávno používa VW Polo či Seat Ibiza, čo znamená príchod nových motorov aj bezpečnostných technológií. A v neposlednom rade väčšie rozmery. Fabia bude mať na dĺžku 4 107 mm (+ 110 mm) a na šírku 1 780 mm (+ 48 mm). Rázvor náprav sa natiahol až o 94 mm na konečných 2 564. Viac miesta tak pribudlo nielen v kabíne, najmä na zadných sedadlách, ale aj v kufri, ktorého objem vzrástol na 380 litrov, čo je o celých 40 viac. Zmena formátu nepochybne prospela aj proporciám, najmä ak je štvrtá generácia o osem milimetrov nižšia (1 459 mm), ale aj aerodynamike so skvelým koeficientom Cd 0,28, vraj najlepším v triede.

Novinka bude podstatne väčšia. Na dĺžku bude... Foto: Škoda-Auto
Škoda Fabia - 2021 Novinka bude podstatne väčšia. Na dĺžku bude mať 4 107 mm, čo je až o 110 viac. Rázvor náprav sa natiahol až o 94 mm na konečných 2 564.

Podieľajú sa na nej aerodynamicky optimalizované kolesá s priemerom 14 až 18 palcov a tiež aktívne lamely v prednom nárazníku. Dizajn charakterizuje Škoda ako športový a zároveň elegantný. Preberá väčšinu prvkov mladších modelov. Pod kamuflážou ukrýva typickú prednú masku, ktorá je teraz situovaná nižšie. Lemujú ju úzke svetlá s diódovou technológiou. Tie zadné sú po prvý raz delené. Takže Škoda na dizajne naozaj nešetrila. Podobne je to v interiéri, ktorý má pôsobiť hodnotnejšie, a najmä modernejšie. Infotainment dostal displeje s uhlopriečkou 6, 8, 9,2 alebo vrcholový až 10,25 palca. Klasické „budíky“ bude môcť nahradiť digitálny kokpit.

Palubnú dosku zatiaľ kryje koženka, no isté je,... Foto: Škoda-Auto
Škoda Fabia - 2021 Palubnú dosku zatiaľ kryje koženka, no isté je, že dostane bočné kruhové prieduchy ventilácie, textilný poťah a stane sa tiež domovom nového infotainmentu. Najvyššia úroveň bude disponovať digitálnym kokpitom a 9,2-palcovým dotykovým displejom.

V bezpečnosti sa Fabia posunie o priadny kus ďalej. Vybavená môže byť až deviatimi airbagmi. O pasívnu bezpečnosť sa zas stará tuhšia karoséria a dlhšia deformačná zóna. Pritom Fabia nepribrala ani jeden jediný kilogram. Balík asistenčných systémov Travel Assist prinesie v premiére funkcie automatizovaného riadenia až do rýchlosti 210 km/h. Očakávať máme adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdnom prúde a tiež parkovací asistent, ktorý zvládne priečne aj pozdĺžne parkovanie. Pre Fabiu tiež Škoda pripravila celkom 43 praktických riešení Simly Clever, z toho 13 nových. Napríklad USB port v spätnom zrkadle, multifunkčný vak pod podlahou kufra, ochranný kryt nakladacej hrany, štyri úchyty Isofix či nové miesta pre mobilné telefóny.

Vzadu sa objavujú po prvýkrát efektné delené... Foto: Škoda-Auto
Škoda Fabia - 2021 Vzadu sa objavujú po prvýkrát efektné delené svetlá. Škoda tiež sľubuje príchod nových farieb karosérií. Napríklad oranžový, ktorý sa ním spája so slávnym kupé Škodou 110 R.

Pod kapotou budú vládnuť najmä 3-valce. Základom sú ich atmosférické verzie 1,0 MPI (48, 59 kW) spojené s 5-stupňovými manuálnymi prevodovkami. Využívať budú úsporný Atkinsonov cyklus. Preplňované verzie 1,0 TSI s prívlastkom Evo (70, 81 kW) zas využívajú Millerov cyklus, variabilné časovanie sacích aj výfukových ventilov a výkonnejšie turbodúchadlo s premenlivou geometriou lopatiek, čo je pri benzínových motoroch stále raritou. Kým slabšie „turbo“ bude spriahnuté s 5-stupňovou prevodovkou, silnejší variant dostal 6-stupňový manuál alebo voliteľnú dvojspojku 7DSG. Diesel sa už do novej Fabie nedostane, no dobrou správou je, že pod kapotu sa po dlhej odmlke vráti 4-valec.

Pôjde o známy motor 1,5 TSI Evo (110 kW) s deaktiváciou valcov ACT a dvojspojkovou prevodovkou 7-DSG ako štandard. O elektrifikácii Škoda zatiaľ nehovorí. Takže štartér-generátor ISG sa objaví pravdepodobne neskôr. Aj bez neho však spĺňajú motory emisnú normu Euro 6d a spotrebujú priemerne päť litrov benzínu na 100 km. Podvozok využije predné závesy McPherson a zadnú vlečnú nápravu. S adaptívnymi tlmičmi sa nepočíta. Základné verzie budú mať naďalej zadné bubnové brzdy. Štyri kotúče ponúkne len vrcholový variant 1,5 TSI. Premiéra štvrtej generácie bude v máji a výroba odštartuje začiatkom leta. V júli by už mali byť prvé kusy v rukách zákazníkov. Na kombi si počkáme až do roku 2023, dovtedy ostane v ponuke to súčasné.
Škoda Fabia - 2021
Škoda Fabia - 2021
+31Škoda Fabia - 2021

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda #Škoda Fabia #Škoda-Auto
Články podľa značiek