Len nedávno Dacia predstavila tretiu generáciu Loganu a jeho sesterského Sandera. A ako vieme, kombi MCV sa už v tomto modelovom rade neobjaví. Je to veľká škoda. Rusi však smútiť nemusia. Z liniek závodu AvtoVaz v Togliatti totiž ešte aj dnes „veselo“ schádza Logan MCV, alias Lada Largus. A to nehovoríme o súčasnom Logane MCV, ale o jeho úplne prvej generácii, ktorá mala bližšie k MPV či dodávkam. Veď vo výbave môže mať až sedem sedadiel a cez zadné krídlové dvere doň naložíte v 5-miestnej verzii minimálne 700 litrov nákladu. Pod ruskou značkou ho vyrábajú od roku 2012, keď nahradil posledné lacné kombi – Ladu Riva.
Largusu sa v Rusku dokonca darí natoľko, že ani po ôsmich rokoch sa do dôchodku nechystá. Práve naopak. Lada mu naordinovala veľký facelift, ktorý ho dizajnom približuje k novšej produkcii. Preto sa vpredu objavuje motív písmena X, podobne ako na Veste a crossoveri Xray. Nový je aj nárazník, blatníky, kapota a svetlá. Dobrou správou je, že pokračovať bude aj out-doorová verzia Cross so zvýšeným podvozkom a plastovou ochranou spodných partií karosérie. V kabíne sa objaví o čosi modernejší infotainment a kvalitnejšie materiály. Novou informáciou však je, že zmeny sa udejú aj pod kapotou.
Largus môže totiž počítať s modernizovaným základným atmosférickým 4-valcom 1,6i z dielne AvtoVazu. Vynovený motor dostal odľahčené piesty a ventily, k tomu účinnejšie chladenie a nový rozvodový remeň, ktorý urobí túto jednoduchú pohonnú jednotku ešte spoľahlivejšou. Spolu s tým vzrástol výkon z pôvodných 87 na 90 koní, teda zo 64 na 66 kW a krútiaci moment zo 140 na 143 Nm. Navyše je jeho maximum situované o 1 000 otáčok nižšie. Veľký a praktický Largus tak už v základnej verzii zvládne zrýchlenie na stovku za 14 sekúnd, o dve desatinky sekundy rýchlejšie. Pritom spotreba klesla zo 7,8 na 7,5 litra.
Predaj novinky odštartuje Lada v prvom polroku budúceho roka. Rusom môžeme toto auto len a len závidieť. Najmä ak sa na tamojšom trhu predáva s cenou od 690 900 rubľov, čo je iba 7 593 eur. No aj vo vrcholovej verzii s motorom 1,6 16v (78 kW) a výbave Lux si Largus zachová priaznivú cenu 914 900 rubľov (10 056 €). V tejto cenovej kategórii Európania na západ od Ruska jednoducho nič podobné nedostanú. Na rozdiel od novej Nivy, ktorej výskyt v západnej Európe potvrdil sám šéf Renaultu Luca de Meo, Largus nemá z emisných a bezpečnostných dôvodov šancu opustiť ruské teritórium, hoci by sa po ňom iste len tak zaprášilo.
Dacia plánuje namiesto Loganu MCV druhej generácie a 7-miestneho Lodgy celkom novú Daciu Bigster, čo bude predĺžená verzia Dusteru budúcej generácie. Tá však už bude stáť na novej koncernovej platforme CMF-B a hoci pôjde o jej lacnejšiu verziu Low Spec, na ruské ceny môžeme jednoducho zabudnúť. Rátať by sme mali s viac ako dvojnásobkom.